Volkswagen stopt nu ook met de productie van de retro-Kever
Volkswagen stopt in 2019 definitief met het maken van de VW Beetle, de retro-versie van de legendarische Kever. Om het rijke erfgoed van de legendarische wagen te vieren, komen er nog twee "ultieme modellen". Dat heeft de Duitse autofabrikant bekendgemaakt.
,,Het verlies van de Lady Beetle na drie generaties zal waarschijnlijk een stortvloed aan emoties teweegbrengen bij de vele fans'', zei Hinrich Woebcken, de CEO van Volkswagen Noord-Amerika. Hij benadrukte dat VW zich wil toeleggen op grotere gezinsauto's en elektrische wagens.
Ontwerper Ferdinand Porsche kreeg in juni 1934 de opdracht van Adolf Hitler om een "wagen voor het volk" te creëren: een auto die betaalbaar was voor de gewone werkman. Hij kreeg van de automobielindustrie 20.000 rijksmark voor zijn opdracht. Een jaar later, in juli 1935, volgde de onthulling. Het was onmiddellijk een sensatie: in een tijd dat de meeste wagens groot en vierkant waren, kwam Porsche op de proppen met een compact wagentje. Het leek op een insect, en algauw werd Porsches model een "Käfer" (kever) genoemd.
Van de Volkswagen Kever werden sinds de jaren '30 wereldwijd 21,5 miljoen stuks verkocht. De laatste Kever in oude stijl rolde in juli 2003 van de band. Eind jaren '90 kwam er de 'New Beetle', die qua vorm sterk lijkt op zijn voorganger maar nooit de nostalgie kon evenaren. In Amerika was hij redelijk succesvol, maar vooral in Europa viel de belangstelling voor deze retro-Kever tegen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMMet video
Recordaantal vacatures: thuiswerken, tiny house en korte werkweek als lokkertjes
Een recordaantal vacatures staat open, waardoor werkgevers van alles uit de kast halen om personeel te werven. Maar is een scooter of een tiny house wel genoeg? -
Een op drie Nederlanders heeft last van ‘fileschaamte’
Maar liefst 32 procent van de werkende Nederlanders voelt zich schuldig richting collega’s als hij of zij in de file staat. Niet iedereen heeft last van zogenoemde ‘fileschaamte’. Zo gebruikt een kwart van de ondervraagden een drukke ochtendspits weleens als smoesje om te laat te komen. -
Fietstest
Dit zijn de beste elektrische fatbikes
Wat te vertellen over onze nieuwe testcategorie ‘fatbike’? Zien is geloven! De wielen zijn ‘oversized’, geschikt voor het rijden op een zachte ondergrond als sneeuw, zand, moeras of modder. Er wordt op geracet, maar wij gebruiken ze ook voor de goede sier in de stad. Relaxed, laag, krachtig en gemakzuchtig kunnen ze zijn. Als het rijden op een Harley-Davidson, maar dan een van het geslacht e-bike. -
PREMIUMmet video
Warmtepomp wordt kleiner en minder lelijk
Nederland moet massaal aan de warmtepomp. Maar zo klein zijn ze niet, dus waar laat je zo’n ding? En waarom zien die buitenunits eruit als een koelwagen? Een kijkje op de VSK Installatiebeurs. -
Steeds krapper op de achterbank door elektrisch rijden
Passagiers op de achterbank betalen de tol voor het elektrisch rijden. Zij worden in toenemende mate geconfronteerd met minder hoofdruimte, als gevolg van een scherp aflopende daklijn. Die leidt ook tot kleinere zijramen en dus minder uitzicht. Ontwerpers kiezen voor de aflopende daklijn zodat het rijbereik groter wordt.
-
Mijn bevalling
Esmee krijgt kind met mannenstel: ‘Toen mijn vliezen braken, kwamen ze meteen dweilen’
Bevallen: vrouwen doen het al eeuwen en raken er nooit over uitgepraat. Bevallingen zijn prachtig, loodzwaar en veranderen je leven. In deze serie creëren ouders openheid door het eerlijke verhaal van hun bevalling te delen. Deze week: Esmee Ros zette haar kind op de wereld in een meeroudergezin. -
PREMIUM
Hoe de ambulance vaker op tijd komt met behulp van de wiskunde van Rob
De ambulance die een te lange aanrijtijd heeft om een leven te redden, het is een schrikbeeld. Rob van der Mei maakt met behulp van wiskundige modellen hulpdiensten met ambulancevoertuigen efficiënter. -
PREMIUMRECONSTRUCTIE
Na het tweede telefoontje heeft Rijkswaterstaat een levensgroot probleem: afsluiten die tunnel!
Twee late ziekmeldingen en de hele ochtendspits in de Rotterdamse regio liep in de soep. De urenlange afsluiting van de Ketheltunnel veroorzaakte flinke files in de regio. Overmacht, zegt Rijkswaterstaat. Amateurisme, zeggen critici.