Volkswagen ID.4 toch dit jaar nog leverbaar (mét 8 procent bijtelling)
Goed nieuws voor wie interesse heeft in de Volkswagen ID.4. In tegenstelling tot eerdere berichten wordt de elektrische gezinsauto, zogezegd de ruimere broer van de populaire ID.3, tóch nog dit jaar leverbaar. Dat betekent een meevaller voor zakelijke rijders: zij betalen dit jaar nog 8 in plaats van 12 procent fiscale bijtelling.
Delen per e-mail
Eerder dit jaar kondigde de Nederlandse importeur van Volkswagen, het in Leusden gevestigde familiebedrijf Pon, ook al eens aan dat de levering van de ID.4 nog dit jaar zou starten. Niet veel later werden die berichten weer ingetrokken: onder meer vanwege corona zou de productiestart vertraagd zijn waardoor de elektrische SUV toch pas in 2021 in de Nederlandse showrooms zou staan. Nu maakt VW wél definitief een einde aan de onduidelijkheid: de eerste exemplaren van de ID.4 krijgen alsnog dit jaar een kenteken.
Dat is een opsteker voor automobilisten die reikhalzend naar Volkswagens grotere elektrische model uitkijken. Wie dit jaar nog een ID.4 voor zijn of haar deur kan zetten, betaalt namelijk minder belasting (bijtelling) dan mensen die volgend jaar instappen. In 2020 mag je (tot 45.000 euro) immers nog 8 procent van de nieuwwaarde bij je inkomen optellen. In 2021 stijgt dat percentage naar 12 procent, en dan alleen nog maar over de eerste 40.000 euro van de prijs van de auto. Eenzelfde soort verandering in de subsidie zorgde vorig jaar nog voor een run op de Tesla Model 3.
Goede zaken
Volgens een woordvoerder van Pon krijgt Nederland nu toch voorrang bij de uitlevering van de ID.4, omdat de kleinere ID.3 hele goede zaken doet in ons land. Op dit moment is de elektrische middenklasser (die net wat compacter is dan de ID.4) zelfs het best verkochte nieuwe model. ,,We zien erg veel interesse in de ID-modellen in onze showrooms. De goede resultaten zorgen ervoor dat het hoofdkantoor in Wolfsburg ook ziet dat wij veel klanten hebben voor deze auto’s, mede daarom is ervoor gekozen om de ID.4 zo snel mogelijk hiernaartoe te halen”, aldus de woordvoerder.
In de basis gaat het om ‘zeker duizend auto’s die dit jaar nog op kenteken kunnen’, terwijl er volgens de importeur al honderden geïnteresseerden klaar staan om een ID.4 in ontvangst te nemen. Het voorlopig grootste elektrische model van Volkswagen heeft, naast meer binnenruimte, dan ook een belangrijk voordeel ten opzichte van de ID.3. Waar de kleinere broer maximaal 55 kilo op z’n trekhaak mag hebben, kan de ID.4 wél een aanhanger van duizend kilo trekken. Dat laatste geldt overigens ook voor de technisch gelijke Skoda Enyaq iV, maar die wordt wel pas na de jaarwisseling leverbaar.
Eerder maakte Volkswagen al de prijzen van de ID.4 bekend: die beginnen bij 47.340 euro voor de 1ST-uitvoering. De luxere 1ST Max kost net geen 57.000 euro. Begin dit jaar reed onze autoredactie - nog voor de onthulling - al met een exemplaar, dat toen nog deels vermomd was.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Een verlicht ‘mondkapje’ en 500 kilometer bereik: rijden met de nieuwe, elektrische Skoda Enyaq
Later dit jaar komt Skoda met een elektrische familie-SUV, de Enyaq. Hoe hij er precies uit ziet houdt het merk nog even geheim voor het grote publiek, maar wij mochten bij hoge uitzondering al wel met een vermomd exemplaar rijden. Reken niet op extreme acceleratietijden, wel op een echte Skoda met genoeg ruimte voor je gezin én lampjes in de grille. -
‘Back from the past’: elektrische DeLorean DMC-12
De film Back to the Future heeft waarschijnlijk de beroemdste filmauto aller tijden opgeleverd. Deze DeLorean DMC-12 keert binnenkort terug als elektrisch aangedreven replica in beperkte oplage. -
Dit is de elektrische auto 2.0: binnen 18 minuten opgeladen, ongekend ruim én een caravantrekker
Hyundai presenteert met zijn zojuist onthulde Ioniq 5 de elektrische auto 2.0. Hij is ongekend ruim en kan een caravan tot 1600 kilogram trekken. Al even opzienbarend is zijn laadsnelheid: van 10 naar 80 procent in slechts 18 minuten. -
Dit nieuwe automerk uit Canada wil de wereld veroveren met verrassende eigenschappen
Nu de elektrische auto steeds populairder wordt, duiken er ook steeds meer gloednieuwe merken op die er brood in zien. Tesla heeft immers bewezen dat je helemaal geen geschiedenis nodig hebt om groot te worden. Vanuit Canada meldt zich een debutant met de naam Maple Majestic. Het presenteert een auto met opmerkelijke eigenschappen. -
Nieuwe Porsche 911 GT3 verlegt de grenzen
De Porsche 911 is nu ook als extra krachtige GT3 verkrijgbaar. Die perst 510 pk uit zijn 4.0 zescilinder boxermotor en mag zich daarmee (tot de komst van de GT3 RS en GT2) het sportiefste lid van de 911-familie noemen.
-
Autorijles mag weer en praktijkexamen doen ook
Rijscholen mogen vanaf woensdag 3 maart weer autorijles geven. Vanaf die datum mag het CBR ook weer praktijkexamens afnemen. Alleen voor theorie-examens is nog geen oplossing. -
Deze auto stond tien jaar in een veld en dertig jaar in een schuur, maar is toch tonnen waard
Toen zijn baas hem een Britse sportwagen beloofde, hoopte Connie Moore dat het een Jaguar of MG zou zijn. Het werd een Aston Martin, een merk waarvan hij nooit had gehoord. Ruim drie decennia en een flinke laag stof later, neemt hij afscheid van zijn DB4. -
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE
Stiekem op pad met Volkswagens eerste elektrische SUV: de ID.4
Onmiddellijk na de veelbesproken ID.3 introduceert Volkswagen nog dit jaar een een tweede elektrische gezinsauto: de grotere ID.4, een SUV. Hij is officieel nog niet onthuld, maar onze autoredactie heeft al de eerste testrit achter de rug. Op VW’s geheime testcircuit vlakbij Wolfsburg.