Verkoop nieuwe benzine- en dieselauto's vanaf 2030 verboden in Groot-Brittannië
Het Verenigd Koninkrijk wil de komende tien jaar twaalf miljard pond (zo'n 13,4 miljard euro) in groene projecten investeren. Premier Boris Johnson komt woensdag met een tienpuntenplan dat ervoor moet zorgen dat het land na Brexit binnen enkele decennia klimaatneutraal wordt. Vanaf 2030 wordt de verkoop van nieuwe diesel- en benzinevoertuigen verboden.
Delen per e-mail
,,Ook nu dit jaar anders is verlopen dan aanvankelijk was verwacht, ben ik onze ambitieuze plannen niet uit het oog verloren‘’, aldus Johnson. De kern van het verduurzamingsplan draait om elektrisch vervoer en de bouw van windmolenparken in zee. De investeringen moeten in verschillende branches tot een kwart miljoen extra ‘groene’ banen leiden, vooral ver buiten Londen.
De regering wil zo de regionale verschillen in levensstandaard rechttrekken. De levensstandaard is in het noorden van het Verenigd Koninkrijk beduidend lager dan in het zuiden.
Vanaf het jaar 2030 is de verkoop van nieuwe diesel- en benzinevoertuigen verboden. De verkoop van hybride auto's blijft tot 2035 toegestaan. Johnson hoopt zo de Britse industrie voor elektrische auto's aan te zwengelen. Al worden er in zijn land tot nu toe relatief weinig elektrische auto's geproduceerd.
Voor de benodigde oplaadinfrastructuur is binnen het plan zo'n 1,3 miljard pond uitgetrokken. De pot voor subsidies die Britten moeten overtuigen om een milieuvriendelijke auto aan te schaffen, bevat bijna 600 miljoen pond.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Voor het eerst meer elektrische auto's verkocht dan diesels in Europa
Er zijn in Europa voor het eerst meer elektrische auto's verkocht dan diesels. Dat blijkt uit cijfers van Jato Dynamics over de autoverkopen van september. -
CO2-uitstoot auto's daalt weer, maar miljardenboetes onontkoombaar
Autofabrikanten zijn erin geslaagd om in de eerste acht maanden van dit jaar de CO2-uitstoot van hun nieuwe auto's fors terug te dringen. De daling van gemiddeld 19,8 gram per kilometer is opvallend, omdat de uitstoot de laatste jaren juist was gestegen. -
PREMIUM
Elektrische auto's: koper heeft al keuze uit 60 modellen en er zijn nu ook goedkopere
De markt voor elektrische auto's komt nu echt op gang. Wie er een zoekt kan vandaag al uit 36 modellen kiezen en binnen een paar maanden komen er nog eens 24 bij. ,,De twijfel over de techniek is verdwenen.” -
PREMIUM
Dominantie van Tesla in Europa is voorbij
Sinds een paar maanden verkopen de concerns Volkswagen Group en Renault-Nissan-Mitsubishi in Europa ieder meer volledig elektrische auto's dan de Amerikanen van Tesla. Hun heerschappij lijkt voorbij. -
Kleurrijkste auto aller tijden keert nog één keer terug, maar is niet te koop
De Nederlandse importeur van Volkswagen brengt de kleurrijkste auto uit de geschiedenis voor één keer terug. De Polo Harlekin (Duits voor Harlekijn) van 2021 is echter, in tegenstelling tot het origineel, niet te koop. Hij is slechts bedoeld als opkikkertje in een tijd waarin de vrolijkheid soms ver te zoeken is.
-
Waarom niemand deze schattige elektrische Honda wil
Internet ontplofte toen Honda drie jaar geleden de eerste beelden toonde van de compacte elektrische Honda e. Maar het schattige autootje heeft toch een paar nare trekjes, zo blijkt. Hierdoor haalt het Japanse bedrijf zijn milieudoelen niet en dreigen gigantische boetes. -
Nieuwe auto's zijn gemiddeld 90 procent duurder dan 25 jaar geleden
De gemiddelde leeftijd van een auto is de laatste jaren flink gestegen. Dat komt volgens Duits onderzoek doordat de prijzen van nieuwe modellen veel sneller stijgen dan het inkomen van mensen. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je een geel zwaailicht op de auto zetten als je lading vervoert?’
,,Mag ik met mijn eenmanszaak een (amber-)gele zwaailamp gebruiken?”, vraagt lezer Marcel van Rossum. ,,Ik moet soms lange lading vervoeren op een aanhanger. Met het oog op de veiligheid wil ik medeweggebruikers erop wijzen dat ze moeten opletten.”