Veilig Verkeer Nederland: maximaal 20 km/uur op e-bike
Veilig Verkeer Nederland (VVN) raadt met name oudere gebruikers van een e-bike aan om de maximumsnelheid van de fiets door de fietsenmaker terug te laten schroeven van 25 naar 20 kilometer per uur. Dat zou veiliger zijn.
De fietser is opeens sneller geworden en daar is nog niet iedereen op voorbereid, stelt VVN. Sterker: vóór de opkomst van de e-bike ging de oudere fietser steeds langzamer rijden terwijl tegenwoordig een e-bike de snelheid van de oudere fietser verhoogt. ,,Je moet als je zo hard fietst beter anticiperen, je remweg is langer, je moet afremmen voor bochten. En mensen doen dat niet, of te laat. Juist als je wat ouder wordt en je oren, ogen en spierkracht worden wat minder, ga je veel harder fietsen‘’, zegt Ingrid Wetser van Veilig Verkeer Nederland. ,,Die elektrische fiets is bedoeld als duwtje in de rug, niet om harder te gaan fietsen. Dat is onveiliger als je bejaard bent.’’
VVN raadt aan om bij de fietsenmaker de e-bike af te laten stellen op 20 kilometer per uur in plaats van 25 kilometer per uur. ,,E-bikes kunnen opgevoerd worden zodat ze harder gaan. Dat is illegaal maar het gebeurt. De fietsenmaker kan hem ook langzamer zetten.’’
VVN pleit ook voor schijfremmen bij de aanschaf van een e-bike omdat ze minder knijpkracht vergen en zorgen voor een korte remweg. Ook een helm dragen is raadzaam voor e-bikers. ,,Dat kan letsel beperken. En als je wat ouder en strammer bent: neem een extra spiegel op je stuur zodat je goed overzicht houdt.’’
,,De e-bike is een heel goed middel om langer te kunnen blijven fietsen, om je vrijheid en zelfstandigheid te behouden, maar blijf wel met een normale snelheid rijden. Niet harder dan je kunt behappen met je reactievermogen, net als in een auto’’, zegt Wetser.
Volgens expertisecentrum VeiligheidNL raakten mensen op een elektrische fiets in 2019 vaak zwaarder gewond dan mensen op een gewone fiets. Volgens het onderzoek kwam dat doordat men harder rijdt, maar ook doordat relatief veel ouderen op een e-bike rijden. Volgens VVN kwamen vorig jaar 65 mensen met een e-bike om het leven. ,,Je loopt drie tot vier keer meer kans op een ongeval met een e-bike vergeleken met een traditionele fiets. En als je met hoge snelheid valt, kunnen de gevolgen ernstiger zijn.’’
VVN wil de veiligheid van gebruikers van een e-bike bevorderen en biedt hen een ‘opfriscursus’ aan. Het aantal ongevallen met de elektrische fiets neemt namelijk toe, aldus VVN. De gratis onlinecursus biedt tips en de mogelijkheid om vragen te stellen over het gebruik van de e-bike.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMmijn allessie
De Lancia van Edgar spreekt al zijn zintuigen aan
Autoliefhebber Edgar Schermerhorn (75) deed zijn exclusieve Ferrari-collectie jaren geleden van de hand omdat het tijd was voor andere zaken. Geheel volgens verwachting duurde zijn verzamelstop niet lang. Nu zijn het auto’s van het Italiaanse merk Lancia waarin hij zich vrijwillig verliest, de Appia Zagato uit 1962 bijvoorbeeld. -
Aantal rijders onder invloed schiet omhoog
In de eerste vier maanden van dit jaar zijn al 13.567 mensen betrapt op het rijden onder invloed van drugs of alcohol. Dat blijkt uit cijfers van de politie. Het aantal is fors hoger dan in het eerste kwartaal van vorig jaar, toen waren het er 8421. -
‘Black Box’ en snelheidsbegrenzer: dit zijn alle verplichte veiligheidssystemen in nieuwe auto’s
Nieuwe auto’s moeten nog veiliger worden. Op 6 juli treedt een EU-verordening in werking die tal van assistentiesystemen verplicht stelt voor nieuwe personenautomodellen. Sommige zijn bekend en hebben hun nut al bewezen, andere zijn ietwat controversieel. -
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier? -
Gelekt: dit is de nieuwe BMW M4 CSL
De BMW M4 CSL zou morgen pas officieel worden onthuld, maar circuleert nu al op internet. Ook Autoweek publiceert er al over.
-
PREMIUM
De rentes gaan weer omhoog, wat betekent dat voor ons spaargeld?
De tijd van negatieve rentes lijkt voorbij. Wereldwijd moet weer betaald worden voor geleend geld. Wie profiteert daarvan en wie betaalt de rekening? Vier vragen over de stijgende rente. -
De e-bike zit in de lift: ‘Niet meer bezweet op kantoor aankomen’
Fietsondernemer Daan van Renselaar (32) van Stella heeft een turbulente periode achter de rug: een rollercoaster van totale stilstand naar de hoogste versnelling. In korte tijd is de e-bikewereld totaal veranderd. -
PREMIUMmantelzorg
‘Ik heb het idee dat ze het op mijn werk zien alsof ik twee extra vrije dagen heb’
Werk combineren met de zorg voor een van je ouders of kind, veel Nederlanders doen het. Makkelijk is het allesbehalve. 10 procent van de werkende mantelzorgers denkt na over stoppen met werken. Wat kun je doen om het vol te houden?