Toyota Yaris Cross overtuigt als compacte gezins-SUV
AutotestMet de Yaris Cross wil Toyota alle goede elementen van stadsauto Yaris incorporeren in een van de populairste automodellen van nu: de compacte SUV. Dat kan alleen maar goed gaan, zou je denken.
Toyota is weliswaar een van de laatsten die met een compacte SUV op de markt komt, maar dat wil niet zeggen dat de Japanners op dit gebied traag zijn. Toyota heeft namelijk al eerder enkele compacte SUV's op de markt gebracht. Zo was de Toyota RAV4 voordat ‘ie uit zijn voegen barstte een uiterst bescheiden terreinwagentje en in 2008 bracht het Japanse merk al de Toyota Urban Cruiser uit. Dat model bleek zijn tijd vooruit, want de markt was kennelijk nog niet klaar voor compacte SUV’s. Inmiddels is dat anders. De Nissan Juke was trendsetter en inmiddels zijn auto's als de Renault Captur, Opel Crossland X en Volkswagen T-Roc bijna niet meer weg te denken uit het straatbeeld.
RAV4
Toyota wil nu ook een deel van deze markt naar zich toetrekken en dat lijkt te gaan lukken. Zoals gezegd heeft de nieuwe Yaris Cross veel gemeen met de gewone Yaris. De auto staat op hetzelfde onderstel en heeft dus ook dezelfde wielbasis. Wel groeide het model in alle richtingen. Zo is de auto 24 centimeter langer en twee centimeter breder. Ook heeft de Cross 2,5 centimeter meer bodemvrijheid en is ‘ie in totaal 6,5 centimeter hoger dan de Yaris. Het uiterlijk vertoont meer overeenkomsten met dat van zijn grote broer RAV4 dan met de Yaris en door de rechthoekige wielkasten ziet de Cross er duidelijk stoerder uit. Dankzij zijn gespierde profiel en zijn scherp gesneden front weet de auto ongetwijfeld kopers te trekken, ondanks het feit dat Toyota laatkomer is in dit segment.
Het donkere interieur is zakelijk maar chique en goed ingedeeld. Het dashboard wordt gedomineerd door een groot touchscreen waarmee je eenvoudig door alle menu's bladert. Eronder zien we een opbergvak waarin ook je smartphone wordt opgeladen. Het interieur is voorzien van tal van bergvakken en ook achterin is voldoende hoofd- en beenruimte beschikbaat, waarmee de Yaris Cross - in tegenstelling tot zijn kleinere broertje - een min of meer volwaardige gezinsauto is. De achterbank is in drie delen opklapbaar (40/20/40) en de kofferbak heeft een inhoud van 397 liter. Het lichte afdekscherm van de bagageruimte is gemakkelijk op te vouwen, waardoor je nooit met een zwaar rolscherm hoeft te zeulen als je grotere spullen wilt vervoeren.
Door de dubbele laadvloer is het ook mogelijk om met neergeklapte achterbank twee fietsen achterin te vervoeren, waardoor in theorie een fietsdrager niet nodig is. Een caravan trekken wordt lastig met een maximum trekgewicht van 750 kilo. De benzineversie zonder hybride mag 1350 kilo trekken. Met een kogeldruk van 75 kilo kan er een fietsdrager worden gemonteerd die gemakkelijk twee elektrische fietsen kan dragen.
De Yaris Cross krijgt hetzelfde hybride systeem als de Yaris. Dat betekent 116 pk (85 kW) vermogen uit een 1,5-liter benzinemotor en een elektromotor. Het vermogen wordt via een CVT-automaat naar de wielen overgebracht. Een van de positieve punten van dit model is dat de automaat - die bekendstaat om het langdurig vasthouden van hoge toerentallen - zich hier veel meer op de vlakte houdt. Een negatief punt is dat de Yaris Cross geen krachtpatser is met zijn sprint van 0-100 km/u in 11,2 seconden. Ook roffelt de driecilinder nadrukkelijker dan de viercilinder varianten die Toyota voorheen gebruikte.
Net als de nieuwe Yaris heeft ook de Yaris Cross een voortreffelijke wegligging. De auto is wendbaar, voelt zeer veilig aan in de bochten en maakt een voor dit segment levendige en dynamisch indruk. Zolang niet het uiterste van de motor wordt gevraagd, houdt ‘ie zich mooi gedeisd en het roffelende geluid is zelden tot nooit irritant. Ook is deze Toyota zuinig: je rijdt er gemakkelijk 1 op 20 mee. En binnen de bebouwde kom is het niet moeilijk om een flink stuk volledig elektrisch af te leggen. Daarmee heeft de auto eigenlijk alles in zich om de kwaliteiten van de standaard Yaris letterlijk en figuurlijk naar een iets hoger niveau te tillen. De Yaris Cross is weliswaar laat, maar zeker op tijd genoeg om een flink deel van deze voor autofabrikanten interessante markt naar zich toe te trekken.
De Toyota Yaris Cross is te koop met alleen een 1.5 benzinemotor (125 pk/92 kW) vanaf € 24.395. De hybride variant staat vanaf € 26.495 in de prijslijsten. Een video van de test met de Yaris Cross zie je hier bij Autoweek. Alle specificaties en prijzen van de Yaris Cross vind je hier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMmet video
Warmtepomp wordt kleiner en minder lelijk
Nederland moet massaal aan de warmtepomp. Maar zo klein zijn ze niet, dus waar laat je zo’n ding? En waarom zien die buitenunits eruit als een koelwagen? Een kijkje op de VSK Installatiebeurs. -
PREMIUM
Berlijn, Barcelona en Marokko: zo gaat Femke (49) elk jaar gratis op vakantie
Je moet je huis netjes en schoon achterlaten voordat je vertrekt, maar dan kun je gratis vakantie vieren in het huis van een ander. Femke Breukels uit Utrecht is fanatiek huizenruiler: ,,We hebben al 10.000 euro bespaard.’’ -
Zo kun je goedkoper tanken tijdens een lange rit
Ook al probeer je nog zo goed om brandstof te besparen, tijdens een langere rit is het onvermijdelijk dat je een keer moet tanken, en de prijzen van benzine en diesel liegen er niet om. Zo kun je goedkoper tanken. -
Rij-impressie
Nieuwe Toyota Yaris ontstijgt zijn klasse, maar wil de koper dat wel?
De nieuwe Toyota Yaris is spannender, sportiever en zuiniger dan ooit dankzij een compleet nieuwe hybride aandrijflijn. Helaas heeft dat wel gevolgen voor het prijskaartje. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Krijg ik nu weer vijf jaar garantie op mijn Hyundai?’
‘Mijn Hyundai Tucson had last van een een vreemde tik in de motor’, schrijft lezer Jan de Groot van Rijschool ESAR in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Het onderzoek en de reparatie hebben uiteindelijk 13 weken geduurd. Omdat de auto nog onder de vijf jaar garantie valt, kreeg ik een huurauto: ik moest immers mijn werk als rij-instructeur kunnen voortzetten. Respect voor het team van Hyundai-dealer H-Point in Gorinchem die mij bijna dagelijks over de vloer kreeg met de vraag wanneer mijn auto gerepareerd zou zijn. Uiteindelijk is er onder garantie bij de importeur een nieuwe motor geplaatst. Ik vind dit fantastisch: geen reclamestunt, maar echt topservice. Ik heb alleen nog een vraag aan u: gaat nu ook een nieuwe garantieperiode in van vijf jaar?’
-
Mijn bevalling
Esmee krijgt kind met mannenstel: ‘Toen mijn vliezen braken, kwamen ze meteen dweilen’
Bevallen: vrouwen doen het al eeuwen en raken er nooit over uitgepraat. Bevallingen zijn prachtig, loodzwaar en veranderen je leven. In deze serie creëren ouders openheid door het eerlijke verhaal van hun bevalling te delen. Deze week: Esmee Ros zette haar kind op de wereld in een meeroudergezin. -
Zo ging de Fietstest van mei 2022 in zijn werk
Afgelopen maanden vond de ADR-fietstest van 2022 plaats. Hier tref je de resultaten aan in de categorieën lifestylefietsen, bakfietsen, vouwfietsen, toerfietsen en fatbikes, allemaal met elektrische aandrijving. -
Fietstest
Dit zijn de beste elektrische vouwfietsen
Reis je veel met het openbaar vervoer, maar is het stuk van het station naar je bestemming te lang om te lopen (of wil je er gewoon sneller zijn)? Dan is een vouwfiets ideaal. Fietstest.nl testte de beste elektrische varianten.