Topman BMW: ‘Autofabrikanten maken hun beloftes niet waar’
Topman Frank Weber van BMW beticht concurrenten ervan dat zij hun beloftes niet waar maken. ,,Ze spelen een spelletje met de verwachtingen van de consument’’, oordeelt Weber in een vraaggesprek met deze site. Volgens hem worden vooral laadsnelheden en reikwijdten van elektrische auto’s in de praktijk niet gehaald.
Ook vindt Weber het hypocriet dat sommige merken een datum noemen waarop ze zullen stoppen met verbrandingsmotoren, maar tegelijkertijd daar een aantal uitzonderingen aan toevoegen. Waardoor het eigenlijk een loze belofte is, vindt Weber: ,,Zo van: in 2030 stoppen wij met verbrandingsmotoren. Alleen niet in China, want daar zal er nog vraag naar zijn. Sommigen noemen een hele lijst van landen waar ze dan toch nog wel even doorgaan.’’
BMW's grootste concurrenten, Mercedes-Benz en Audi, hebben dit soort uitspraken de afgelopen tijd gedaan. En Weber ergert zich er overduidelijk aan: ,,Zulke uitspraken passen niet bij BMW. Je moet hier eerlijk over zijn. Uiteindelijk is niemand erbij gebaat als je allemaal elektrische auto’s aanbiedt, maar de laad-infrastructuur niet op orde hebt.
,,Als je het wereldwijd bekijkt, zie je dat veel landen helemaal nog niet klaar zijn voor de elektrische auto. Dat kunnen we niet negeren. Denk aan landen als Polen, Spanje of Italië. Mensen reageren heel gevoelig op dit onderwerp, maar als je niet de juiste condities hebt, zal de introductie van het elektrisch rijden mislukken. Dat is toch wel het laatste wat we willen.
,,Als in de zomervakantie de Nederlanders in hun elektrische auto richting Italië rijden en bij de Brenner in een enorme file eindigen en 24 uur moeten wachten omdat alle laadpalen bezet zijn, dan heb je een serieus probleem. En dan zal iedereen beseffen dat volledig overschakelen op elektrisch op dit moment nog niet dé oplossing is.’’
Volgens Weber, bij BMW de hoogst verantwoordelijke op het gebied van technologie en ontwikkeling, moet er nog heel wat gebeuren voordat elektrisch rijden de massa bereikt: ,,Pas als er een goede laadinfrastructuur is en als er ook uitsluitend groene stroom wordt gebruikt, als er genoeg grondstoffen zijn voor batterijpakketten en elektromotoren, en pas als gigafactories de batterijpakketten op grote schaal kunnen produceren, zijn we klaar voor de grote doorbraak. We zullen dus een geleidelijke overgang moeten creëren.
,,Je kunt niet simpelweg schakelen naar een hogere versnelling. Natuurlijk zit er groei in de verkoop van elektrische auto’s en misschien praten we er over vijf jaar anders over, maar nu is het echt nog te vroeg. Ja, in delen van Europa is elektrisch rijden populair, zoals in Nederland, maar de 7-serie verkopen we voor nog geen 10 procent in Europa. De grote aantallen gaan naar China, de VS en het Midden-Oosten.’’
De nieuwe BMW’s iX en i4 zijn de afgelopen jaren door u aangekondigd als grote doorbraak in technologie. Maar ze laden langzamer dan de concurrentie. Heeft u de concurrenten onderschat, of misschien even niet opgelet?
,,Binnen tien minuten laad je genoeg op om weer 150 kilometer verder te kunnen rijden. Een volle batterij binnen een half uur, daar hebben we het over. Een Tesla laadt langzamer dan een BMW, neem dat van mij aan.’’
Maar een Tesla kan met 250 kW snelladen en een BMW niet.
,,Ja, zij hebben een snellader die 250 kW aankan, maar als je kijkt naar de echte laadcapaciteit in het voertuig, die haalt niet de snelheid van volledig opladen in een half uur. Test het zelf maar eens. Er zit verschil in de cijfers op papier en de cijfers in de praktijk. Bij de laadstations van Ionity, waar wij mee samenwerken, kunnen zes snelladers tegelijkertijd gebruikt worden en bij elke lader blijft het niveau op 200 kW. Als je datzelfde doet bij de Tesla-superchargers, zal je zien dat bij de tien snelladers die naast elkaar staan, elke lader slechts 20 kW levert in plaats van de beloofde 200 kW. Het snel opladen is bij elektrische auto’s minstens zo belangrijk als de reikwijdte.’’
Over reikwijdte gesproken. De nieuwe i7, uw nieuwe elektrische topmodel, heeft een reikwijdte van 625 km. Dat is dan toch weer minder dan de 730 km van de Mercedes EQS.
,,Kent u de ADAC? Die hebben de BMW iX getest tegenover de Mercedes EQS. Uit hun test bleek dat die beloofde reikwijdte van de EQS in de praktijk niet haalbaar is. Onze iX verbruikt veel minder stroom dan zo’n EQS. Uit de ADAC-test bleek dat wij precies waarmaken wat we beloven.’’
Het probleem blijft dat de consument zich baseert op de cijfers die de fabrikant in zijn brochure en op de website vermeldt.
,,Inderdaad en het gevolg daarvan is dat die consument concludeert: het klopt niet wat ze beloofd hebben, dit is de laatste keer dat ik een auto van dit merk heb gekocht. Dat is het slechtste wat je als autofabrikant kunt doen: een spelletje spelen met de verwachtingen van de consument.’’
Voor de tweede keer in de geschiedenis werkt BMW nu aan een compleet nieuwe generatie auto’s. In de jaren 60 van de vorige eeuw ontwikkelde BMW ook al zo'n Neue Klasse. Werd het tijd voor een nieuwe revolutie?
,,Jazeker. We beginnen met een compleet nieuwe architectuur aan een heel nieuw tijdperk. Net als destijds gaan we het complete modelaanbod vernieuwen. We ontwikkelen een elektrische architectuur waar alle modellen de komende jaren op gebaseerd zullen zijn. Het streven is uiteindelijk een volledig circulaire auto, gebouwd uit hergebruikte materialen. Straks houden we er bij de inkoop van materialen en productie al rekening mee dat aan het einde van zijn levenscyclus alles weer voor hergebruik geschikt is.’’
Maar het duurt wel nog even, want het eerste model van die Neue Klasse gaan we pas in 2025 zien?
,,Klopt. In onze nieuwe fabriek in Hongarije zullen we tegen die tijd de nieuwe 3-serie produceren. Officieel willen we nog niet zeggen welke auto straks de primeur krijgt. Wel dat het om een auto gaat die we in grote aantallen verkopen.’’
Er wordt veel verwacht van de nieuwe solid-state batterij: die wordt kleiner, lichter en kan meer energie bevatten. Wanneer zullen BMW’s daarmee uitgerust zijn?
,,BMW investeert niet voor niets in die solid-state batterijen en er wordt nu significant vooruitgang geboekt in de ontwikkeling. Binnen enkele jaren zullen we een conceptauto presenteren die de capaciteiten van deze nieuwe technologie laat zien. Maar een exacte datum kan ik niet noemen. Het ontwikkelen van nieuwe batterijtechnologie kost zomaar tien jaar. Op dit moment zitten we ongeveer op de helft. Het wordt dus de volgende generatie, na de huidige lithium-ion batterijen.’’
Wie is Frank Weber?
Frank Weber (Wiesbaden, 1966) is sinds twee jaar de hoogste baas van BMW op het gebied van technologie en ontwikkeling. Hij is lid van de raad van bestuur. Weber studeerde werktuigbouwkunde aan de Technische Universität Darmstadt. Eerder werkte hij voor General Motors en Opel. In 2011 maakte hij de overstap naar BMW.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Huurauto’s heel erg duur: in dit populaire vakantieland betaal je het meest
Huurauto’s op populaire vakantiebestemmingen zijn ruim anderhalf keer zo duur dan vóór de uitbraak van het coronavirus. Wie deze zomervakantie een auto wil huren, is in Italië het meeste kwijt: daar betaal je ruim twee keer zoveel als drie jaar geleden. Dat blijkt uit onderzoek van reisorganisatie De Vakantiediscounter. -
In deze stad kun je de loterij winnen door je aan de snelheid te houden
In Zweden kun je de loterij winnen door de snelheidsbeperkingen in de zone 30 te respecteren. Het idee werd geopperd door een parlementslid en het werkt, want de gemiddelde snelheid daalde in zeer korte tijd van 32 naar 25 kilometer per uur. -
Interieurinfluencers laten tienduizenden mensen in hun huis kijken: 'Het is een beetje uit de hand gelopen’
Voor sommige interieurstylisten is hun eigen huis hun etalage. Ze delen foto’s en video’s van hun aangeklede woon- en slaapkamers op social media. Hoe is het om zoiets persoonlijks als je huis op het wereldwijde web te zetten? Drie stylisten slash interieurinfluencers vertellen. -
Rekeningrijden in 20305
Automobilisten moeten betalen voor elke gereden kilometer, ook als het buiten Nederland is
Automobilisten moeten vanaf 2030 gaan betalen voor elke kilometer, waar of op welk tijdstip ze die ook rijden. Ook in het buitenland gereden kilometers tellen dan mee. Dat is het plan dat het kabinet voor ogen heeft met rekeningrijden. -
Waarom we steeds vaker een lekke band hebben op vakantie
Auto's hebben steeds vaker een lekke band in het buitenland. Tien jaar geleden ging het in 20 procent van de pechgevallen in het buitenland om een lekke band, nu is dat 29 procent. Dat meldt de Belgische mobiliteitsorganisatie VAB.
-
Nieuw topmodel van BMW legt de passagiers in de watten
BMW maakt van de auto een drive-inbioscoop met zijn nieuwe topmodel, de 7-serie. Het vlaggenschip zal voor het eerst ook volledig elektrisch verkrijgbaar zijn- als i7 - en het reusachtige 31,3-inch ‘bioscoopscherm’ is bedoeld voor de passagiers op de achterbank. Een hightech audio-installatie van Bowers & Wilkins, met luidsprekers in de hoofdsteunen, maakt de bioscoopervaring compleet. -
Zo ontmoedigt je smarthome inbrekers tijdens je vakantie
Vakantie is fijn, maar voor veel mensen kan het achterlaten van hun huis ook veel stress opleveren. Ben jij bang voor inbrekers, heb je huisdieren die niet mee mogen of verwacht je post terwijl jij in een tropisch oord zit? Dan bieden deze smarthometoepassingen soelaas. -
Europa is eruit: nieuwe auto’s moeten per 2035 emissievrij zijn
Europa kapt definitief met de verbrandingsmotor. Auto’s die na 2035 nieuw op de weg komen, zo besloten dinsdagnacht milieuministers van de 27 EU-lidstaten, moeten emissievrij zijn.