Toch proef met maximumsnelheid op matrixborden
Op de A27 tussen de aansluiting Utrecht-Noord en knooppunt Eemnes gaat dit najaar een onderzoek van start met vermelding van de maximumsnelheid op de elektronische matrixborden boven de weg.
Dat schrijft minister Van Nieuwenhuizen aan de Tweede Kamer. Het gaat om een traject van dertien kilometer. Op het traject geldt een variabele maximumsnelheid van 100 km/u overdag en 120 km/u ’s avonds en 's nachts.
Volgens Verkeersnet.nl bestaat het onderzoek uit een verkeerskundig experiment en een gebruikersonderzoek.Een externe klankbordgroep van onafhankelijken moeten de opzet en resultaten van het onderzoek toetsen. De resultaten van de proef worden medio volgend jaar verwacht.
De ommezwaai is opvallend, aangezien Van Nieuwenhuizen begin dit jaar een breed gedragen motie om waar mogelijk standaard de juiste snelheid te tonen naast zich neer legde. Nu zegt ze dat het niet haar bedoeling was geweest om het onderwerp ‘zomaar aan de kant te schuiven.’
Voor veel weggebruikers is het nog steeds onduidelijk op welke trajecten en op welke tijden bepaalde maximumsnelheden gelden. Door de nieuwe, landelijke snelheidslimiet van 100 km/u overdag, die begin dit jaar werd ingevoerd, staan er nu vaak meerdere borden langs de snelwegen.
Een gedeelte van de Nederlandse snelwegen is voorzien van elektronische matrixborden. Die borden zijn echter tot nu toe alleen gebruikt om een tijdelijke snelheidsbeperking aan te geven, bijvoorbeeld bij files of een ongeval, of om met een rood kruis een rijstrook af te sluiten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Onenigheid tussen Rijkswaterstaat en ANWB over drukste ochtendspits sinds 2019
De twee grote verkeersdiensten in ons land hebben wat uit te praten over de communicatie rond de files van vanmorgen. Nadat Rijkswaterstaat op Twitter berichtte over een recordfile, ging de ANWB daar openbaar tegenin. Niet handig, vinden ze bij Rijkswaterstaat. Want ook al maken de twee eigen berekeningen: de informatie mag elkaar niet tegenspreken. -
VRAAG & ANTWOORD
Waarom worden spookrijders niet meteen op de radio gemeld?
‘Waarom wordt in Nederland niet onmiddellijk - zoals dat in Duitsland gebeurt - op alle radiozenders melding van een spookrijder gemaakt?’, vraagt lezer Ruud van Dongen in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. -
Kamer wil altijd maximumsnelheid op matrixborden
De Tweede Kamer wil dat de matrixborden boven de snelwegen, voor zover ze daarvoor geschikt zijn, standaard de actuele maximumsnelheid gaan aangeven. Een meerderheid steunt een voorstel daartoe van CDA-parlementariër Wytske de Pater-Postma. -
interview
Paniek om een dringend mailtje van de baas: waarom ons brein soms worstelt met werk
Kenniswerk is zwaar voor onze mentale gezondheid, ziet Christianne Vink, psycholoog en auteur van Het grote hoe ik werk boek. Ze ontmoet in haar praktijk werkenden die worstelen met vermoeidheid en stress, en zich tegelijkertijd moeilijk kunnen concentreren. Wat kun je daaraan doen? -
Waarom deze zeldzame nieuwe Porsche in de VS een kwart miljoen duurder is
De Porsche 911 Sport Classic verschijnt in de showrooms en sommige verzamelaars willen graag een exemplaar kopen. Zo graag zelfs, dat een Porsche-dealer in de Verenigde Staten eigenhandig 250.000 dollar bovenop de nieuwprijs drukt.
-
VRAAG & ANTWOORD
Hoe zit het met boetes na overlijden van de kentekenhouder?
‘Stel dat na het overlijden van een kentekenhouder door anderen met diens auto wordt gereden’, aldus lezer T. Visser in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Het kenteken staat nog op naam van de overledene en intussen komen er bekeuringen binnen. Hoe gaat het CJIB daarmee om?’ -
-
-
Dit zijn de goedkoopste auto's voor private lease
Met private lease kun je voor een vast bedrag in een gloednieuwe auto rijden. Nagenoeg alles is inbegrepen: of het nu wegenbelasting, de verzekering, onderhoud of pechhulp is, je hoeft er niet over na te denken. Dit zijn de goedkoopste modellen. -
PREMIUM
Meer uren per dag werken in minder dagen, kan het?
Meer tijd voor ons sociale leven, minder files en minder drukte bij de kinderopvang. Om de problemen op de arbeidsmarkt aan te pakken, komt internist en hoogleraar Marcel Levi met een opmerkelijk voorstel: ga hetzelfde aantal uren werken in minder dagen.