Tien miljoen euro voor een Fordje
Deze goudkleurige Ford GT40 was een van de hoofdrolspelers in een bittere strijd tussen Ford en Ferrari in de jaren zestig. Wanneer de auto wordt geveild voor de richtprijs, is het de duurste Ford aller tijden.
De goudkleurige Ford GT40 werd ooit derde tijdens de beroemde 24 uurs race van Le mans en maakte deel uit van een legendarisch trio waarmee Enzo Ferrari tijdens het evenement in 1966 op heroïsche wijze werd afgetroefd.
De GT40 werd ontwikkeld door Ford na een bitter geschil tussen Henry Ford II en de eigenaar van het Italiaanse sportwagenbedrijf. Ford wilde het bedrijf Ferrari kopen, maar de deal ging niet door. Daarop besloot het Amerikaanse bedrijf - bekend vanwege zijn middenklassers - te gaan racen en de Italianen te verslaan op hun eigen terrein: de racerij.
Na een aantal tegenslagen won de Ford GT40 Le Mans in 1966, toen Ford alle drie de plaatsen op het podium veroverde. De schok was groot in Italië, want Ferrari had sinds 1960 elk evenement gewonnen. Deze specifieke, goudkleurige auto werd destijds bestuurd door de coureurs Ronnie Bucknum en Dick Hutcherson. De auto eindigde als derde overall voor het Holman & Moody raceteam.
De GT40 racete toen nog drie keer voordat hij in 1967 met pensioen ging. De legendarische raceauto uit de jaren 60 heeft een 7,0 liter V8-motor en haalt een topsnelheid van meer dan 320 km/u. Als de auto inderdaad meer dan tien miljoen euro opbrengt, is het de duurste Ford aller tijden. De GT40 wordt later dit jaar geveild door RM/Sotheby's in Californië.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Bliksemsnelle Lucid Air komt naar Nederland: 900 kilometer reikwijdte
Het nieuwe automerk Lucid Motors opent deze week al zijn eerste Europese showroom. München heeft de primeur. Later dit jaar volgen verkoop- en servicevestigingen in onder meer Nederland, Noorwegen en Zwitserland. Onder meer een reikwijdte van 900 kilometer en veel motorkracht moeten de kopers lokken. -
Getest: Dit is de beste inbouw-combimagnetron
Wat is de beste inbouw-combimagnetron? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom mogen motorfietsen meer herrie maken?’
‘Waarom mogen motorfietsen veel meer lawaai maken dan auto’s?', vraagt lezer Bas Loeve in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘In sommige gebieden is de overlast fors.’ -
PREMIUMGeld & Geluk
Astrid kwam met niets uit scheiding: ‘Kon binnen jaar auto van 15.000 euro kopen’
In deze rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen geld en geluk. Astrid wil dat haar kinderen elke week één euro sparen. ,,Zo lief: toen hun oma via WhatsApp was opgelicht, haalden ze hun spaarpot leeg.” -
EU: Verbod verkoop benzine- en dieselauto's vanaf 2035
De milieucommissie van het Europees Parlement heeft ingestemd met een wetsvoorstel waarmee de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s vanaf 2035 wordt verboden.
-
Auto’s ontwijken man die midden op A1 staat te liften: ‘Mijn vriendin heeft me eruit gezet’
Politieagenten hebben vanmiddag een man afgevoerd die midden op de A1 bij Apeldoorn stond te liften. De lifter stond op de A1 in de richting van Apeldoorn naar Deventer op het viaduct, ter hoogte van de carpool-locatie Apeldoorn-Beekbergen. -
PREMIUMmijn allessie
Sidneys wagenpark ademt nostalgie: ‘Maar mooiste avontuur heb ik met andermans auto in Cuba beleefd’
Of het nu om brommers, motoren of auto’s gaat, voor Sidney Gouweloos (55) telt de nostalgie en daarvan wil hij zoveel mogelijk genieten. Dat verklaart waarom hij zijn Puch en Tomossen midden in de woonkamer heeft staan. Zijn Chevrolet Impala, Cadillac Fleetwood en Harley Davidson Electra Glide staan in een garage onder zijn flat te spinnen. -
Zo kun je goedkoper tanken tijdens een lange rit
Ook al probeer je nog zo goed om brandstof te besparen, tijdens een langere rit is het onvermijdelijk dat je een keer moet tanken, en de prijzen van benzine en diesel liegen er niet om. Zo kun je goedkoper tanken.