Test: waarom de elektrische Nissan Ariya indruk maakt
AUTOTESTNadat Nissan in 2010 als een ware pionier met de elektrische Leaf op de markt was gekomen, bleef het jarenlang opvallend stil bij dit merk. Nu is er dan eindelijk een volledig elektrische SUV: de Ariya. En die maakt indruk.
Nissan Ariya 87 kWh (178 kW/242 pk), vanaf €57.990
Hoewel de Ariya dezelfde technische basis heeft als de Mégane E-Tech van alliantiegenoot Renault, is hij een slag groter en dus ook veel ruimer. Het interieur blijkt sierlijk vormgegeven en fraai afgewerkt met mooie materialen en geslaagde kleurkeuzes. Bijzonder zijn sommige ‘in het hout’ geïntegreerde bedieningsknoppen. Het infotainment biedt alles wat je verwacht.
Je zit lekker hoog in de Ariya, op goede stoelen. Voorin de auto valt de volledig vrijgehouden, vlakke vloer op, die zelfs met sfeerverlichting is verrijkt. Ook bijzonder is het elektrisch te openen bergvak, middenin het dashboard. En zelfs de middenconsole is elektrisch verschuifbaar.
Achterin hebben passagiers veel beenruimte, maar hun bovenbenen worden door de bankzitting weinig ondersteund. Bovendien beperkt de coupé-achtige daklijn daar de hoofdruimte.
De bagageruimte (468 liter) is voor deze klasse groot genoeg en blijkt vooral ook praktisch gevormd. Onder de laadvloer gaan extra, grote bergvakken schuil, bijvoorbeeld voor de laadkabels. Helaas is er geen bagageruimte in de neus van de auto (frunk).
Het 87 kWh batterijpakket bezorgt deze Nissan een bijzonder groot rijbereik van 533 kilometer. Daarmee overtreft hij menig concurrent en in de praktijk is het niet echt moeilijk om dicht bij de 500 kilometer te komen. De boordlader van 22 kW maakt vlot opladen met wisselstroom mogelijk. Maar een 800 Volt-systeem voor snelladen met gelijkstroom, zoals Hyundai en Kia dat hebben, ontbreekt nog.
De Ariya rijdt vlot genoeg, maar gedraagt zich niet zo pittig als sommige concurrenten. Zijn gewicht van bijna 2100 kilogram speelt hierbij ongetwijfeld een rol. Verder stuurt deze Nissan goed en zijn veercomfort is beslist comfortabel, terwijl de wegligging weinig te wensen overlaat. Het trekvermogen beperkt zich tot een aanhanger van 750 kilogram; voor een caravan is dat te weinig.
Plus
+ Groot rijbereik.
+ Ruim.
+ Comfortabele vering.
+ Prima weggedrag.
+ Verrassende interieur-oplossingen.
Min
- Zitcomfort op de achterbank.
- Slechte caravantrekker.
- Geen frunk voorin.
- Hoog gewicht.
Eindcijfer
8,1
Conclusie
Deze Nissan Ariya is een ruime SUV met een groot rijbereik. Hij blijkt comfortabel geveerd en ligt stevig op de weg. Het originele design, met soms verrassende oplossingen in het interieur, bezorgt hem karakter.
Extra testnotities
Het heeft even geduurd, maar als je het uiteindelijk dan toch doet, moet je het goed doen. Dat moet Nissan hebben gedacht bij de ontwikkeling van de Ariya. Want dit is letterlijk een elektrische SUV van formaat. Deze Nissan neemt in alles duidelijk afstand van de Leaf.
Nissan heeft al jarenlang een SUV van dit formaat: de Qashqai. Maar die kun je niet volledig elektrisch bestellen.
Met een acceleratie van 0-100 km/u in 7,6 seconden is de Ariya vlot genoeg. Zijn topsnelheid bedraagt 160 km/u.
De achterbank is helaas niet verschuifbaar; iets wat in bijvoorbeeld de Hyundai Ioniq 5 wél kan.
De Ariya heeft voorwielaandrijving, terwijl veel concurrenten achterwielaandrijving hebben. In de praktijk merk je weinig verschil.
Android Auto werkt in deze Nissan helaas niet draadloos. Bij sommige concurrenten is dat wel het geval.
De Ariya is te koop vanaf €50.990. Dan krijg je de basisversie met 63 kWh batterij (400 kilometer rijbereik) en een motorvermogen van 160 kW/217 pk. De geteste auto heeft de grotere 87 kWh batterij (533 kilometer rijbereik) en een motorvermogen van 178 kW/242 pk. De prijzen daarvan beginnen bij €57.990.
In ons uitgebreide dossier Autotest vind je alle eerder verschenen tests.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
AUTOTEST
Test: compleet vernieuwde Renault Megane maakt een reuzensprong vooruit
Het is een gewaagde beslissing: de nieuwe Megane, al jaren een van de bestverkochte modellen van Renault, is nog uitsluitend elektrisch verkrijgbaar. Ook in andere opzichten blijkt hij een revolutie. -
Rijstevlaai en soezen: dit kan iedere beginnende thuisbakker maken
Iedereen is gek op zoetigheid. Natuurlijk kan je hiervoor naar de bakker bij jou om de hoek gaan, maar veel bakrecepten kun je heel makkelijk zelf maken. Twee patissiers geven inspiratie voor de makkelijkste bakrecepten waar iedereen mee aan de slag kan. -
VIDEO / TEST
‘Niet iedereen kan of wil elektrisch’: daarom maakt Nissan deze (wel heel voorzichtige) inhaalslag
In 2010 was het Japanse Nissan de eerste grote automaker die met een elektrisch model voor de massa kwam. Sinds die Leaf bleef het akelig lang stil. Een breed - maar ook wat voorzichtig - offensief met nieuwe modellen en afwijkende technologieën moet het tij gaan keren. -
PREMIUMkeiverliefd op mijn auto
Zijn vrouw vindt het een achterlijke pooierbak, maar Ruud doet Pontiac Firebird zelfs voor 150.000 euro niet weg
Al 36 jaar lang geniet Ruud Waardenburg van zijn Pontiac Firebird. Een echte Amerikaanse muscle car, maar van Nederlandse bodem. Niet geïmporteerd. In die 36 jaar werd de wagen heel wat meer waard dan toen Ruud ’m kocht, maar weg gaat-ie nooit. Al krijgt Ruud er het driedubbele voor. -
column
Om vijf uur ’s ochtends je bed uit, net als Obama: waarom we graag succesvolle mensen nadoen
Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: routines van succesvolle mensen
-
Skivakantie: hier zijn winterbanden en sneeuwkettingen verplicht
Heel wat Nederlanders gaan binnenkort weer met de auto op skivakantie. Maar hoe zit het met de verplichting tot winterbanden? En hoe bevestig je sneeuwkettingen? Dit zijn de belangrijkste regels. -
-
-
PREMIUMMIJN BLIK EN IK
Dinnie’s Chevrolet kostte hem veel tijd en geld, maar dat is het hem waard: ‘Er komt nog een camper op’
Als Dinnie van Driel (63) vertelt dat er nog een camper bovenop zijn Chevrolet uit Amerika komt, dan krijgt hij vaak verbaasde blikken. Toch wordt zijn C20 binnenkort een camper. En dat gaat Dinnie, hoewel hij geen monteur maar conciërge op een school is, zeker zélf doen. ,,Ik kocht het camperdeel erbij hoor, past een tweepersoonsbed met keuken en al in.’’ -
PREMIUM
Schade aan je auto door scheur in wegdek? Dan kun je een schadeclaim indienen bij de gemeente
Ja hoor, daar zijn ze weer: gaten in het wegdek. Vorst en nattigheid doen her en der het asfalt loskomen de afgelopen weken. Met je wiel in een kuil of een door je voorganger opgeworpen stukje asfalt tegen je voorruit. Een ‘sterretje’.