Test Suzuki Vitara: succesnummer laat steken vallen
AutotestDe Vitara is al sinds 1988 een succesnummer van Suzuki. Lang voordat het grote publiek de SUV omarmde had hij al een trouwe schare fans.
Suzuki Vitara 1.4 (140 pk), vanaf €27.499
Tegenwoordig moet de Vitara alle zeilen bij zetten om overeind te blijven te midden van het enorme aanbod van compacte SUV’s. De huidige generatie stamt alweer uit 2015 en om jong te blijven gunde Suzuki hem onlangs een ingrijpende facelift. Die staat hem goed. Naast onder andere een nieuwe grille is ook de komst van de nieuwe rijhulpen en een nieuwe driecilinder turbo-benzinemotor belangrijk nieuws. Als vanouds is deze Suzuki ook met vierwielaandrijving leverbaar.
Ook binnenin toont de Suzuki Vitara zich een auto van deze tijd. Het dashboard is origineel en fraai afgewerkt met zilverkleurige accenten. In de geteste versie is ook de stoelbekleding bijzonder: de stof daarvan oogt gecapitonneerd. Met de rijhulpen is de Vitara helemaal bij de tijd. Ook het infotainment met 7 inch scherm laat weinig te wensen over, maar is soms wat traag.
Beenruimte
De zitruimte achterin is maar net voldoende. De ver naar achter geplaatste tunnelconsole beperkt de beenruimte in het midden en leidt ertoe dat eigenlijk slechts twee mensen fatsoenlijk achterin kunnen zitten. De bagageruimte is met 375 liter voor deze klasse voldoende. Als je de bank omklapt, krijg je helaas geen volledig vlakke laadvloer.
De geteste versie heeft de bekende viercilinder 1,4 liter turbo-motor die met zijn 140 pk meer pit heeft dan de nieuwe driecilinder. Deze krachtbron levert prima prestaties, heeft een testverbruik van 1 op 13,5 en werkt goed samen met de handgeschakelde zesversnellingsbak. Op de snelweg blijkt de Vitara niet een van de stilste en ook in het rijgedrag is deze Suzuki een middenmoter. Er zijn concurrenten die een comfortabeler onderstel hebben of net wat fijner sturen.
Eindcijfer
6,8
Plus
+ Prima motor
+ Alle moderne rijhulpen paraat
+ Originele afwerking interieur
+ Ook met 4x4 leverbaar
Min
- Beperkte zitruimte achterin
- Niet altijd een vlakke laadvloer
- Rijcomfort kan beter
Conclusie
Niet alleen om te zien, ook met zijn techniek is de Vitara na de laatste vernieuwing weer helemaal bij de tijd. Maar als gezinsauto laat hij vooral op de achterbank steken vallen. De 1,4 liter benzinemotor presteert goed, in het rijgedrag is deze Suzuki een middenmoter.
EXTRA TESTNOTITIES
- Het infotainment kan overweg met Apple CarPlay, Adroid Auto én MirrorLink.
- Zo’n sprietantenne, die je moet verwijderen bij de wasstraat, hoort in deze klasse toch eigenlijk een haaienvin-antenne te zijn. Die is veel gebruiksvriendelijker.
- Overigens valt er aan de kwaliteitsbeleving van deze Suzuki nog wel wat te verbeteren: als je een portier dichtgooit, voelt dat niet altijd degelijk, eerder een beetje licht aan.
- Een Japanse traditie is het hendeltje voor de tankklep bij de vloer. Handiger zou het zijn om die klep bij de centrale vergrendeling te betrekken.
- Bijzonder: de blauwgekleurde projector van het led-dimlicht in de testauto draagt bij aan het eigen gezicht.
- De bagageruimte heeft een dubbele laadvloer voor extra gebruiksgemak.
- Opvallend is het nieuwe, analoge klokje centraal op het dashboard, dat deel uitmaakt van het Stijl-uitrustingsniveau.
- Het instrumentarium bevat een nieuwe 4,4 inch digitaal info-display met rijgegevens.
- De Suzuki Vitara is met de 1,4 liter viercilinder (‘Boosterjet’) benzinemotor (140 pk) te koop vanaf €27.499. De geteste versie is de Stijl, met een prijs van €30.990, en die is extra luxueus uitgerust met o.a. het 7 inch touchscreen, navigatie, adaptive cruise-control, kunstleer en synthetische suède als stoelbekleding, 17 inch lichtmetalen wielen, in de buitenspiegels geïntegreerde richtingaanwijzers, volledige led-koplampen, lichtsensor, automatische koplamphoogteverstelling, parkeersensoren voor en achter én het volledige pakket aan rijhulpen: dode hoekbewaking, automatisch noodremsysteem, rijstrookbewaking, achteruitrij-radar, verkeersbordherkenning en slingerwaarschuwing (voor als de auto door vermoeidheid of afleiding van de bestuurder plotseling slingerend over de weg gaat).
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Nieuwe regels op komst voor rijscholen om wanpraktijken tegen te gaan
Er komen regels voor het rijonderwijs om problemen in de rijscholenbranche op te lossen, en misstanden tegen te gaan. Het kabinet volgt het advies dat voormalig SP-leider Emile Roemer vorig jaar deed min of meer op en komt met ingrijpende maatregelen. De belangrijkste ingreep is het verplichten van een leerplan. -
Energierekening
Ad: ‘Ik heb zelf ventilatoren onder de radiator geklikt voor optimale verwarming’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Ad Voermans (66) uit Rijen, bij Breda. -
PREMIUM
In heel het land wordt gevochten om touringcars voor schoolreisjes: ‘Het zit he-lemaal vol tot de zomervakantie’
Touringcarbedrijven moeten tot hun eigen frustratie dagelijks ‘nee’ verkopen aan scholen die nog voor de zomervakantie een schoolreis willen boeken. Er zijn niet genoeg chauffeurs en bussen om aan de grote vraag te voldoen. -
PREMIUM
Goedkoop tanken? Volgende week loont het zelfs om 200 kilometer om te rijden
De brandstofprijzen gaan volgende week in Duitsland zo hard omlaag, dat het prijsverschil met wat je bij een Nederlands tankstation betaalt gigantisch wordt. Vanaf woensdag geldt in Duitsland een adviesprijs van 1,72 euro per liter, minimaal 40 cent minder dan in Nederland. Loont het om daarom naar Duitsland te rijden voor een tankbeurt? -
Forse stijging auto-inbraken in eerste vier maanden 2022
Criminelen hebben in de eerste vier maanden van 2022 veel meer in auto’s ingebroken dan in dezelfde periode een jaar eerder, zo laten politiecijfers zien. In 2021 maakten de vele coronamaatregelen het vermoedelijk moeilijk om uit of van auto’s gestolen waar te verhandelen, zoals koplampen en navigatiesystemen. Het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) verwacht dat dit minder speelt in 2022.
-
Waarom Hemelvaartsdag de gevaarlijkste dag in het verkeer is in Duitsland en België
In Duitsland en België is Hemelvaartsdag de gevaarlijkste dag in het verkeer, zo blijkt uit ongevallenanalyses. De oorzaak zit 'm in het feit dat er veel wordt gedronken en gefeest, waarna regelmatig de auto wordt gepakt om naar huis te rijden. -
Zo zet je gezichtsherkenning en vingerafdrukscanner van je telefoon snel uit
Je smartphone ontgrendelen met je gezicht of vingerafdruk klinkt veilig, maar in geval van nood kan het juist een beveiligingsrisico zijn. Iemand kan onder dwang je gezicht scannen of onopgemerkt je vingerafdruk bemachtigen. Gelukkig kun je dit voorkomen. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Moeten wielrenners verplicht op het fietspad rijden?’
‘Ben je als fietser/wielrenner verplicht om op het fietspad te fietsen, als zo’n fietspad naast de rijbaan voor auto’s ligt?’, vraagt lezer Peter Molegraaf in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik zie veel filmpjes van wielrenners die het autoverkeer hinderen.’