Test Renault Austral: opvolger van de Kadjar scoort erg veel pluspunten
AUTOTESTAustral heet de nieuwe middenklasse-SUV van Renault. Hij is de opvolger van de Kadjar. Dit keer heeft Renault er meer werk van gemaakt dan het slechts faceliften van een Nissan.
Renault Austral Full Hybrid (200 pk/148 kW), vanaf €43.830
Je zit lekker in de nieuwe Renault. Met zijn lengte van 4,51 meter is de Austral 8 centimeter langer dan de al even nieuwe Nissan Qashqai. De beenruimte achterin is mede daardoor riant en de bijna vlakke vloer helpt er ook aan mee. De bagageruimte is met 487 liter groot genoeg voor een auto van dit formaat. Bovendien is de achterbank over 16 centimeter verschuifbaar en kan als optie de stand van de rugleuning worden gewijzigd. Jammer alleen dat je de bank niet op afstand vanuit de bagageruimte kunt omklappen.
Aan de stuurkolom zien we rechts maar liefst drie bedieningshendels voor de audio, richtingaanwijzer/ruitenwissers én automaat. Dat kan verwarrend zijn. Verder vallen in het interieur twee 12-inch grote schermen op. Het ene functioneert als instrumentarium en is achter het stuur geplaatst. Het andere, verticaal gepositioneerd, is bedoeld voor het infotainment.
En dat blijkt van topkwaliteit. Renault is zo slim geweest om daarvoor de technologie van Google te gebruiken. Dat leidt tot een zeer gebruiksvriendelijk systeem dat bovendien snel is en er grafisch goed uitziet. Verder is het fijn dat de klimaatregeling een eigen bedieningspaneel heeft.
Deze Austral is een hybride zonder stekker. Daardoor is volledig elektrisch rijden zeer beperkt mogelijk, uitgezonderd bij het wegrijden. Aan de andere kant hoef je met deze auto nooit aan een laadpaal en drukt de elektrische ondersteuning wel degelijk het brandstofverbruik (tijdens deze test 1 op 16). De aandrijflijn bezorgt de auto vlotte prestaties en het blijft prettig stil in het interieur.
De Austral stuurt goed en ligt overwegend koersvast op de weg. Hij wordt nooit uitgesproken sportief: de nadruk ligt op comfort. En dat past natuurlijk uitstekend bij een gezinsauto.
Plus
+ Erg ruim voor inzittenden én hun bagage.
+ Voorbeeldig infotainment.
+ Zeer variabel interieur.
+ Soepele en krachtige aandrijflijn.
+ Comfortabel.
Min
- Elektrisch rijden slechts minimaal mogelijk.
- Te veel bedieningshendels bij het stuur.
- Omklappen achterbank niet vanuit bagageruimte.
Eindcijfer
8,5
Conclusie
De Austral is een praktische, comfortabele en ruime gezinsauto met het onvolprezen Google-infotainment. Het interieur laat zich heel flexibel indelen. De hybride aandrijflijn leidt tot een zuinig verbruik en soepele motorprestaties.
Extra testnotities
Een mooie optie is vierwielbesturing (4Control Advanced) voor een nog kleinere draaicirkel.
De 1,2-liter driecilinder benzinemotor wordt bijgestaan door een elektromotor die zijn stroom haalt uit een 2.0 kWh grote batterij. In feite heeft de Austral zelfs twee elektromotoren aan boord, maar de kleinste dient als start-generator.
Concurrenten van de Austral zijn onder meer de Kia Sportage, Ford Kuga, Peugeot 3008 en Toyota RAV4.
Ouderwets, alhoewel voor Renault-rijders heel vertrouwd: de bedieningsstengel voor de auto aan de stuurkolom.
De zitting van de achterbank is net iets te laag bij de vloer geplaatst, waardoor je bovenbenen minder steun krijgen.
De Austral was bij de technische ontwikkeling en het design van begin af aan als Renault bedoeld, maar deelt zijn platform nog steeds met de (al even nieuwe) Nissan Qashqai.
Renault begint met slechts 2 jaar garantie zo langzamerhand wel achter te lopen bij de concurrentie.
De automaat vertoont enige vertraging als je vol gas om prestaties vraagt. Ook neigt hij dan net iets te lang, hoog in de toeren te blijven hangen. Het is de vraag of de doorsnee koper van deze auto daar veel last van zal hebben. Wie geen sportieve ambities heeft en doorgaans rustig aan doet, zal er weinig van merken.
Goed nieuws voor caravanliefhebbers: deze SUV mag een geremde aanhanger tot 1500 kilogram trekken.
De CO2-uitstoot bedraagt 104 gram per kilometer.
De Austral heeft bij Renault ook de primeur van een nieuwe, sportief ogende en extra luxueus ogende topversie die Esprit Alpine heet.
De Renault Austral is te koop vanaf €37.330. Dan krijg je de Mild Hybrid (130 pk/96 kW). Getest is de E-Tech Full Hybrid (200 pk/148 kW) en die staat vanaf €43.830 in de prijslijst. Het geteste uitvoeringsniveau heet Iconic en daarmee kost deze Austral €47.330. Opties op de testauto zijn twee kleuren lak (€950), Harman Kardon-audiosysteem (€895), vierwielbesturing 4Control Advanced (€1495), een head-up display (€695), Matrix led-koplampen (€895), een elektrisch verwarmbare en extra tegen geluid geïsoleerde voorruit (€295) en een vast glazen panoramadak (€995). Met dit alles kost de geteste auto €53.550.
In ons uitgebreide dossier Autotest vind je alle eerder verschenen tests.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Motor wordt weer uit de schuur gehaald na winterstop: hier moet je op letten als je in de lente gaat toeren
Hardrijden op je motorfiets op de Lekdijk of welke andere mooie route in het Groene Hart dan ook? Kom daar niet mee aan bij Piet Hofman (65) uit Gouda. ,,Waarom zou je? Oké, als je een snelheidsduivel bent, maar als echte motorrijder heb je daar niets aan. Je geniet niet van het landschap en je kunt niet vloeiend door de bochten gaan. Als motorrijder wil je toch genieten?’’Schoonhoven, Boskoop, Mijdrecht, Gouda, Woerdense Verlaat, Woerden -
PREMIUMMijn Allessie
Martijn kocht stiekem een Mustang voor zijn bruiloft
De vrouw van Martijn Spruijt (44) was ervan overtuigd dat hij haar op hun trouwdag op zou halen in een Toyota Celica. In het geniep verruilde hij die auto voor haar droomwagen: een knalrode Ford Mustang uit 1966. Een verrassing waar ze negen jaar later nog steeds plezier van hebben.Den Haag, Honselersdijk, Zoetermeer -
Deze informatie kun je allemaal halen uit een kenteken
Een nummerbord is als een ijsberg: er is weinig te zien aan het oppervlak, maar wanneer je een duik neemt in de materie, kun je er veel informatie uit halen. Welke soorten nummerborden zijn er en hoe gebruik je de kentekencheck? -
Autotest
Renault Austral doet alles wat ‘ie moet doen goed
Renault gooit een succesvol model zomaar bij het oud vuil. Voor de opvolger van de Kadjar, die in Nederland zeer veelvuldig te zien is, werd begonnen met een wit vel papier. In dit geval is dat echter niet moedig maar vooral heel erg logisch. -
‘Onbekend’ virus waarmee veel mensen besmet raken: dit moet je weten over HPV
Jaarlijks overlijden 400 mensen aan kanker veroorzaakt door het HPV-virus. De leeftijd voor jongeren om het vaccin tegen dit seksueel overdraagbare virus gratis te kunnen krijgen is onlangs verlaagd naar 10 jaar. Maar wat is het HPV-virus precies en waarom is het belangrijk om al op jonge leeftijd in te enten?
-
PREMIUMEnergierekening
Rian betaalt 25 euro per maand: ‘Stekker van cv-ketel doe ik er alleen in als ik warm wil douchen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Rian den Haan (62) uit Spijkenisse. -
-
-
PREMIUM
Verpesten rijexamens komt deze ex-rijschoolhouder voortaan duur te staan
Een man uit Neede moet stoppen met het achtervolgen en filmen van lesauto’s met rijexamenkandidaten. Henrie Kamps verpestte sinds eind vorig jaar volgens het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) zestien rijexamens. De examens werden door Kamps hinderlijke achtervolgingen voortijdig afgebroken.Neede -
Nieuwe SUV van Renault: Austral volgt de Kadjar op
Renault heeft de opvolger van de Kadjar onthuld. Hij heet Austral en staat in september in de Nederlandse showrooms. Bijzonder zijn z'n ‘levende’ verlichting, vierwielbesturing en verschuifbare achterbank.