Test Peugeot 2008: smaakmaker met enig ongemak
AUTOTESTPeugeot zet ons op het verkeerde been. Het merk spreekt zelf van de Peugeot 2008 SUV. Maar bij een SUV verwacht je een hoge zit en een hoge instap. En die biedt deze Peugeot nou juist niet.
Peugeot 2008 1.2 PureTech (130 pk/96 kW), vanaf €27.360
De tegenvaller is het gevolg van de sportieve zitpositie, waar Peugeot prat op gaat. Natuurlijk, de zogenoemde i-Cockpit maakt de 2008 lekker eigenwijs. Je kijkt door het laag geplaatste stuur naar het instrumentarium en het aan de onder- én bovenkant afgeplatte stuur staat heel sportief. Maar intussen worden de bovenbenen slecht ondersteund doordat je laag bij de vloer zit. Ook mis je het grote raamoppervlak dat SUV’s doorgaans kenmerkt.
De 2008 is wel degelijk een hoger en stoerder model, in vergelijking met de 208 waarmee hij zijn technische basis deelt. Het design van in- en exterieur is een creatief hoogstandje. Binnenin vallen ook de mooie materialen op. En in de standaarduitrusting is het veiligheidspakket bijna compleet.
De nieuwe generatie is 14 centimeter langer. Op de achterbank biedt hij daardoor flink wat beenruimte; meer dan in de nieuwe 208. Maar ook hier krijgen de bovenbenen weinig steun en de bankzitting blijkt onprettig kort. De bagageruimte is met 405 liter voldoende, maar niet groter dan bij de concurrenten. Bovendien bieden die soms zo’n handige, verschuifbare achterbank voor meer flexibiliteit.
Het infotainment is bij de tijd, maar werkt soms te traag. En – hoe onhandig - de klimaatregeling is hier grotendeels in ondergebracht. Handig is weer wel de draaiknop voor het volume. De functieknoppen, midden op het dashboard, zien er prachtig uit. Maar dit zijn 14 knoppen bij elkaar in dezelfde vormgeving: hoe onoverzichtelijk wil je het hebben?
De 1,2 liter grote driecilinder benzinemotor (testverbruik 1 op 14,9) verricht goed werk. Hij is niet te rumoerig en heeft voldoende pit. Dankzij het prima onderstel gaan veercomfort en wegligging goed samen. En de besturing van deze Peugeot is prettig licht en direct.
Plus
+ Creatief design.
+ Goede veiligheidsuitrusting.
+ Prima rijeigenschappen.
+ Fijne benzinemotor.
Min
- Zitpositie valt tegen voor een SUV.
- Soms onhandig in het gebruik.
- Geen verschuifbare achterbank.
Eindcijfer
7,5
Conclusie
De 2008 verdient met zijn creatieve design en fraaie afwerking een schoonheidsprijs, maar zijn gebruiksvriendelijkheid valt soms tegen. Zijn veiligheidsuitrusting is dik in orde en zijn rijeigenschappen laten weinig te wensen over.
Extra testnotities
Voor het eerst is de 2008 binnenkort ook in een volledig elektrische versie beschikbaar. Deze e-2008 komt 320 kilometer ver met volgeladen batterijen. De prijs begint bij €40.930.
Voor digitale radio (DAB+) moet altijd 200 euro worden bijbetaald.
Ook in de 2008 leverbaar is nu het digitale instrumentarium dat met een slimme truc driedimensionaal is gemaakt: met een tweede transparant scherm eroverheen. Dit oogt wel heel fraai.
Met zijn originele, sierlijke en emotionele vormgeving onderscheidt de 2008 zich overduidelijk van de concurrenten, waaronder de Renault Captur en VW T-Cross.
Getest is de Peugeot 2008 1.2 PureTech (130 pk/96 kW), die vanaf €27.360 in de prijslijst staat. De geteste auto heeft het Allure-uitrustingsniveau en kost €29.060. Elke 2008 heeft standaard led-koplampen, een lichtsensor, automatisch noodremsysteem, actieve rijstrookbewaking, vermoeidheidsherkenning, verkeersbordherkenning, verbinding met de Peugeot-alarmcentrale voor noodgevallen of bij pech (communicatieknop), een 7 inch touchscreen en Mirrorlink met Apple CarPlay en Android Auto. De Allure voegt daar nog aan toe: een elektrische parkeerrem, op twee niveaus te plaatsen bagageruimtevloer, achteruitrijcamera, elektronische klimaatregeling, elektrisch inklapbare buitenspiegels, automatisch dimmende binnenspiegel, keyless start, hoogteverstelling van de bijrijdersstoel en 17 inch lichtmetalen wielen.
In ons uitgebreide dossier Autotest vind je alle eerder verschenen tests.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
AUTOTEST
Test Peugeot 208: origineel design, maar wel krap
Het wordt spannend voor de nieuwe Peugeot 208, nu zich ook een nieuwe Clio en Corsa aandienen. De 208 onderscheidt zich met een fris design en pittig rijgedrag. -
Autotest
Test Peugeot 508 SW: verblind door de schoonheid
De Peugeot 508 hatchback is met zijn sierlijke design een ware blikvanger, maar interieurruimte is niet zijn sterkste punt. Brengt de stationwagon daar verandering in? -
Koken & Eten
Hygiëne in de keuken: maak ook je kruidenpotjes af en toe goed schoon
Veel gevallen van voedselvergiftiging ontstaan thuis, aldus het RIVM. De meeste bacteriën in de keuken denk je waarschijnlijk te vinden in de keukenhanddoek, vuilnisbak of snijplank, maar uit een nieuwe studie blijkt dat kruidenpotjes nog grotere bacteriemagneten zijn. -
interview
Paniek om een dringend mailtje van de baas: waarom ons brein soms worstelt met werk
Kenniswerk is zwaar voor onze mentale gezondheid, ziet Christianne Vink, psycholoog en auteur van Het grote hoe ik werk boek. Ze ontmoet in haar praktijk werkenden die worstelen met vermoeidheid en stress, en zich tegelijkertijd moeilijk kunnen concentreren. Wat kun je daaraan doen? -
PREMIUM
Meer uren per dag werken in minder dagen, kan het?
Meer tijd voor ons sociale leven, minder files en minder drukte bij de kinderopvang. Om de problemen op de arbeidsmarkt aan te pakken, komt internist en hoogleraar Marcel Levi met een opmerkelijk voorstel: ga hetzelfde aantal uren werken in minder dagen.
-
AUTOTEST
Test Skoda Superb: slimmerik met veel ruimte
De Superb is, zoals zijn naam al suggereert, het beste wat Skoda in huis heeft. Vooral met zijn ruimte is hij al jaren heer en meester. -
-
-
AUTOTEST
Test MG ZS: elektrische SUV met een verrassend scherpe prijs
De Chinese MG ZS verrast niet alleen met zijn hoge veiligheidsscore bij botsproeven, maar ook met zijn lage prijs: amper 30 mille voor een rijk uitgeruste, volledig elektrische SUV. -
AUTOTEST
Test: vernieuwde Renault Captur is schot in de roos
De Renault Captur is 11 centimeter gegroeid en op veel punten verbeterd. Maar is dat voldoende om weerstand te bieden aan de vele concurrenten in deze klasse?