Test Opel Astra: koning van het zitcomfort
AUTOTESTDe Opel Astra gaat al heel lang mee, maar nooit eerder oogde hij zo stoer en spannend als de nieuwe generatie. Zijn fantastisch zittende stoelen maken zo mogelijk nog meer indruk.
Opel Astra 1.2 Turbo (130 pk/96 kW), vanaf 29.549 euro
Jaren geleden zocht Opel al aansluiting bij Duitse fysiotherapeuten om de beste autostoel te ontwikkelen. Deze AGR-stoelen kun je ook in de nieuwe Astra bestellen en ze bieden de beste steun en het beste comfort in de markt. Niet alleen door hun vorm, maar ook door de schijnbaar eindeloze mogelijkheden om ze helemaal aan jouw lichaam aan te passen. De zitting is zelfs aan de voorkant apart in hoogte verstelbaar. Mensen met een zwakke rug moeten deze Opel beslist op hun lijstje zetten.
Verder heeft de Astra overduidelijk een metamorfose ondergaan om zijn imago als ietwat oubollige burgermansauto definitief van zich af te schudden. Hij ziet er nu - vooral aan de buitenkant - spannend en stoer uit.
De zitruimte op de achterbank valt tegen en dat is geen verrassing. Technisch is de Astra immers gebaseerd op de al even nieuwe Peugeot 308 en die treft hetzelfde lot. Onhandig in een gezinsauto is ook de tunnelconsole die tussen de voorstoelen begint maar te ver richting de achterbank uitsteekt. Hierdoor kun je hooguit met twee volwassenen fatsoenlijk achterin zitten. De bagageruimte in deze Astra is met 422 liter voldoende, maar wie meer wil, kan beter kiezen voor de Sports Tourer die 598 liter biedt.
Bekijk hier de prijzen en specificaties van alle Opel Astra-uitvoeringen, verzameld door AutoWeek.
Vergeleken met de Peugeot 308 laat het klimaat zich in deze Opel makkelijker regelen. Met fysieke knoppen regel je dat het warmer of kouder wordt in de auto. Maar het infotainment werkt qua snelheid en intuïtieve bediening nog niet ideaal.
De 1,2 liter driecilinder turbo-benzinemotor (testverbruik 1 op 17) blijkt niet te rumoerig en heeft een soepel karakter, maar hij maakt van deze Astra geen snelheidsduivel. Verder stuurt deze Opel fijn en hij ligt stevig op de weg. Dat wordt gecombineerd met goed veercomfort.
Plus
+ Heerlijk zittende en veelzijdig verstelbare voorstoelen.
+ Prima weggedrag.
+ Fijne aandrijflijn.
+ Origineel design.
Min
- Zitruimte op de achterbank valt tegen.
- Infotainment kan beter.
- Menig concurrent rijdt sneller.
Eindcijfer
8,1
Conclusie
In de nieuwe Opel Astra zit je lekkerder dan bij de concurrentie. Bovendien ziet hij er spannend uit en laten zijn aandrijflijn en weggedrag weinig te wensen over. Jammer dat de zitruimte op de achterbank hem niet tot ideale gezinsauto maakt.
Extra testnotities
Het instrumentarium ziet er fraai uit en geeft goede, duidelijke informatie. Over het toerental bijvoorbeeld (veel nieuwe auto’s melden dat niet meer) en ook over de te verwachten actieradius.
Een volledig elektrische versie van de nieuwe Astra is er nog niet, maar die komt eind 2023. In de tussentijd kun je wel voor een plug-in hybride kiezen.
Voor de caravanliefhebbers: deze Astra mag een geremde aanhanger tot 1250 kilo trekken.
De laadvloer is uitneembaar. Onder die vloer schuilt nog een flinke, extra bergruimte.
De ontgrendeling van de achterklep is geïntegreerd in het merkembleem.
De Opel Astra is te koop vanaf 28.549 euro. Dan krijg je de 1.2 Turbo met 110 pk/81 kW motorvermogen en uitrustingsniveau Business Edition. Getest is de sterkere 1.2 Turbo (130 pk/96 kW), die vanaf 29.549 euro in de prijslijst staat. Maar deze auto heeft de rijkere GS Line-uitrusting waarmee zijn prijs op 34.849 euro komt. Hij heeft ook nog een flink aantal opties aan boord, zoals vijfspaaks 18 inch lichtmetalen wielen, verwarmbare Sport AGR-stoelen met nappaleer, stuurverwarming, frontcamera, navigatie, head-up-display, hi-fi-soundsystem, Intellilux Pixel-koplampen, regensensor, draadloze telefoonoplader en een geavanceerd luchtverversingssysteem dat Clean Cabin/Intelli Air heet.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Rijden in een Coffee of Cat: deze nieuwe automerken (en vreemde modellen) komen er aan
De opkomst van de elektrische auto zorgt ervoor dat nieuwe autofabrikanten als paddenstoelen uit de grond schieten. Ze hebben vaak grootse plannen, en soms modellen met wel heel vreemde namen. Dit zijn de opvallende nieuwkomers die sinds kort op de markt zijn óf binnenkort naar Nederland komen. -
Energierekening
Ruud is van de variabele contracten: ‘Met de huidige energieprijzen pakt dat wat minder uit’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Ruud Koot (60) uit Amersfoort. -
Shanghai
Chinese automaker onder vuur na 'ongevoelige' tekst over bizar auto-ongeluk met twee doden
De Chinese autofabrikant Nio ligt op sociale media onder vuur vanwege onhandige communicatie na een ongeluk waarbij twee doden vielen. In een eerste verklaring ontkende de ‘Chinese tegenhanger van Tesla’ direct stellig dat het ongeval werd veroorzaakt door de elektrische auto waarin de slachtoffers zaten. ‘Dit toont het koude bloed van het kapitalisme’, luidt een van de vele reacties. -
Waarom je niet te hard moet werken voor je op vakantie gaat
Gedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: voorpret. -
De beste consoles voor op de achterbank
Het is zomer en dat betekent voor veel gezinnen een lange reis met de auto richting de vakantiebestemming. Wil je die rit iets comfortabeler maken of zit jouw kroost niet te wachten op zes uur lang ‘ik zie wat jij niet ziet’ spelen? Zorg dan dat je een handheld of draagbare spelcomputer meeneemt.
-
AUTOTEST
Test Peugeot 308 SW Hybrid: rijdt fijn, maar wel wat krap achterin
De Peugeot 308 SW is er voor het eerst ook als plug-in hybride. Gezien de enorme populariteit van de SUV zou je bijna vergeten dat zo’n stationwagon eigenlijk ook heel handig is. -
AUTOTEST
Elektrisch rijden voor grote gezinnen
De Mercedes EQB is een van de weinige elektrische auto’s die zeven personen kunnen vervoeren. Dat is ideaal voor grote gezinnen, of voor het teamvervoer van en naar de sportclub. -
Schattig elektrisch ‘rij-ei’ trekt al 30.000 kopers
De compacte Zwitserse Microlino kan sinds deze week besteld worden en dat hebben de makers geweten: al meer dan 30.000 mensen hebben binnen enkele dagen ingetekend op de compacte elektrische auto.