Test Mercedes-Benz GLA: ideaal voor in de stadsjungle
AUTOTESTMercedes-Benz had tot 23 jaar geleden één terreinwagen. Nu is er in iedere prijsklasse een SUV-achtige te vinden. De GLA is de kleinste, maar biedt grootse prestaties.
Delen per e-mail
Mercedes-Benz GLA 200 (163 pk/120 kW), vanaf €48.495
De tweede generatie van de Mercedes-Benz GLA groeide in bijna alle richtingen en biedt ook meer binnenruimte, die vooral ten goede komt aan de achterpassagiers. De auto is nu ongeveer net zo groot als een Audi Q3, maar door zijn onconventionele verhoudingen oogt de Mercedes meer als een hoge hatchback dan een stoere SUV. Dat komt ook door de afwezigheid van kunststof beschermplaten en stootranden.
In tegenstelling tot sommige andere SUV-achtige modellen voelt de GLA nooit topzwaar en ook overhellen in de bochten is ’m compleet vreemd. Hij rijdt eigenlijk net zo goed als een A-Klasse, maar heeft als voordelen dat je gemakkelijk in- en uitstapt, lekker hoog zit en niet gauw een hoge verkeersdrempel aantikt.
Zowel voorin als achterin zit je prima en dat is een vooruitgang ten opzichte van de voorganger. Optioneel levert Mercedes-Benz een achterbank die verschuifbaar is over een lengte van 14 centimeter. Zo kun je kiezen voor meer bagageruimte of voor extra beenruimte.
De GLA is aanzienlijk duurder dan menig concurrent, maar rijden doet hij als de beste. Hij is stil en comfortabel en je zit er uitstekend in. Dit is een auto waarin je urenlang doorrijdt zonder moe te worden. Jammer alleen dat de actieve rijstrookbewaking vergezeld gaat van een rem-ingreep aan één kant om de auto binnen de rijstrook te houden. Hierdoor schrikken inzittenden zich soms rot. Nog een minpunt: het zicht naar rechtsachter wordt beperkt door de brede achterste raamstijlen.
De testauto heeft de basismotorisering van de GLA. Deze 1,3 liter benzinemotor heeft een turbo en is gekoppeld aan de bekende, prettig schakelende zeventraps automaat. Het gemiddeld benzineverbruik was tijdens deze test 1 op 17,2. Prima voor dit type auto.
Plus
+ Pittige en zuinige motor.
+ Veel zitruimte.
+ Voorbeeldig weggedrag.
+ Zeer comfortabel.
Min
- Te ruwe ingreep rijstrookbewaking.
- Beperkt zicht naar rechtsachter.
- Pittige prijs.
Eindcijfer
8,0
Conclusie
De compacte Mercedes-Benz GLA is ideaal voor in de stad, maar voelt zich net zo thuis op de snelweg. De motor is pittig maar ook zuinig en de vormgeving en binnenruimte zijn er bij deze tweede generatie sterk op vooruitgegaan.
Extra testnotities
In het terrein kom je met de GLA verder dan met een doorsnee auto door zijn grotere bodemvrijheid en korte overhangen. Maar verwacht er niet te veel van, want de GLA heeft alleen voorwielaandrijving en geen enkele specifieke terreintechniek. Heel erg is dat niet, want deze auto is vooral bedoeld voor de stadsjungle. En daar presteert de compacte GLA uitstekend.
De GLA is niet zo sportief als bijvoorbeeld de BMW X1. Je voelt in de Mercedes niet zo goed wat er onder je gebeurt, hij rijdt wat afstandelijker. Maar daar staat tegenover dat de GLA uitermate comfortabel aanvoelt.
De vorige generatie was toch vooral een opgehoogde A-Klasse. En ondanks dat daarvan meer dan een miljoen exemplaren zijn verkocht, vond Mercedes-Benz dat het met de tweede generatie anders moest. Dus is de auto nu vooral hoger en heeft-ie een duidelijk anders vormgegeven carrosserie dan de A-Klasse.
De kofferbak profiteerde van de toegenomen binnenruimte, al is de winst met 14 liter beperkt. Voor een elektrisch bedienbare achterklep moet worden bijbetaald.
De GLA maakt een ruimtelijke indruk en je zit op heerlijke stoelen, die goed in alle richtingen verstelbaar zijn en desgewenst kunnen worden voorzien van verwarming en ventilatie.
Het bekende MBUX-infotainmentsysteem van Mercedes-Benz ziet er niet alleen gelikt en futuristisch uit, maar behoort zelfs tot de beste uit de auto-industrie.
De verbeterde rijeigenschappen zijn deels het gevolg van de grotere spoorbreedte. De wielen staan verder uit elkaar, waardoor de auto beter in balans is en minder snel overhelt in de bochten.
Net als zijn grote broer GLS beschikt de GLA over een zogeheten ‘wasstraatfunctie’. Met één commando worden de buitenspiegels ingeklapt en de zijruiten en het schuifdak gesloten. De informatie van de regensensor wordt onderdrukt, zodat de ruitenwissers in de wasstraat uitgeschakeld blijven. De airconditioning schakelt tegelijkertijd naar de luchtrecirculatiemodus en na enkele seconden wordt het frontbeeld van de 360 graden-camera (indien aanwezig) weergegeven om de bestuurder te helpen bij het inrijden van de wasstraat.
De nieuwe GLA wordt uiteindelijk leverbaar met een rijke keus uit benzinemotoren, diesels en plug-in-hybridemotoren.
De 1,3 motor is stil en snel genoeg en draagt in belangrijke mate bij aan het comfortgevoel aan boord. De auto is sowieso stil, waardoor rijden met deze auto – ook door de prettig hoge zitpositie – een aangename ervaring is.
Getest is de GLA 200 (163 pk/120 kW), die te koop is vanaf €49.245. Daarmee is hij een van de duurdere in zijn segment. Concurrenten zijn auto’s als de BMW X1 en Audi Q3. Aanwezige opties bij de testauto zijn de lakkleur ‘Poolwit’ (€255), het Smartphone-integratiepakket, het Style Plus-pakket en een viervoudig verstelbare lendensteun. Ook de verschuifbare achterbank was aangevinkt. In totaal komt de prijs hierdoor op €55.147.
In ons uitgebreide dossier Autotest vind je alle eerder verschenen tests.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
AUTOTEST
Test: Audi blijft met A4 een beetje achterlopen
De Audi A4 is na vier jaar opgefrist. Toch blijft er enige afstand tot de nieuwste modellen van het merk. -
AUTOTEST
Test Audi Q5: hybride Q5 is de perfectie nabij
Audi voorziet zijn modellen in rap tempo van hybridetechniek. Dat scheelt niet in de bijtelling, maar leidt wel tot een lagere aanschafprijs. Immers: hoe minder CO2-uitstoot, des te minder belasting. -
PREMIUM
Meiden die rijden staan opeens in de belangstelling: ‘Dit is meer dan een mannenwereld’
Het zijn de koninginnen van de weg, echte kilometervreters. Steeds meer vrouwen sturen met enorme vrachtwagencombinaties over de weg. Wekelijks zijn hun avonturen te zien in het populaire televisie-programma ‘Meiden die Rijden’. Vier vrachtwagenchauffeurs over hun keuze voor het vak, flauwe grappen en het ‘truckersbestaan’. -
AUTOTEST
Test Mercedes-Benz A200 Limousine: volwassen mini-Mercedes
In tegenstelling tot Amerikanen en Aziaten zijn Europeanen niet zo gecharmeerd van sedans: traditionele, vierdeurs automodellen met aparte kofferbak. Toch waagt Mercedes de gok, met de A-Klasse Limousine. -
PREMIUMMobiliteitsalliantie
Drie miljard nodig voor weg en ov: ‘Na corona keren velen terug op de weg, in de trein en de bus’
Minimaal 3 miljard euro per jaar erbij voor het wegennet, beter openbaar vervoer, grote vervoershubs, maar ook voor verkeersveiligheid en de invoering van betalen naar gebruik. Voor het eerst leggen Nederlands belangrijkste vervoerspartijen gezamenlijk hun eisen voor een nieuw kabinet op tafel.
-
AUTOTEST
Test Mercedes-Benz GLB: stoer, ruim en geavanceerd
De compacte Mercedes-Benz GLB heeft de meest geliefde maat voor SUV-rijders. Met optioneel zeven zitplaatsen en een veelzijdig interieur lijkt alles te kloppen. -
AUTOTEST
Test Hyundai Santa Fe: vlaggenschip met reusachtige ruimte
De grootste SUV van Hyundai heet van oudsher Santa Fe. Met de nieuwe generatie is het vlaggenschip weer helemaal bij de tijd. -
Auto's gaan binnenkort ook je voeten masseren
Fabrikanten van luxe automobielen proberen zich te onderscheiden met exclusieve opties. Massagestoelen zijn daar een goed voorbeeld van. General Motors gaat nu een stap verder door binnenkort ook voetmassages aan te bieden in zijn luxere modellen. Dat blijkt althans uit een deze week gepubliceerde octrooiaanvraag.