Test Kia Sorento Hybrid: heerlijk ruim, maar te stug geveerd voor een gezinsauto
AUTOTESTDe nieuwe Sorento heeft eigenlijk weinig weg van de doorsnee Kia. Hij is niet goedkoop, compact evenmin, en zijn design doet denken aan een moderne Amerikaan.
Delen per e-mail
Kia Sorento 1.6 T-GDi Hybrid (230 pk/169 kW), vanaf €45.995
In 2004 was de Kia Sorento één van de eerste verkoophits onder de SUV’s. Hij bood veel voor weinig en zag er nog goed uit ook. Zestien jaar later staat Kia heel anders op de ladder. Het merk is gigantisch gegroeid, niet alleen in verkoopaantallen maar ook in kwaliteit, wat wordt onderstreept met een extreem lange garantietermijn van zeven jaar.
De vierde generatie van deze SUV is een hybride zonder stekker, het type auto dat ook Toyota al jaren maakt. De Sorento is aanzienlijk groter geworden en dankzij de nieuwe hybride aandrijflijn vooral ook zuiniger (testverbruik 1 op 13,8). Hij is te koop vanaf €45.995. Dat is veel geld, maar de eenvoudigste uitrusting (Comfort) blijkt al omvangrijk. In vergelijking met de concurrentie heeft hij dan toch weer een voorsprong.
De Sorento blinkt uit in gebruiksvriendelijkheid: gewoon nog een knoppenpaneel voor de klimaatregeling en een logisch en snel werkend infotainmentsysteem waarin je niks mist. En dan is hij ook nog eens heerlijk ruim, de tweede zitrij is verschuifbaar én dit is een zevenzitter. Op de derde rij heb je meer zitruimte en luxe dan bij de concurrentie, inclusief eigen klimaatregeling en usb-aansluitingen. Heb je de derde zitrij niet nodig, dan tover je de extra stoelen weg onder de laadvloer en krijg je helemaal een immense bagageruimte.
De 1,6 liter grote benzinemotor drijft samen met een elektromotor de voorwielen aan. Deze hybride aandrijflijn blijkt krachtig genoeg om de Kia vlot vooruit te helpen. Ook de goed werkende zestraps automaat past er prima bij. Minder prettig is het veercomfort. De Sorento blijkt stugger dan gedacht, ongetwijfeld in een poging om Europese automobilisten een sportiever weggedrag te gunnen. Maar daarmee schiet deze Kia zijn doel als gezinsauto voorbij.
Plus
+ Heel ruim.
+ Zevenzitter.
+ Relatief zuinig.
+ Royale standaarduitrusting.
+ Zeven jaar garantie.
Min
- Te stugge vering.
- Nauwelijks elektrisch rijbereik.
- Irritante piepjes veiligheidssystemen.
Eindcijfer
7,1
Conclusie
Bijna een halve ton voor een Kia lijkt duur, maar je krijgt in de traditie van dit merk veel waar voor je geld: ruimte, een laag benzineverbruik en een indrukwekkende uitrusting. Maar het veercomfort valt tegen.
Extra testnotities
Bijzonder: als je de richtingaanwijzer aan zet, verandert één van de twee ‘klokken’ in het instrumentarium in een beeldscherm dat je (camera-)zicht op de dode hoek geeft.
Heel handig: de grote draaiknop tussen de voorstoelen waarmee je de posities van de automaat kiest.
Grappig: het infotainment biedt de mogelijkheid om natuurgeluiden te laten klinken: de zee, een knapperend haardvuur of zingende vogels in het bos. Werkelijk alles wordt eraan gedaan om je een ontspannen gevoel te geven…
Je kunt het kleine batterijenpakket niet zelf bijladen. Dat kan wel met de plug-inhybride die volgend jaar verschijnt. Die brengt bovendien vierwielaandrijving met zich mee.
Niet alleen het veercomfort valt tegen. We hadden eigenlijk ook een stillere auto verwacht in een auto van dit kaliber.
Sta je bij de achterklep met net iets te veel bagage? Geen nood. Met een knopje in het bagageruim kun je de tweede zitrij eenvoudig omklappen.
Deze Kia communiceert opmerkelijk goed. Tijdens één van onze testritten verschijnt een mededeling in het centrale beeldscherm: ‘De buitenluchttoevoer is geblokkeerd voor een aangenaam binnenklimaat’. Er zijn tegenwoordig veel auto’s die de instroom van buitenlucht afsluiten zodra de sensor stank of vervuilde lucht bespeurt. Maar in deze Kia blijft dat niet onopgemerkt en wordt het je gewoon meegedeeld.
Tot de standaarduitrusting behoren veel veiligheidssystemen. Mooi. Maar die dingen worden irritant door hun waarschuwende piepjes: alsof je in een Mario Bros-computerspel bent beland. De fabrikant moet toch nog eens even goed nadenken hoe je al die waarschuwingen anders kunt implementeren, want het gevolg is nu dat je die systemen al gauw uitschakelt. En daar is de veiligheid natuurlijk niet mee gediend.
De Kia Sorento 1.6 T-GDi Hybrid (230 pk/169 kW) is te koop vanaf €45.995. De goedkoopste uitrusting (Comfort) blijkt al heel omvangrijk. Getest is de Sorento in de nog rijkere ExecutiveLine-uitvoering en daarmee kost hij €55.995.
In ons uitgebreide dossier Autotest vind je alle eerder verschenen tests.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Mercedes-Benz EQA: elektrisch ‘instapmodel’ kost 49.995 euro en haalt ‘straks meer dan 500 kilometer’
Ook Mercedes-Benz meldt zich op het strijdveld vol compacte elektrische auto’s. De nieuwe EQA is de ‘batterijbroer’ van de bestaande GLA: hij komt al in de lente, kost minimaal 49.995 euro en krijgt later ‘een speciale versie die meer dan 500 kilometer per laadbeurt haalt’. -
AUTOTEST
Test Ford Explorer: sterke rentree als plug-inhybride
De Ford Explorer werd jarenlang niet verkocht in Europa omdat hij te veel uitstootte en door de CO2-regelgeving te duur werd. Nu hij leverbaar is als hybride, is deze mega-Ford terug. En hoe. -
AUTOTEST
Test Kia XCeed Plug-in Hybrid: zuiniger maar ook krapper
In de Kia XCeed Plug-in Hybrid is een elektromotor gekoppeld aan een 1,6 liter viercilinder benzinemotor. Maar vooral het batterijenpakket maakt er toch wel een iets andere auto van, zo blijkt. -
VRAAG & ANTWOORD
Deze auto’s hebben dubbele zonnekleppen: ‘Geniaal en lekker eigenwijs’
,,Een lezer vroeg laatst of er ook dubbele zonnekleppen bestaan, zodat je zonlicht bij de voorruit én bij de zijruit kunt tegenhouden. Mijn Saab 9-5 heeft zo’n dubbele zonneklep. Geniaal en lekker eigenwijs”, schrijft lezer Ronald van Luijk. -
De nieuwe Kia Sorento: waarom mega-SUV’s een comeback maken
Kia brengt binnenkort een compleet nieuwe generatie van de Sorento op de markt. Hoewel dit soort grote semi-terreinwagens de laatste jaren steeds minder populair werden ten gunste van kleinere modellen, lijken de enorme Sports Utility Vehicles (SUV's) bezig met een comeback. Het toverwoord is ook hier: elektrisch.
-
AUTOTEST
Test Renault Captur Plug-in Hybrid: zuinigheid vergt wel enkele offers
Renault durfde het nog niet aan om de Captur volledig elektrisch te maken. Maar hij staat nu wel als semi-elektrische plug-inhybride in de showroom. -
Volkswagen haalt Europese CO2-norm niet: boete van minimaal 100 miljoen euro
De Volkswagen Groep, de grootste autofabrikant ter wereld, heeft de door de Europese Unie gestelde norm voor CO2-uitstoot vorig jaar niet gehaald. De eis was maximaal 95 gram per kilometer per verkochte auto. De fabrikant hangt nu een boete van minimaal 100 miljoen euro boven het hoofd. -
rij-impressie
De nieuwe Kia Sorento is zowaar een beetje sexy
De nieuwe Kia Sorento heeft iets wat zijn voorgangers misten: een smoel. De grote grille en strakke lijnen geven de auto een enorme uitstraling en daarmee ontstijgt het model voor het eerst zijn taak als utilitair lastdier dat je vooral koopt als je op zoek bent naar waar voor je geld.