Test Citroën C5 Aircross: comfortabele en sierlijke SUV
AUTOTESTDe huidige Citroën C5 is niet langer een hatchback of stationwagon. Hij moet bewijzen dat ook een SUV een echte Citroën kan zijn.
Delen per e-mail
Citroën C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 (177 pk/130 kW), vanaf € 45.540
Het wordt druk in de PSA-familie. De Citroën C5 Aircross deelt zijn technische basis met de Opel Grandland X, de Peugeots 3008 en 5008 én de DS 7 Crossback. Toch heeft hij voldoende karakter om zich te onderscheiden. Oog voor design maakt hem net even anders dan alle andere SUV’s in deze prijsklasse. Zie bijvoorbeeld rechts op het dashboard de ‘leren riem’ die doet denken aan een klassieke hutkoffer. Er is ook zichtbaar werk gemaakt van mooie bekledingsaccenten en de bedieningshendel van de automaat is sierlijk vormgegeven.
Maar de zucht van de ontwerpers om ware kunstwerkjes te creëren, leidt soms tot onhandige bediening. Bijvoorbeeld bij de gladde strip onder het hoofdscherm waar een aantal bedieningsknoppen is ondergebracht. Onoverzichtelijk en je krijgt geen feedback als je zo’n knop aanraakt. Heel onhandig is ook de stengel voor bediening van de cruise-control: verscholen achter het stuur. De klimaatregeling heeft helemaal geen knoppen: daarvoor moet je – eveneens onhandig – in het centrale beeldscherm zijn.
De stoelen zitten erg lekker en de zitruimte op de achterbank is voldoende. Bijzonder is de oplossing om de bank in drie aparte delen te splitsen. Die laten zich elk apart verschuiven: bijzonder handig om het interieur naar keuze in te richten. Hetzelfde geldt voor de verstelbare rugleuningen. De bagageruimte is met 580 liter inhoud eveneens een meevaller.
De 2,0 liter viercilinder turbo-dieselmotor van deze C5 Aircross BlueHDI 180 (testverbruik 1 op 14,3) presteert goed. Hij is gekoppeld aan een prima werkende achttraps automaat. Het weggedrag is eerder goedmoedig dan uitdagend. Deze auto kies je vooral vanwege het onovertroffen comfort. Met zijn nieuwe, geavanceerde schokdemper-technologie tilt Citroën het veercomfort naar een hoger niveau.
Plus
+ Uitzonderlijk veercomfort.
+ Variabele achterbank.
+ Flinke bagageruimte.
+ Origineel design.
Min
- Niet altijd gebruiksvriendelijk.
- Verscholen cruise-control bediening.
- Te traag infotainment.
Eindcijfer
7,9
Conclusie
De C5 Aircross is vooral met zijn design en comfort origineel genoeg om overeind te blijven in dit overvolle marktsegment. Zijn achterbank en bagageruimte zijn handig, maar op andere punten laat de gebruiksvriendelijkheid juist te wensen over.
Extra testnotities
Het schokdempersysteem met ‘Progressive Hydraulic Cushions’ (PHC) doet denken aan de hydraulische vering die Citroëns decennia lang kenmerkte. Het werkt echter volgens een heel andere techniek: kussentjes vangen de demper aan het einde van zijn slag zachtjes op.
Deze Citroën stuurt niet zo strak en uitdagend als sommige concurrenten.
Bij de achterbank helpt een bijna vlakke vloer eraan mee dat je daar ook met z’n drieën de voeten goed kwijt kunt.
Heel fraai oogt het digitale instrumentarium.
Er komt dit jaar ook een Citroën C5 Aircross als plug-in hybride: Citroëns eerste. Zijn CO2-uitstoot is minder dan 39 g/km, hij heeft elektrisch een topsnelheid van 135 km/u en een actieradius van 50 km. De hybride is nu al te bestellen.
Met een benzinemotor is de C5 Aircross vanaf € 32.490 te koop. Getest is de BlueHDI 180 met 2,0 liter viercilinder turbodieselmotor en achttraps automaat. Die staat met de Business Plus-uitvoering vanaf € 45.540 in de prijslijst. Standaard heeft hij onder meer het geavanceerde schokdempersysteem met Progressive Hydraulic Cushions (PHC), 19 inch lichtmetalen wielen, een 8 inch touchscreen, achteruitrijcamera, parkeersensoren voor en achter, automatische klimaatregeling, navigatie, DAB+ digitale radio, keyless go, volledige led-koplampen, Apple Carplay, Android Auto en Mirrorlink, draadloos opladen van smartphones, handsfree bedienbare achterklep en het Pack Drive Assist, inclusief adaptive cruisecontrol en actieve rijstrookbewaking.
In ons uitgebreide dossier Autotest vind je alle eerder verschenen tests.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
AUTOTEST
Test Hyundai Kona Hybrid: in de voetsporen van de Prius
De volledig elektrische Hyundai Kona was afgelopen jaar vooral in trek bij leaserijders, vanwege het belastingvoordeel. Nu is de Kona er ook als hybride zonder stekker. -
AUTOTEST
Test Opel Combo Tour: ruimte te over in hoekige Combo
De Opel Combo Tour is een vreemde eend in de bijt. Dat hij van een bestelwagen is afgeleid brengt voor- én nadelen met zich mee. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je een geel zwaailicht op de auto zetten als je lading vervoert?’
,,Mag ik met mijn eenmanszaak een (amber-)gele zwaailamp gebruiken?”, vraagt lezer Marcel van Rossum. ,,Ik moet soms lange lading vervoeren op een aanhanger. Met het oog op de veiligheid wil ik medeweggebruikers erop wijzen dat ze moeten opletten.” -
Mercedes-Benz EQA: elektrisch ‘instapmodel’ kost 49.995 euro en haalt ‘straks meer dan 500 kilometer’
Ook Mercedes-Benz meldt zich op het strijdveld vol compacte elektrische auto’s. De nieuwe EQA is de ‘batterijbroer’ van de bestaande GLA: hij komt al in de lente, kost minimaal 49.995 euro en krijgt later ‘een speciale versie die meer dan 500 kilometer per laadbeurt haalt’. -
AUTOTEST
Test Peugeot 208: origineel design, maar wel krap
Het wordt spannend voor de nieuwe Peugeot 208, nu zich ook een nieuwe Clio en Corsa aandienen. De 208 onderscheidt zich met een fris design en pittig rijgedrag.
-
AUTOTEST
Test Volvo XC40 T5 Twin Engine: zwaarwegende voordelen
Van de populaire Volvo XC40 bestaat nu ook een deels elektrische versie. Deze plug-in hybride T5 Twin Engine is meteen de fijnste (en slimste) XC40 van het moment. -
AUTOTEST
Test Kia XCeed: crossover die van alle markten thuis is
De Kia XCeed is een echte cross-over: een beetje SUV, een beetje hatchback en een beetje coupé. Goedkoop is hij niet. Is dat terecht? -
Met 620 km/u in de trein: China werkt eraan
China heeft een trein ontwikkeld die met zijn duizelingwekkende topsnelheid van 620 km/u de Europese hogesnelheidstreinen ver achter zich laat. De trein maakt gebruik van een nieuwe technologie die high-temperature superconducting (HTS) wordt genoemd. Het is alsof de trein zweeft boven de magnetische velden van het spoor.