Volledig scherm
De Tesla Model 3 tijdens de Amerikaanse botsproef. © Screenshot video NHTSA

‘Tesla misleidend over veiligheid Model 3’

Autofabrikant Tesla is op de vingers getikt door de Amerikaanse autoriteiten. Eind 2018 claimde het automerk trots dat inzittenden van een Model 3 veiliger zijn tijdens een crash dan in andere auto’s. Volgens de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) mag het merk dat niet zo stellen en gebruikt Tesla de cijfers op een misleidende manier.

In 2018 werd de Tesla Model 3 tot drie keer toe ingezet bij een botsproef van de NHTSA. Dat doet die instantie bij alle nieuwe auto’s. Na de crashes beweerden Tesla-baas Elon Musk en zijn team dat de Model 3 de hoogste score ooit had gehaald voor de veiligheid van inzittenden. Daarmee scoorde het merk goede publiciteit, maar nu blijkt dat de cijfers niet helemaal juist zijn gebruikt.

De NHTSA heeft Tesla daarop gevraagd de uitkomsten van dit soort onderzoeken niet langer te gebruiken in campagnes of andere uitingen op bijvoorbeeld social media. Online juridisch platform PlainSite wist dit nieuws te achterhalen door de brieven op te vragen.

Volledig scherm
De Tesla Model 3 © Tesla

Niet hard maken

Volgens de NHTSA kunnen de afzonderlijke scores van verschillende auto’s namelijk niet één op één met elkaar vergeleken worden. Wel geeft de Amerikaanse overheidsinstantie toe dat de kleinste Tesla bovengemiddeld goed scoorde tijdens de botsproeven, maar het is voor automerken niet toegestaan om die punten te gebruiken voor directe vergelijkingen met concurrenten. Volgens de NHTSA is de veiligheid van inzittenden ook van veel externe factoren afhankelijk, waardoor Tesla de claim nooit hard kan maken.

Tesla heeft overigens uitgebreid gereageerd op de ‘corrigerende tik’ en is van mening dat er geen sprake is van misleiding of onwaarheden. ,,De statements op het blog van Tesla zijn gebaseerd op de feitelijke testresultaten en de eigen berekeningen van de NHTSA. Daarmee wordt het relatieve risico op letsel en de waarschijnlijkheid daarvan vastgesteld. Op basis van deze data heeft de Model 3 Long Range RWD een veiligheidsscore van 0.38 behaald, wat zich laat vertalen tot een gemiddelde kans op letsel van 5.7 procent. We hebben deze uitkomsten vergeleken met die van de bijna duizend andere automodellen die de NHTSA sinds 2011 heeft getest, en geen enkele andere auto behaalt een lagere score.”

Creatief

Overigens is het niet de eerste keer dat Tesla in opspraak komt: eerder werd het bedrijf al beschuldigd van het creatief interpreteren van cijfers toen de Model S als ‘veiligste auto ooit’ werd omschreven. 

Ook de term ‘Autopilot’, die Tesla gebruikte voor de systemen die helpen tijdens het rijden, werd als misleidend gezien. Autopilot suggereert volgens sommige belangenclubs dat de auto helemaal zelfstandig kan rijden, terwijl de bestuurder altijd nog zelf moet opletten en meehelpen.

  1. Waarom moeten elektrische auto’s zo snel zijn?
    VRAAG & ANTWOORD

    Waarom moeten elektri­sche auto’s zo snel zijn?

    Elektrische, emissievrije auto’s zijn een zegen voor het milieu, maar door hun hoge gewicht en grote vermogen kunnen ze meer schade bij een ongeval aanrichten. Wanneer de tweedehandsjes straks in handen komen van jongelui die nu snelle, oudere BMW’s, Audi's en GTI’s rijden, voorzie ik meer verkeersslachtoffers. Is daar onderzoek naar gedaan? Waarom zetten fabrikanten niet meer in op zuinigheid en minder op sprintvermogen? –Erik Stoutjesdijk
  2. Verkoop dure benzine explodeert: ‘vaak zonde van je geld’

    Verkoop dure benzine explodeert: ‘vaak zonde van je geld’

    Sinds de invoering van de nieuwe benzine E10 kiezen steeds meer Nederlanders voor duurdere ‘premium’ brandstoffen. Autobezitters zijn bang dat de vervanger van Euro 95 hun auto stuk maakt, maar volgens experts is dat niet terecht. ,,E10 geeft minder problemen dan mensen denken, maar door allerlei indianenverhalen zijn ze meer geld kwijt dan nodig. Al moeten vooral bezitters van motorfietsen, brommers en klassiekers wel opletten.”