Tekort aan chips brengt autofabrikanten in de problemen
Nissan en Honda vrezen dat ze minder auto’s kunnen produceren omdat ze steeds meer moeite hebben om chips geleverd te krijgen. Volkswagen waarschuwde daar vorige maand ook al voor. Chipmakers zouden onder andere smartphonefabrikanten voorrang geven.
Delen per e-mail
Autofabrikanten hebben de productie van elektrische voertuigen vorig jaar veel sneller verhoogd dan verwacht wat een run op chips veroorzaakt heeft, claimt Continental, dat onderdelen levert aan autofabrikanten. Voor elektrische auto’s zijn aanzienlijk meer chips nodig dan benzinevoertuigen, onder andere voor de systemen voor accubeheer, infotainment en rijhulpen. Ook de Duitse onderdelenleveranciers Bosch en het Franse Valeo kampen met tekorten door de toegenomen vraag, schrijft de Financial Times.
Naast Nissan en Honda vrezen Renault, Daimler en General Motors dat hun productie gaat lijden onder dreigende tekorten. Volkswagen zei vorige maand tegen Handelsblatt de productie van de Golf terug te moeten schroeven en dat de tekorten waarschijnlijk het eerste kwartaal van 2021 blijven voortduren.
De Financial Times vernam van een topman van een autofabrikant dat de oorzaak volgens hem lag bij chipmakers, die voorrang zouden geven aan bijvoorbeeld Apple of HP. De grootste chipleveranciers voor de automarkt zijn het Nederlandse NXP en Infineon en Renesas. NXP-topman Kurt Sievers zei eind vorig jaar tegen Handelsblatt dat er een plotselinge piek in de vraag zichtbaar was en dat sommige fabrikanten simpelweg te laat waren met hun bestellingen, ook omdat het drie maanden duurt voordat bestellingen geleverd kunnen worden.
Bekijk hieronder de nieuwste video's van onze autoredactie
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Heeft een fietser ook voorrang op het zebrapad?’
,,Moet ik een fietser voorrang geven als hij of zij fietsend het zebrapad oversteekt?”, vraagt lezer Corne Kemmeren. -
Apple wil zelfrijdende auto's door Hyundai laten maken
Hyundai is benaderd om zelfrijdende auto's voor Apple te gaan maken. De fabrikant van iPhones en iPads wil rond 2025 een zelfrijdende, elektrische auto op de markt brengen. De software komt dan van Apple en de auto zal ook onder die merknaam verkocht worden, maar er is nog wel een autofabrikant nodig voor de hardware. -
AUTOTEST
Test Range Rover Evoque: plug-inhybride is schoner, zuiniger én goedkoper
Een driecilinder motor in een Range Rover? Enkele jaren geleden zou dat ondenkbaar zijn geweest. Maar de Evoque plug-inhybride maakt korte metten met alle vooroordelen. -
PREMIUMAangescherpt keurmerk
‘Sleutelloze’ auto te makkelijke prooi: verzekeraars verhogen eisen voor populaire modellen
Talloze nieuw gekochte automodellen kunnen komend jaar alleen nog worden verzekerd als de slimme autosleutel aan strenge eisen voldoet. Momenteel zijn de meeste van de 900.000 auto’s met een keyless entry-systeem kinderlijk eenvoudig te stelen. -
Na Apple wil nu ook Huawei elektrische auto's gaan maken
Het Chinese technologie- en telecomconcern Huawei werkt aan een eigen elektrische auto. De eerste modellen verschijnen mogelijk dit jaar al op de markt, meldt persbureau Reuters op basis van anonieme ingewijden. Het bedrijf, dat kampt met Amerikaanse sancties, ontkent de plannen vooralsnog.
-
Amerikaanse auto's verbruiken weer meer benzine
De in de Verenigde Staten verkochte nieuwe auto’s van modeljaar 2019 verbruikten gemiddeld meer brandstof dan een jaar eerder. Fabrikanten die de uitstootdoelen van de overheid niet halen, kopen dat nog steeds op grote schaal af bij andere fabrikanten. -
Rij-impressie
Rijden met de Porsche Taycan Cross Turismo: Zwitsers zakmes
De nieuwe Taycan Cross Turismo is de ‘lifestyle stationwagon’ variant, die naar verwachting meer dan de helft van de nieuwe Taycan-verkopen voor zijn rekening zal nemen. We reden met een van de eerste prototypes. -
PREMIUMwelkom 2021
In een schone auto over een filevrije snelweg, is dat haalbaar?
Zoevend in een elektrische auto over een lege snelweg. Wordt dat 2021? Of staan we na de vaccinaties weer dagelijks met rokende brandstofauto's in de file?