Suzuki sjoemelde in Japan met uitstoot-test
Suzuki heeft in Japan de resultaten vervalst van onderzoeken naar de uitstoot van auto's. Het bedrijf kwam daar onlangs achter en bracht zelf het Japanse ministerie van Transport op de hoogte. Dat meldt het Japanse persbureau Jiji.
In totaal ging het om 6.438 auto's voor de Japanse markt. Het is niet duidelijk hoeveel mensen binnen het bedrijf op de hoogte waren van de vervalste gegevens. Suzuki zegt dat er geen grote afwijkingen zijn in de daadwerkelijke uitstoot en het verbruik van de auto's en roept ook geen wagens terug.
Twee jaar geleden moest Suzuki ook al toegeven in de fout te zijn gegaan met het testen van brandstofverbruik. Toen had het bedrijf 2,1 miljoen auto's op de verkeerde manier getest. Branchegenoot Mitsubishi was Suzuki daarin voorgegaan.
Autobouwers
De valse tests bij Suzuki lijken niet op het schandaal bij Volkswagen. Dat bedrijf had software in auto's ingebouwd waardoor de wagens zich in een testsituatie anders gedroegen.
Ook Nissan gaf in juli toe dat sommige tests naar de uitstoot en het verbruik van de auto's niet aan de Japanse eisen voldeden. Die automaker laat nu weten dat dat kwam omdat het personeel ,,extreem slecht op de hoogte was'' van het belang van de inspectie-eisen en -regels.
Vorig jaar moest Nissan ook al door het stof toen kwaliteitskeurders zich niet aan de regels hielden. In beide gevallen komt dat volgens de autofabrikant door een tekort aan inspecteurs en te weinig toezicht.
Ontvang elke dag gratis het laatste nieuws over auto's en mobiliteit: volg onze autoredactie op Facebook https://www.facebook.com/ADnlAuto/
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Jarno ziet zijn geliefde camperbus in vlammen opgaan: ‘Mijn hart doet pijn’
Het nieuws ging vanmorgen heel snel rond in Oldebroek. De camperbus van Jarno Bastiaan (47) werd veel herkend van de foto's waarop het busje in brand stond langs de kant van de weg. ,,Ik kreeg heel veel berichtjes met de strekking ‘gecondoleerd met je busje’. De liefde stroomde door mijn telefoon.’’ En dat kon Jarno wel even gebruiken, want het huilen stond hem nader dan het lachen. -
AUTOTEST
Test Hyundai Kona Electric: kleine SUV met grote kwaliteiten
Om de snel groeiende concurrentie weer aan te kunnen, kreeg de Hyundai Kona een opfrisbeurt. Zeker de elektrische versie verdient een plekje op de shortlist. Tenzij je veel spullen of grote passagiers wilt meenemen. -
PREMIUM
Heinenoordtunnel is straks domein van Daisy en collega's: ‘Als iedereen hetzelfde blijft doen, wordt het chaos’
Zucht er maar even van, want wekenlange zomerse afsluitingen in 2023 en 2024 van de Heinenoordtunnel (A29) zijn geen kattenpis. Rijkswaterstaat probeert het leed een beetje te verzachten door de naastgelegen tunnelbuis voor landbouwverkeer gereed te maken voor pendelbussen. -
Politie slingert bijna tachtig automobilisten op de bon voor negeren rood kruis
De politie heeft op de A15 bij Rotterdam bijna tachtig boetes uitgedeeld aan automobilisten die een rood kruis negeerden. Dat meldt de lokale verkeerspolitie op Twitter. -
Dermatoloog Soe Janssens: ‘Zonnebrandcrème kan echt ónmogelijk je huidcellen aantasten’
Na een waarschuwing van de Consumentenbond over een drietal zonnebrandcrèmes is er ophef ontstaan over het krijgen van huidkanker door deze crèmes. Dermatoloog Soe Janssens van het Antoni van Leeuwenhoek schept duidelijkheid over de huidziekte en beantwoordt vijf vragen.
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom mogen motorfietsen meer herrie maken?’
‘Waarom mogen motorfietsen veel meer lawaai maken dan auto’s?', vraagt lezer Bas Loeve in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘In sommige gebieden is de overlast fors.’ -
‘Vroeger was het regelmatig: je hebt een huurachterstand, je wordt op straat gezet’
Iemand moet het doen, maar waarom gaan mensen voor het vak van ‘putjesschepper’, deurwaarder of overledenenverzorger? Nederlanders met zo’n baan vertellen over hun werk, waarom ze ervoor kozen en wat het zo interessant maakt. Vandaag: deurwaarder Mark Hafkamp (55). -
VRAAG & ANTWOORD
‘Krijg ik nu weer vijf jaar garantie op mijn Hyundai?’
‘Mijn Hyundai Tucson had last van een een vreemde tik in de motor’, schrijft lezer Jan de Groot van Rijschool ESAR in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Het onderzoek en de reparatie hebben uiteindelijk 13 weken geduurd. Omdat de auto nog onder de vijf jaar garantie valt, kreeg ik een huurauto: ik moest immers mijn werk als rij-instructeur kunnen voortzetten. Respect voor het team van Hyundai-dealer H-Point in Gorinchem die mij bijna dagelijks over de vloer kreeg met de vraag wanneer mijn auto gerepareerd zou zijn. Uiteindelijk is er onder garantie bij de importeur een nieuwe motor geplaatst. Ik vind dit fantastisch: geen reclamestunt, maar echt topservice. Ik heb alleen nog een vraag aan u: gaat nu ook een nieuwe garantieperiode in van vijf jaar?’