Strengere milieueisen voor accu's in elektrische auto’s
De Europese Commissie komt deze maand met een voorstel voor strengere milieueisen voor accu’s in elektrische auto's. Dat meldt vakblad Automotive News Europe. De accu’s moeten straks over hun gehele levenscyclus daadwerkelijk ‘groener’ zijn.
Delen per e-mail
Met de nieuwe regels wil de Europese Unie wereldwijd de toon zetten als het gaat om de duurzaamheid van accu’s. De strengere milieueisen zullen niet alleen invloed hebben op de accu’s die in Europa geproduceerd zijn, maar ook op accu’s die fabrikanten elders produceren en in Europa aan de man brengen. Het maakt daarbij niet uit of men de accu’s los verkoopt of aanbiedt in producten.
Om de accu’s te verduurzamen, moeten de gebruikte grondstoffen op een verantwoorde manier verkregen zijn en dienen de fabrieken te draaien op ‘groene energie’. Daarnaast wil de EU dat het aandeel van potentieel schadelijke materialen als kobalt en nikkel in de accu’s verder daalt. Verder eist de EU dat fabrikanten de levensduur en efficiëntie van de accu’s verbeteren. Wanneer de regels definitief van kracht zullen zijn, is nog niet bekend.
Ambities
Volgens Eurocommissaris Virginijus Sinkevicius, die gaat over het milieubeleid, wordt de Europese Unie wereldwijd de tweede markt voor accu’s. Hij stelt dat de accu’s die op de Europese markt verkocht worden daarom niet achter mogen blijven op het gebied van duurzaamheid. Overigens steekt de EU zijn ambities op het gebied van batterijproductie niet onder stoelen of banken. Men verwacht dat de Europese productie van accu’s in 2025 op een dusdanig niveau is dat er mogelijk zelfs exportcapaciteit vrijkomt. Momenteel is PSA bijvoorbeeld bezig met het bouwen van een accufabriek in het Duitse Kaiserslautern, waarvoor het miljarden euro’s aan EU-subsidie ontvangt. Ook heeft de EU de beurs getrokken voor de bouw van een accufabriek van Northvolt in Zweden. Daarnaast strijken uit Azië afkomstige batterijfabrikanten als CATL, Svolt, Samsung SDI en LG Chem neer in Europa.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Benzineprijs stijgt naar 1,81: dreigt een nieuwe olie-supercyclus?
Ondanks de coronapandemie zijn de olieprijzen afgelopen maanden hard gestegen. Automobilisten moeten aan de pomp al 1,81 euro aftikken en het nationale record van 2012 is helemaal niet ver weg. Markten houden bovendien rekening met een nieuwe supercyclus van de olieprijzen. -
Voor het eerst meer elektrische auto's verkocht dan diesels in Europa
Er zijn in Europa voor het eerst meer elektrische auto's verkocht dan diesels. Dat blijkt uit cijfers van Jato Dynamics over de autoverkopen van september. -
Dit gebeurt er wanneer je de accu van een elektrische auto compleet leegrijdt
Als de benzine of diesel van een verbrandingsmotor op is, gaat de motor horten en stoten voordat ‘ie er compleet mee ophoudt. Maar hoe zit dat eigenlijk bij een puur elektrische auto? -
Auto van het Jaar: Toyota Yaris
De Toyota Yaris is gekozen tot Auto van het Jaar 2021. In totaal maakten 29 auto’s kans op de titel Auto van het Jaar 2021, al was het voor het gros van die auto’s al enige tijd niet zo spannend meer. De 59 koppen tellende jury, die bestaat uit Europese autojournalisten, streepte begin dit jaar al 22 modellen van de kandidatenlijst, waarna een short-list met zeven modellen overbleef. -
PREMIUM
Garage wil klant laten gijzelen die dure auto meenam en er nu heel Europa mee doorrijdt
Hengeloër Mark de J. (39) moet worden opgespoord en gegijzeld in het huis van bewaring tot hij de Lexus waarin hij sinds vorig jaar augustus rondrijdt, heeft teruggegeven aan Peterman Exclusief in Enschede. Dat is de eis die het garagebedrijf deze week neerlegde in een kort geding.
-
Nooit meer aquaplaning: dit systeem splijt plassen zoals Mozes de Rode Zee
Een nieuw systeem dat mede werd ontwikkeld door Bosch moet ongevallen door aquaplaning voorkomen. Het werkt met 5G-technologie en een waterpomp die plassen ‘splijt’. -
Waarom niemand deze schattige elektrische Honda wil
Internet ontplofte toen Honda drie jaar geleden de eerste beelden toonde van de compacte elektrische Honda e. Maar het schattige autootje heeft toch een paar nare trekjes, zo blijkt. Hierdoor haalt het Japanse bedrijf zijn milieudoelen niet en dreigen gigantische boetes. -
Na Apple wil nu ook Huawei elektrische auto's gaan maken
Het Chinese technologie- en telecomconcern Huawei werkt aan een eigen elektrische auto. De eerste modellen verschijnen mogelijk dit jaar al op de markt, meldt persbureau Reuters op basis van anonieme ingewijden. Het bedrijf, dat kampt met Amerikaanse sancties, ontkent de plannen vooralsnog.