James Dyson voor de geflopte N526
Volledig scherm
James Dyson voor de geflopte N526 © Dyson

Stofzuigerfabrikant Dyson maakte elektrische auto tot een mislukking

De Britse stofzuigermaker Dyson had wilde plannen voor een elektrische auto met een actieradius van liefst 1000 kilometer, maar eind vorig jaar maakte het bedrijf bekend dat het die plannen in de vuilnisbak moest gooien. Nu toont James Dyson de geflopte auto voor het eerst.

De 73-jarige James Dyson pompte 2,8 miljard euro in project N526, de codenaam voor de eerste elektrische auto van Dyson. De plannen zagen er veelbelovend uit: de wagen had plaats voor zeven personen en een actieradius van 1000 kilometer. Ondanks een gewicht van 2,6 ton zou hij in amper 4,8 seconden naar 100 kilometer per uur sprinten. Helaas moesten de plannen in de koelkast en later verdwenen deze zelfs in de vuilnisbak.

James Dyson bleef 560 miljoen euro lichter achter, maar maakte dat verlies snel weer goed dankzij z’n stofzuigers. De rijkste man van het Verenigd Koninkrijk zag zijn vermogen vorig jaar met 4 miljard euro stijgen tot 17 miljard euro. In een interview met de Britse krant The Sunday Times blikt hij nog een laatste keer terug op de geflopte N526. Hij geeft voor het eerst ook beelden vrij van hoe de wagen er uitgezien zou hebben.

,,Om het project rendabel te maken, moest de auto 167.000 euro kosten”, bekent Dyson. Alleen daardoor werd al snel duidelijk dat Dyson niet zou kunnen opboksen tegen de Tesla’s van deze wereld. De Dyson vertoont wel wat overeenkomsten met een Tesla Model X. Beide auto's zijn zevenzits SUV's. Maar de Dyson is langer en hoger en zou qua design eerder een nieuwe Range Rover kunnen zijn. In het interview met The Sunday Times zegt James Dyson verdrietig te zijn over het mislukken van zijn ambitieuze project: ,,Het is een enorme teleurstelling. Maar ons leven is nu eenmaal vol risico's en mislukkingen. We proberen dingen uit en falen soms. Het leven is niet gemakkelijk.‘’ 

De 73-jarige James Dyson in een prototype van de N526
Volledig scherm
De 73-jarige James Dyson in een prototype van de N526 © Dyson
  1. Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’
    INTERVIEW

    Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’

    Op het eerste oog lijken de recente vernieuwingen aan de BMW 5-Serie niet schokkend: een nieuwe neus, andere bumpers, verbeterde navigatie en klaar is Klaus. Maar is dat wel zo? De productexpert van het Duitse merk legt uit: ,,We kunnen niet klakkeloos een elektrische versie introduceren. Voor onze klanten, zeker die in Nederland, is het veel belangrijker dat de plug-in hybride 530e nu wél een flinke caravan kan trekken.”