Stofzuigerfabrikant Dyson maakte elektrische auto tot een mislukking
De Britse stofzuigermaker Dyson had wilde plannen voor een elektrische auto met een actieradius van liefst 1000 kilometer, maar eind vorig jaar maakte het bedrijf bekend dat het die plannen in de vuilnisbak moest gooien. Nu toont James Dyson de geflopte auto voor het eerst.
Delen per e-mail
De 73-jarige James Dyson pompte 2,8 miljard euro in project N526, de codenaam voor de eerste elektrische auto van Dyson. De plannen zagen er veelbelovend uit: de wagen had plaats voor zeven personen en een actieradius van 1000 kilometer. Ondanks een gewicht van 2,6 ton zou hij in amper 4,8 seconden naar 100 kilometer per uur sprinten. Helaas moesten de plannen in de koelkast en later verdwenen deze zelfs in de vuilnisbak.
James Dyson bleef 560 miljoen euro lichter achter, maar maakte dat verlies snel weer goed dankzij z’n stofzuigers. De rijkste man van het Verenigd Koninkrijk zag zijn vermogen vorig jaar met 4 miljard euro stijgen tot 17 miljard euro. In een interview met de Britse krant The Sunday Times blikt hij nog een laatste keer terug op de geflopte N526. Hij geeft voor het eerst ook beelden vrij van hoe de wagen er uitgezien zou hebben.
,,Om het project rendabel te maken, moest de auto 167.000 euro kosten”, bekent Dyson. Alleen daardoor werd al snel duidelijk dat Dyson niet zou kunnen opboksen tegen de Tesla’s van deze wereld. De Dyson vertoont wel wat overeenkomsten met een Tesla Model X. Beide auto's zijn zevenzits SUV's. Maar de Dyson is langer en hoger en zou qua design eerder een nieuwe Range Rover kunnen zijn. In het interview met The Sunday Times zegt James Dyson verdrietig te zijn over het mislukken van zijn ambitieuze project: ,,Het is een enorme teleurstelling. Maar ons leven is nu eenmaal vol risico's en mislukkingen. We proberen dingen uit en falen soms. Het leven is niet gemakkelijk.‘’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
Deze auto’s hebben dubbele zonnekleppen: ‘Geniaal en lekker eigenwijs’
,,Een lezer vroeg laatst of er ook dubbele zonnekleppen bestaan, zodat je zonlicht bij de voorruit én bij de zijruit kunt tegenhouden. Mijn Saab 9-5 heeft zo’n dubbele zonneklep. Geniaal en lekker eigenwijs”, schrijft lezer Ronald van Luijk. -
Dyson-bende rooft parkeermeters leeg met stofzuiger
Lokale autoriteiten in de Londense wijk Kensington en Chelsea hebben alarm geslagen vanwege stofzuigerbendes die het afgelopen jaar voor 150.000 euro aan kleingeld hebben gestolen uit parkeermeters. -
Maximale ‘thuislaadtijd’ voor elektrische auto's om overbelasting Duits stroomnet te voorkomen
Het Duitse ministerie van Economische Zaken heeft een wetsontwerp ingediend waarin een maximum wordt gesteld aan de thuislaadtijd van onder meer elektrische auto's. Na heftige kritiek werd het wetsontwerp teruggetrokken, maar de dreiging blijft. -
Is een elektrische auto echt goedkoper in onderhoud?
‘Een elektrische auto heeft bijna geen onderhoud nodig’: een uitspraak die we al vaak gehoord hebben als argument om zo snel mogelijk over te stappen op een EV. Maar klopt dit ook? -
Ford moet 3 miljoen auto's terugroepen wegens airbagprobleem
De Amerikaanse autofabrikant Ford moet van de Amerikaanse regulator voor het transport NHTSA drie miljoen auto's terugroepen door defecte aribags van Takata. De regulator verwierp dinsdag een verzoek om die terugroeping te vermijden.
-
De ‘taxi’ van het slagveld is straks niet meer te raken met een raket
De meer dan 120 pantserinfanterievoertuigen van de landmacht zijn vanaf 2026 niet meer uit te schakelen met anti-tankraketten. De bewapende ‘taxi’s’ van het slagveld krijgen een speciaal raketschild dat de inkomende projectielen voortijdig laat ontploffen. -
Ook in Brabantse steden rijden hybrides nu automatisch elektrisch
BMW introduceert vandaag drie nieuwe eDrive Zones buiten de randstad. Voortaan zullen plug-in hybrides ook in Breda, Tilburg en Eindhoven automatisch op volledig elektrisch rijden overschakelen, zodra zij het stadscentrum binnenrijden. -
Is dit stofzuigermerk straks de belangrijkste concurrent van Tesla?
Dyson, bekend van de ‘zakloze’ stofzuigers, komt eerder dan gedacht met haar eerste elektrische auto. In 2019 moet het debuutmodel verschijnen. Vervolgens komt er nog een tweede en zelfs een derde Dyson op de markt.