Stichting Vakgarage: ‘Juist meer werk dan voorheen in onze werkplaatsen’
Versoepeling op de weg: terwijl de verkeersdrukte langzaam weer het niveau van vóór de crisis bereikt, maakt de autobranche de balans op. Ondanks de grillige omstandigheden groeit het vertrouwen.
Dit artikel is onderdeel van onze wekelijkse bijlage NLStartOp, die deze week in het teken staat van de autobranche. Deze special wordt mede mogelijk gemaakt door De Ondernemer, Autotrack, Gaspedaal.nl en IndeBuurt.
Toen het verkeer stil kwam te staan, maakte ook de verkoop van nieuwe auto’s een noodstop. ,,Je mag wel stellen dat de markt in elkaar klapte’’, zegt woordvoerder Tom Huyskens van brancheorganisatie Bovag. ,,Op het dieptepunt werd bijna 60 procent minder aan nieuwe auto’s geregistreerd dan vorig jaar. Herstel van die klap gaat langzaam. Bedrijven - die relatief veel nieuwe modellen kopen of leasen - houden de hand op de knip en stellen hun investeringen uit, waardoor er minder vraag is naar nieuwe auto’s. Daarbovenop hebben we te maken met een industrie die over de hele wereld stillag.’’
Vertrouwen
Inmiddels verwacht 80 procent van onze leden dat zij de crisis overleeft
De fabrieken van Volkswagen, Volvo, Opel en Ferrari zijn inmiddels weer op stoom. Een fabrikant als Jaguar wacht maar liefst tot september met opstarten. Auto’s worden daardoor soms niet gemaakt en de introductie van nieuwe modellen loopt vertraging op. Consumenten moeten langer wachten.
Ondanks de grillige omstandigheden meet Bovag, dat een wekelijkse ‘corona-monitor’ bijhoudt, ook groeiend vertrouwen. ,,Inmiddels verwacht 80 procent van onze leden dat zij de crisis overleeft’’, zegt Huyskens. ,,Een even groot percentage heeft financiële problemen: de inkomsten zijn met 44 procent teruggelopen en acht op de tien bedrijven verwacht binnen nu en drie maanden extra krediet te moeten aanvragen. Op dat vlak is er nog veel onrust onder ondernemers.’’
Occasions
Gebruikte auto’s zijn enorm in trek, blijkt uit het nationale zoekgedrag op internet. Automotive Mediaventions (AMV), het bedrijf achter de populaire autozoeksites Gaspedaal.nl, AutoTrack.nlen Autowereld.nl, zag bezoekersaantallen aanvankelijk met zo’n 30 procent zakken. Al snel kwamen de kopers terug; inmiddels zelfs boven het niveau van vóór de crisis.
Volgens Rico van der Vies, commercieel directeur van AMV, bevorderden de coronamaatregelen een nieuwe manier van auto’s kopen. ,,Wij moesten snel inspelen op de veranderingen. Dat leverde al binnen een dag de mogelijkheid op om met één muisklik een proefrit aan huis te boeken, waardoor autobedrijven meer aanvragen ontvangen. Die aanpak werkt: mensen komen niet alleen auto’s kijken, maar kopen ze ook echt.’’
Van der Vies bevestigt de run op occasions: ,,Consumenten shoppen vooral in het lagere prijssegment. Kleinere benzinemodellen van een paar duizend euro zijn in trek als alternatief voor het openbaar vervoer. Daarnaast blijken met name elektrische modellen bovengemiddeld populair, ook vanwege de nieuwe subsidieregeling op nieuwe en tweedehands elektrische voertuigen (zie kader, red.). Bovendien loopt het prijssegment tot zo’n 15.000 euro goed: dit zijn autobezitters die de situatie aangrijpen om een beter model te kopen dan hun huidige auto. We gaan immers niet op vakantie, er is misschien wat geld over.’’
Autobezitters gaan immers niet op vakantie, er is misschien wat geld over
Deelauto’s
Wij vermoeden dat het autodelen de komende jaren nog verder zal groeien
Al leek corona in eerste instantie de doodsteek, ook het gebruik van deelauto’s neemt toe. Victor van Tol, ceo van deelautodienst SnappCar: ,,Begin maart dacht ik nog: shit, daar gaat mijn bedrijf. Onze boekingen kelderden met ruim de helft, dat waren heel wat slapeloze nachten. Maar na een korte dip herstelde de markt zich razendsnel, op sommige plekken met een groei van 300 procent!’’
Van Tol: ,,Mensen ontdekken de deelauto, die je in ons geval huurt van een particuliere autobezitter, als vervanging van het openbaar vervoer of het kopen van een eigen auto. Het is laagdrempelig en je hebt keuze uit 50.000 deelauto’s door het hele land, en die gegarandeerd goed zijn gedesinfecteerd door de eigenaar.’’
Autodelers boeken ook veel vaker op het laatste moment. ,,Voorheen reserveerde een huurder gemiddeld vijf dagen voor vertrek een auto, dit daalde naar anderhalve dag. Consumenten kiezen meer voor flexibiliteit en het autodelen past daar uitstekend bij. Wij vermoeden dat het autodelen - mede door de coronauitbraak - de komende jaren nog verder zal groeien.’’
Werkplaats
Ook Vishal Durgaram lag wakker. De voorzitter van de stichting Vakgarage, met 320 vestigingen één van de grootste ketens van autobedrijven in ons land, zag de bui al hangen. ,,Natuurlijk sliep ik er slecht van, terwijl het bij Vakgarage eigenlijk best goed gaat. Wij hebben meer werk dan voorheen in onze werkplaatsen: het landelijk gemiddelde bij universele autobedrijven daalde met 3,7 procent, wij scoorden een groei van 7,8 procent.’’
Er zijn zo’n 60 procent minder kilometers gereden, dat betekent ook minder slijtage en minder onderhoud
De verklaring? ,,Meteen na de aangekondigde maatregelen hebben wij zelf strenge protocollen ingevoerd’’, zegt Durgaram, ,,en die heel duidelijk in ons landelijke netwerk én naar onze klanten gecommuniceerd. We zijn open gebleven en hebben de consument meteen laten weten hoe veilig wij werken, zonder persoonlijk contact of wachtende klanten. Achteraf gezien lenen showrooms en werkplaatsen zich uitstekend voor een 1,5 meterwerkwijze: je hebt de ruimte en het is geen plek waar massa’s mensen dwars door elkaar heen lopen.’’
Durgaram vermoedt dat veel onderhoud aan wagens ‘naar voren is getrokken’. ,,Een hoveniersbedrijf met vijf busjes kan de beurten net zo goed laten uitvoeren als die auto’s toch stilstaan. Hetzelfde geldt voor een particulier die niet op vakantie gaat en ervoor kiest om de apk alvast te doen. Daarom verwacht ik dat er nog een dip aankomt: in de coronatijd is er zo’n 60 procent minder kilometers gereden. Dat betekent minder slijtage en minder onderhoud. Vooralsnog maak ik me geen zorgen, maar dat gaan wij een keer voelen.’’
Subsidie op elektrische auto’s
Vanaf 1 juli kunnen Nederlanders subsidie aanvragen voor de aankoop van een elektrische auto. Wie privé een nieuw e-model koopt (of een private-leasecontract afsluit) kan 4000 euro terugvragen bij de overheid, kopers van een gebruikt exemplaar hebben recht op een korting van 2000 euro. De regeling geldt met terugwerkende kracht voor auto’s die vanaf 4 juni 2020 op kenteken zijn gezet. Voorwaarden: de nieuwprijs ligt tussen de 12.000 en 45.000 euro, het model moet minimaal 120 kilometer op een volle accu halen en de auto moet volledig elektrisch zijn. Voor een hybride of plug-in-hybride gelden de voordelen dus niet.
Tom Huyskens van brancheorganisatie Bovag juicht de regeling toe, maar wil meer. ,,Wij zeggen: versterk de subsidie met een slooppremie, afgestemd op wat iemand zelf kan betalen en de auto die deze persoon inruilt. Wie uit een oude, vervuilende diesel stapt ten gunste van een nieuwe elektrische auto krijgt meer premie dan iemand die een benzineauto inruilt. Zo ontstaat echt een stimulans om de oudste auto’s, het liefst de diesels, van de weg te halen. Het wagenpark vergroent én je stimuleert de economie.’’
Desondanks is het de vraag of consumenten nu massaal elektrisch gaan rijden. Huyskens: ,,E-modellen zijn nog altijd relatief prijzig (sommige exemplaren zijn tot wel 65 procent duurder dan een vergelijkbare benzineauto, red.) en hoewel 4000 euro korting een flink bedrag is, kost een auto van 40.000 euro nu 36.000 euro. Dat is nog steeds geen bedrag dat de gemiddelde autokoper in zijn achterzak heeft zitten.’’
,,Bij tweedehands auto’s is het verschil juist al snel significant’’, zegt Rico van der Vies van AMV. ,,Door die 2000 euro korting wordt elektrisch rijden voor veel mensen toch een stuk bereikbaarder.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
drama Italië
Auto van moeder rijdt zonder handrem schoolplein op: kleuter (4) overlijdt, vier gewonden
In de Italiaanse stad L’Aquila is een auto zonder handrem van een heuvel gereden en op de speelplaats van een kleuterschool terechtgekomen. Een kind (4) dat op het plein aan het spelen was, overleefde dat ongeluk niet. Vier andere kinderen raakten gewond. -
PREMIUM
Deze brug is maanden afgesloten: ‘Ik houd mijn hart vast voor wanneer hier een ambulance moet komen’
Rozenburg, een dorp onder de rook van Rotterdam, ligt ingeklemd tussen de haven, industriegebieden en veel water. Wil je er weg, dan heb je drie opties: de tunnel, het pontje of de Calandbrug. En die laatste is nu maandenlang afgesloten vanwege reparaties. ,,Je moet nu omrijden via een naargeestige route, gevaarlijk voor vrouwen en meisjes.’’ -
PREMIUMfietstest
Dit zijn de best geteste fietsen van 2022
Welke (elektrische) fietsen komen als beste uit de test? Ook dit jaar laat Fietstest.nl een serie in het voorjaar verschenen e-bikes testen door vrijwilligers uit het hele land. Hieronder klik je op één van de categorieën. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’ -
PREMIUMmantelzorg
‘Ik heb het idee dat ze het op mijn werk zien alsof ik twee extra vrije dagen heb’
Werk combineren met de zorg voor een van je ouders of kind, veel Nederlanders doen het. Makkelijk is het allesbehalve. 10 procent van de werkende mantelzorgers denkt na over stoppen met werken. Wat kun je doen om het vol te houden?
-
Forse stijging auto-inbraken in eerste vier maanden 2022
Criminelen hebben in de eerste vier maanden van 2022 veel meer in auto’s ingebroken dan in dezelfde periode een jaar eerder, zo laten politiecijfers zien. In 2021 maakten de vele coronamaatregelen het vermoedelijk moeilijk om uit of van auto’s gestolen waar te verhandelen, zoals koplampen en navigatiesystemen. Het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) verwacht dat dit minder speelt in 2022. -
PREMIUM
De rentes gaan weer omhoog, wat betekent dat voor ons spaargeld?
De tijd van negatieve rentes lijkt voorbij. Wereldwijd moet weer betaald worden voor geleend geld. Wie profiteert daarvan en wie betaalt de rekening? Vier vragen over de stijgende rente. -
PREMIUM
Hoe de ambulance vaker op tijd komt met behulp van de wiskunde van Rob
De ambulance die een te lange aanrijtijd heeft om een leven te redden, het is een schrikbeeld. Rob van der Mei maakt met behulp van wiskundige modellen hulpdiensten met ambulancevoertuigen efficiënter.