Statig statussymbool: op pad met de nieuwe VW Arteon shooting brake
rij-impressieOoit had Volkswagen de Passat CC om te benadrukken dat het merk niet meer volks is. Tegenwoordig heet dit model Arteon, omdat die naam geen associaties oproept met het meer modale model, de Passat, waar ‘ie van afstamt. Vooral als shooting brake is de auto meer dan geslaagd.
Delen per e-mail
‘Break’ of ‘brake’ was vroeger de Engelstalige aanduiding voor karren die werden gebruikt om de weerstand van wilde paarden te breken (to break) en hun bewegingsdrang af te remmen (to brake), zodat ze als werkpaarden konden worden gebruikt. Omdat de karren daarbij gemakkelijk konden worden beschadigd, werden er hiervoor geen karren gebruikt die ook voor andere doeleinden nodig waren. De exclusieve ‘brakes’ of ‘breaks’ werden op verzoek van voornamelijk de Engelse adel voorzien van een lichte, vaak variabele opbouw, bijvoorbeeld om de nodige jachtuitrusting mee te nemen.
Zo’n kar, waarmee jagers uittrokken om te schieten, werd ‘shooting brake’ of ‘shooting break’ genoemd. In de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw kwamen in Groot-Brittannië gemotoriseerde ‘shooting brakes’ in zwang: exclusieve tweedeurs sportcoupés die de luxe en stijl van een coupé combineerden met een grotere laadruimte en een grote achterklep. Mercedes-Benz introduceerde de shooting brake voor het grote(re) publiek een jaar of acht geleden met de CLS Shooting Brake. Een model dat vanwege zijn relatief hoge prijs altijd een zeldzaamheid in het straatbeeld is gebleven.
Maar nu is daar de VW Arteon: mooier vormgegeven, duurder en chiquer en nu dus ook qua naam niet langer gelinkt aan de auto waar ‘ie van afstamt: de Passat. De Arteon is - drie jaar na zijn conceptie - toe aan een facelift-variant en nu voor het eerst ook leverbaar als shooting brake. De auto moet het niet hebben van z’n praktische eigenschappen, blijkt wanneer je de bagageruimte vergelijkt met die van de coupé. Het scheelt - hou je vast - exact drie (!) liter. Je kiest de Arteon Shooting Brake dan ook vooral omdat je graag iedere ochtend je ogen wilt laven aan de esthetische puurheid van deze elegante creatie.
Qua design vallen de nieuwe led-koplampen met in de koplampunits geïntegreerde led-dag-rijlichten op. Optioneel kan die dag-rijverlichting nu ook naadloos doorlopen tot in de grille, waardoor de lichtband de gehele breedte van de auto omvat. Zo wordt licht het nieuwe chroom, meent Volkswagen. Aan de achterzijde bestaan de uitlaatsierstukken nu uit twee delen. Wij reden met de R-Line, die is voorzien van prachtige wielen. Wel storend - als je het eenmaal hebt gezien - is de draairichting van de turbinewielen. Aan de linkerkant van de auto staan de spaken naar voren gericht, aan de rechterzijde naar achteren. Als je het niet weet is er niets aan de hand, maar wanneer je last hebt van ‘iets in het spectrum’ kan het gaan irriteren.
Het ruimtevoordeel van de Shooting Brake zit 'm vooral in de hoofdruimte voor de passagiers. Het model is namelijk 1,9 centimeter hoger dan z’n Fastback-broer, en bovendien loopt die daklijn dus wat langer door. De voorste passagiers krijgen er 1,1 centimeter bij, achterin groeit de hoofdruimte met 4,8 centimeter. Qua bagageruimte legt de Arteon Shooting Brake het ruimschoots af tegen de Passat Variant. Want pak je de nieuwe Arteon vol tot aan het dak, gaat er 590 liter in. Bij de Passat Variant past er dan nog eens 60 liter bij. Het verschil met de reguliere Arteon bedraagt in dit geval 37 liter.
Net als in alle andere VW-producten voel je je in de Arteon direct thuis. Alle knoppen zitten precies daar waar je ze verwacht, de zitpositie is prettig en de gebruikte materialen zijn prima. Zo zien we overal mooie siernaden in het kunstleer en voelt alles solide aan. Wel jammer: de drukknoppen achter het stuur zijn van plastic en enige tactiele beleving is er dan niet bij het handmatig schakelen. Ook is er keuze uit vele tientallen kleuren qua sfeerverlichting, die onder meer mooi de binnenkant van de portieren en het dashboard verlicht.
De Shooting Brake beschikt verder over zo'n beetje alle luxe en veiligheidssystemen die Volkswagen kon inbouwen. Zo werkt de adaptieve cruise-control tot een snelheid van 210 km/u en kun je er automatische mee filerijden. De auto remt ook automatisch voor bijzondere verkeerssituaties, zoals rotondes of kruispunten. Ook standaard: automatisch grootlicht op basis van led en een achteruitrijcamera met een wijde blik om kruisend verkeer te kunnen zien. De Arteon ondersteunt voortaan Apple Carplay en Android Auto en daarvoor heb je niet langer een kabeltje nodig.
De Arteon rijdt geweldig, maar dat doet de Passat ook. Wat opvalt, is de rust en stilte aan boord en de soepele wegligging en het vermogen om oneffenheden te egaliseren. Ook de motor houdt zich keurig gedeisd, zelfs wanneer het gaspedaal compleet gevloerd wordt. Wel kan in de regen de ietwat drieste motor van de door ons gereden 190 pk sterke 2.0 liter viercilinder benzinemotor ervoor zorgen dat de voorwielen grip verliezen bij het wegrijden.
Met ingang van modeljaar 2021 zijn de Arteon en Arteon Shooting Brake leverbaar met slechts twee motoren: een benzine- en een dieselmotor. Later komt daar een plug-inhybride bij. Deze is standaard gekoppeld aan een zeventraps automaat met dubbele koppeling, diezijn werk onmerkbaar doet. De Arteon 2.0 TSI R-Line Business+ is te koop vanaf € 48.950 en de Arteon Shooting Brake 2.0 TSI R-Line Business+ is met een vanafprijs van € 49.490 slechts zo'n 500 euro duurder. Een 200 pk sterke 2.0 TDI volgt later.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Met 160 km/u door Amsterdam: rijbewijs en auto kwijt na achtervolging
Een 27-jarige Amsterdammer die dinsdagavond met veel te hoge snelheid door Amsterdam Zuid reed, is aangehouden. Zijn auto is in beslag genomen en hij is zijn rijbewijs kwijt. -
Van viaduct gegooid voorwerp verpulvert glazen autodak, inzittenden gewond
Drie inzittenden van een auto hebben afgelopen weekend in Wageningen de schrik van hun leven gekregen toen vanaf een loopbrug een voorwerp op hun auto werd gegooid. Het glazen panoramadak van het voertuig werd volledig vernield, de drie raakten wonder boven wonder slechts lichtgewond door rondvliegend glas. -
PREMIUMVIDEO
Auto van karpervisser Bas (28) verwoest: ‘Mensen willen niet dat je in hun water vist’
De auto van karpervisser Bas Baks (28) brandde dinsdagavond uit op een erf in Olst, waar bij het lijkt te gaan om brandstichting. Baks zoekt de dader in de viswereld. ,,Er is zoveel haat op elkaar.” -
PREMIUMMijn Allessie
Alleen Frank (54) mag in zijn BMW Z4 rijden: ‘Ik draag toch ook niet de Chanel-tas van mijn vrouw?’
Door de BMW Z4 van zijn broer wist Frank Arons (54) eindelijk hoe zijn droomcabrio eruit moest zien. Na omzwervingen via Volkswagen en Renault ging ook hij overstag voor een zelfde exemplaar. Met beige bekleding in plaats van zwart. Wel zo chic. -
Kleurrijkste auto aller tijden keert nog één keer terug, maar is niet te koop
De Nederlandse importeur van Volkswagen brengt de kleurrijkste auto uit de geschiedenis voor één keer terug. De Polo Harlekin (Duits voor Harlekijn) van 2021 is echter, in tegenstelling tot het origineel, niet te koop. Hij is slechts bedoeld als opkikkertje in een tijd waarin de vrolijkheid soms ver te zoeken is.
-
AUTOTEST
Test Skoda Superb: slimmerik met veel ruimte
De Superb is, zoals zijn naam al suggereert, het beste wat Skoda in huis heeft. Vooral met zijn ruimte is hij al jaren heer en meester. -
AUTOTEST
Test Volkswagen Passat: ruime middenklasser is slimmer dan ooit
Nederlandse autokopers toonden afgelopen jaren minder belangstelling voor middenklassers als de VW Passat. Maar wie maximale ruimte zoekt, kan daar eigenlijk nog steeds niet omheen. -
PREMIUM
Minder verkeer op de weg in 2020, maar nog steeds veel doden: hoe kan dat?
Het is door corona minder druk op de weg, toch is het aantal verkeersdoden in 2020 hoog, zo becijfert Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Net als een jaar eerder zijn in 2020 bijna zevenhonderd mensen bij een verkeersongeval om het leven gekomen: 661 in 2019 en ongeveer 680 afgelopen jaar.