Seat's prototype van een beademingsapparaat
Volledig scherm
Seat's prototype van een beademingsapparaat © Seat

Ruitenwissermotors blijken perfect voor maken beademingsapparatuur

Autofabrikant Seat heeft binnen een week een lopende band voor auto-onderdelen omgebouwd tot productielijn voor beademingsapparatuur. Ze zijn gemaakt van onder meer versnellingsbakonderdelen, geprinte tandwielen en aangepaste ruitenwissermotors.

Het geheel wordt gemaakt in de fabriek Martorell in Spanje, waar op dit moment toch geen auto's van de band rollen. Een team van ingenieurs heeft in totaal dertien prototypes ontworpen, voordat het definitieve model kon worden getest. Het apparaat bestaat in totaal uit tachtig onderdelen. 150 werknemers van verschillende afdelingen werken aan de apparatuur, waar wereldwijd een groot tekort aan is. 

Lamborghini

Seat is niet de enige autofabrikant die meehelpt om de gevolgen en een verdere uitbraak van het virus te beteugelen. Zo maakt de Italiaanse sportwagenfabrikant Lamborghini mondmaskers en beschermende brillen voor medisch gebruik, bouwen autofabrikanten Ford, General Motors en Tesla eveneens beademingsapparatuur en geeft VW medewerkers met een medische achtergrond vijftien werkdagen vrij met behoud van loon wanneer ze zich ter beschikking stellen aan de nationale gezondheidszorg. 

3D-printers

Daarnaast helpen autofabrikanten wereldwijd door gratis auto’s ter beschikking te stellen aan hulpverleners en verplegend personeel. Ook worden beschermende gezichtsmaskers en mondkapjes geproduceerd en miljoenen gedoneerd voor de aanschaf van medische hulpmiddelen. Daarnaast stelt een aantal autofabrikanten 3D-printers ter beschikking voor de productie van bijvoorbeeld speciale en lastig te produceren kleppen van bestaande beademingsapparatuur.

  1. ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’

    ,,Omdat mijn huidige auto vanwege roestvorming vervangen moet worden, overweeg ik een plug-in hybride. Dergelijke auto’s hebben een elektrisch bereik van ca. 50 kilometer. Als die afstand nu voldoende is voor mijn woon-werkverkeer en ik dus bijna alleen maar gebruikmaak van de elektromotor, heeft dat gevolgen voor de kwaliteit en slijtage van de benzinemotor? Moet ik altijd een minimum aantal kilometers ook op benzine blijven rijden, om de conditie van de benzinemotor op peil te houden?”, vraagt lezer Jeroen Rijkers.