Ruim 4 op de 10 werknemers willen niet meer dagelijks naar het werk reizen
OnderzoekBijna twee miljoen forenzen zeggen dankzij corona blijvend minder vaak naar hun werk te gaan. Ze willen meerdere dagen in de week thuiswerken, of zelfs alle werktijd. En opmerkelijk: wie met de trein reist, wil liever en vaker thuiswerken. Dat blijkt uit de nieuwe mobiliteitsmonitor van onderzoeksbureau Newcom.
Hoewel het thuiswerkadvies deze maand is geschrapt, zien Nederlanders geen reden om weer als vanouds elke dag naar hun werk te reizen. 1,9 miljoen forenzen zeggen permanent het eigen reisgedrag aan te passen: zo’n 1,5 miljoen van hen willen tot twee dagen thuis blijven werken, als hun werkgever daar open voor staat. En ongeveer een half miljoen werknemers wil zelfs helemaal niet meer naar het werk gaan.
De resultaten staan in de Nationale Smart Mobility Monitor van Newcom, waarvoor ruim 6400 volwassen Nederlanders vorige maand zijn bevraagd. Opvallend is dat met name ov-forenzen het liefst willen blijven thuiswerken. Ruim twee derde kiest daarvoor. In totaal 200.000 treinforenzen willen permanent minder met de trein reizen. Hetzelfde geldt voor 140.000 werknemers die de bus, tram of metro nemen.
Auto
Van de werknemers die met de auto naar het werk gaan, wil ‘slechts’ 55 procent structureel meer thuiswerken. De rest stapt het liefst wel achter het stuur op weg naar de werkvloer. Het gaat om in totaal ruim 1,6 miljoen autoforenzen.
Volgens onderzoeksbureau Newcom willen meer treinforenzen thuiswerken omdat hun reistijd gemiddeld langer is dan die van autoforenzen. ,,De treinforens werkt relatief meer bij overheidsinstellingen en ook in de financiële sector”, aldus directeur Neil van der Veer. Bij deze organisaties mogen werknemers volop thuiswerken.
Thuiswerken
Ruim vier op de tien Nederlandse werknemers zegt al met al in de toekomst blijvend thuis te willen gaan werken. Dat is maar iets minder dan de 54 procent van de werknemers die afgelopen jaar als gevolg van corona daadwerkelijk vanuit huis werkte.
De onderzoekers verwachten dat al het thuiswerken flinke invloed zal hebben op de drukte op de weg en op het spoor. Voorafgaand aan de coronapandemie vervoerden de Nederlandse Spoorwegen 1,3 miljoen reizigers per dag. Als dat er 200.000 minder zijn - met name tijdens de spits - kunnen de spoorwegen hun materieel veel slimmer inzetten. Op de weg nemen files bij minder drukte exponentieel af. 8 procent minder auto’s op de weg scheelt de helft aan files, bleek eind 2020 uit data van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Uit de nieuwe mobiliteitsmeter blijkt ook dat deelvervoer populairder wordt. De afgelopen twee jaar was sprake van een verdubbeling. Zo gebruiken 1,4 miljoen Nederlanders weleens een deelfiets. Het gebruik van deelauto’s neemt eveneens toe: 1,1 miljoen mensen zeggen die weleens te gebruiken. Uit recent onderzoek door het Kennisinstituut voor Mobiliteit (KiM) blijkt overigens dat dit vooral een papieren uitkomst is. Slechts 200.000 Nederlanders hebben in de afgelopen drie jaar zo’n deelauto minimaal eenmaal gebruikt, dat is 2 procent van het aantal mensen met een rijbewijs.
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Bekijk onze nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMAutotest
Rijden met de snelste auto ter wereld: zo voelt 1900 pk op de A13
-
PREMIUMEnergierekening
Hans woont op 28 vierkante meter en heeft laag gasverbruik: ‘Merk wel dat alles duurder is’
Hans de Vries (40) uit Amsterdam woont in een studio en is op sommige vlakken afhankelijk van zijn VvE. Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. -
PREMIUM
‘Dure benzine houdt files weg, ondanks einde coronamaatregelen’
Het verdwijnen van coronamaatregelen doet de files voorlopig niet terugkeren. Het blijft uitzonderlijk rustig op de weg, zien Flitsmeister en de ANWB. Beide vermoeden dat de torenhoge brandstofprijzen een factor zijn. -
PREMIUM
Tolgeld, vignetten en boetes: wat je moet weten voor je trip naar het buitenland
Tolvignetten kun je meestal wel kopen bij tankstations vlak voor de grensovergang bij het betreffende land. Maar als je dan niet hoeft te tanken, sta je wel in de rij bij de kassa. Beter koop je ze vooraf. Dat kan ook geld schelen. -
autotest
Zo gaat de Renault Espace met zijn tijd mee: van MPV naar SUV
De zesde generatie van de Renault Espace heeft weinig gemeen met de praktische busjes van de eerste vier generaties. De multifunctionele indeling uit het verleden is verdwenen en soepele zescilinders maakten plaats voor haperende hybrides.
-
PREMIUMGeldvraag
Banken vragen geld voor betaalrekening, maar bieden nauwelijks spaarrente: zo zit het
-
-
-
PREMIUMvideo
NS-conducteurs blij met einde mondkapje in ov: ‘Reizigers kregen steeds korter lontje’
Vanaf vandaag is het mondkapje na bijna twee jaar niet langer verplicht in de trein, bus, metro en tram. Deze site vergezelde NS-conducteur Thurstan Saridjo (39) op zijn laatste dienst met mondmasker. -
fotoreportage
Amerikanen zijn dol op de ‘Nederlandse’ VW-bus
De Volkswagen-bus, die in 1947 werd bedacht door de Nederlander Ben Pon, is ook in de Verenigde Staten uitgegroeid tot een icoon. Honderden Amerikanen verzamelden zich afgelopen weekend in de Californische badplaats Huntington Beach om te vieren dat de elektrische nazaat van de VW-bus, de ID.Buzz, nu ook in de VS op de markt wordt gebracht.
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerbea verhage