Roetfiltertest wordt tóch onderdeel van apk
Er komt waarschijnlijk toch een verplichte roetfiltertest voor dieselauto’s. De test wordt uitgevoerd bij de apk en wordt vanaf juli volgend jaar in de keuring opgenomen. Anderhalve maand geleden werd een afkeurende motie hierover in de Tweede Kamer nog voldoende gesteund.
Delen per e-mail
Per 1 juli 2022 wordt er bij de apk bij dieselauto’s een test gedaan die moet vaststellen of het roetfilter voldoende werkt, dat meldt RAI Vereniging. Ook wordt er uiteraard gekeken of er überhaupt nog wel een roetfilter aanwezig is. Bij een onvoldoende werkend of zelfs het ontbreken van een roetfilter, dient een reparatie of de montage van een nieuw exemplaar plaats te vinden. Anders komt de auto niet door de keuring. Dit geldt uiteraard voor de auto’s die officieel een roetfilter moeten hebben, dus de Euro5- en Euro6-diesels. De keuringstations gebruiken voor de test een fijnstofmeter.
Al in 2019
Het plan om roetfilters te testen bij de apk ligt al behoorlijk lang op tafel. Eind 2019 werd dit voorgesteld door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Vervolgens werd eind 2020 echter een afkeurende motie over dit voorstel aangenomen in de Tweede Kamer. De indieners van die motie, Remco Dijkstra (VVD) en Wytske Postma (CDA) vrezen dat de test, waar naar schatting 100.000 tot 125.000 dieselauto’s niet doorheen zullen komen, autobezitters enorm op kosten gaat jagen. Dijkstra pleitte ervoor om te wachten op een Europese invoering van een dergelijke test. ‘Daar moet de staatssecretaris op inzetten. Luchtkwaliteit houdt zich immers niet aan grenzen en zoveel mensen op dit moment duperen is echt ‘overdone’. Geef ze wat tijd en/of alternatief”, verklaarde hij. Bovag steunde de motie. De staatssecretaris (Stientje van Veldhoven, D66) is echter gemachtigd om de motie naast zich neer te leggen. Of dat nu dus gebeurt of dat het voorstel toch nog iets aangepast is, wordt niet helemaal duidelijk. Ook dit voorstel moet nu eerst wel goedgekeurd worden in de Tweede Kamer voordat het werkelijk onderdeel van de wetgeving wordt. De staatssecretaris is er dus nog niet.
De RAI Vereniging zegt groot voorstander te zijn van de test. ,,Op die manier zorgen wij ervoor dat naast nieuwe auto’s, ook het rijdend wagenpark zo schoon mogelijk blijft. Hiermee zetten wij een belangrijke stap naar een gezond mobiliteitssysteem”, aldus voorzitter Steven van Eijck. ,,Auto- en bedrijfswagenfabrikanten zetten alles op alles om ervoor te zorgen dat nieuwe voertuigen steeds schoner, zuiniger en veiliger worden. Het is daarom vanzelfsprekend dat op het moment dat het voertuig de showroom verlaat, de nieuwe eigenaar de verplichting heeft om ervoor te zorgen dat het voertuig in de praktijk ook altijd aan de milieueisen blijft voldoen.” De RAI Vereniging stelt dat de roetfiltertest voor pakweg 825.000 personenauto’s en 622.000 bedrijfsauto’s gaat gelden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Man vergeet twee maanden lang dat zijn autoraam nog openstaat
Een inwoner van Hamburg kreeg de schrik van zijn leven toen hij ontdekte dat hij was vergeten om zijn autoruit dicht te doen. Zijn Volkswagen Lupo had twee maanden lang in weer en wind buiten gestaan. -
VRAAG & ANTWOORD
Mysterie: welke geheime dienst rijdt met dit kenteken?
,,Ik zag deze bestelbus met een kenteken met de lettercombinatie DMF”, schrijft lezer Aat Schilperoort. ,,Normaliter beginnen kentekens niet met de letter D, en de letter M komt al helemaal niet voor in normale kentekenseries. Volgens de site van de RDW bestaat het kenteken niet. Ammehoela, ik heb er een foto van! Welke geheime dienst rijdt met deze kentekens?” -
Politie haalt veertig supersportwagens tegelijk van de weg
De politie in Hong Kong heeft meer dan 40 supercars tegelijk van de weg gehaald wegens massale snelheidsovertredingen. Enkele auto's werden afgevoerd vanwege illegale aanpassingen. -
Hyundai Bayon: goedkoper en kleiner alternatief voor de Kona
De nieuwe Hyundai Bayon is het kleinere broertje van de Kona. Hij is grotendeels gebaseerd op de Hyundai i20 en staat rond mei al bij de Nederlandse dealers. -
Na 260.000 gevallen in één jaar: overheid pakt gesjoemel met kilometerstanden aan
De overheid gaat fraude met kilometertellers harder aanpakken. Apparaten die de teller van een motorvoertuig kunnen manipuleren worden verboden en de tellerstand wordt vaker geregistreerd. Dat meldt het ministerie van Infrastructuur.
-
PREMIUM
Elektrische motorfiets is nog schaars en peperduur, maar ‘ook zó verslavend’
Ze hebben namen als Eva Ribelle en LiveWire, zijn enorm snel, muisstil maar helaas (nog) erg duur. Elektrische motoren zie je daarom nog niet veel rijden, maar zijn wel de overweging waard. -
APK-plicht vervalt voor auto's van 50 jaar of ouder
De apk-plicht voor oldtimers komt per 2021 voor een belangrijk deel te vervallen. Met ingang van het nieuwe jaar hoeven auto’s die ouder zijn dan 50 jaar niet meer gekeurd te worden. -
AUTOTEST
Test Fiat 500e: schattig rugzakje, maar veel te duur
Fiat heeft de nieuwe 500e vanaf het begin ontwikkeld als volledig elektrische auto. Dat levert een geslaagde en eigenzinnige compacte auto op, die eigenlijk de helft zou moeten kosten.