Volledig scherm
Rellen in Iran © Reuters

Rellen in Iran: benzineprijs stijgt van 22 naar 32 cent per liter

In Iran zijn massaal rellen uitgebroken omdat de benzineprijzen met tien cent zijn verhoogd. De Iraanse politie heeft zo’n duizend mensen gearresteerd tijdens geëscaleerde protesten. Demonstranten koelden hun woede door brand te stichten in meer dan honderd bankfilialen en winkels.

Volgens de staatsomroep hebben de rellen een agent en een demonstrant het leven gekost, maar gevreesd wordt dat het werkelijke aantal doden veel hoger ligt. In een poging de protesten de kop in te drukken, heeft de Iraanse overheid de toegang tot internet sterkt beperkt. 

Benzine is spotgoedkoop in Iran. Voor de eerste 60 liter die automobilisten per maand tanken, betalen inwoners van Iran nu 15.000 rial per liter, oftewel 0,32 euro. Alle volgende liters kosten het dubbele. Voorheen subsidieerde de overheid de eerste 250 liter per maand en betaalden consumenten daar 10.000 rial voor, oftewel 0,22 euro per liter.

Afgezet tegen het modaal inkomen in Iran is de benzine in Iran allesbehalve goedkoop. Het gemiddelde jaarsalaris in Iran is ongeveer een tiende van dat in Nederland. Teheran heeft dan ook aangekondigd dat 18 miljoen huishoudens met lage inkomens een toelage krijgen ter compensatie. 

  1. Waarom moeten elektrische auto’s zo snel zijn?
    VRAAG & ANTWOORD

    Waarom moeten elektri­sche auto’s zo snel zijn?

    Elektrische, emissievrije auto’s zijn een zegen voor het milieu, maar door hun hoge gewicht en grote vermogen kunnen ze meer schade bij een ongeval aanrichten. Wanneer de tweedehandsjes straks in handen komen van jongelui die nu snelle, oudere BMW’s, Audi's en GTI’s rijden, voorzie ik meer verkeersslachtoffers. Is daar onderzoek naar gedaan? Waarom zetten fabrikanten niet meer in op zuinigheid en minder op sprintvermogen? –Erik Stoutjesdijk
  2. Verkoop dure benzine explodeert: ‘vaak zonde van je geld’

    Verkoop dure benzine explodeert: ‘vaak zonde van je geld’

    Sinds de invoering van de nieuwe benzine E10 kiezen steeds meer Nederlanders voor duurdere ‘premium’ brandstoffen. Autobezitters zijn bang dat de vervanger van Euro 95 hun auto stuk maakt, maar volgens experts is dat niet terecht. ,,E10 geeft minder problemen dan mensen denken, maar door allerlei indianenverhalen zijn ze meer geld kwijt dan nodig. Al moeten vooral bezitters van motorfietsen, brommers en klassiekers wel opletten.”