Volledig scherm
EHang wil een vloot vliegende auto's boven Guangzhou © EHang

Primeur: deze stad krijgt vliegende auto’s

Een primeur voor de Chinese stad Guangzhou: vliegende auto’s die geheel zelfstandig mensen en goederen vervoeren boven de stad. Het Chinese bedrijf EHang begint een pilotprogramma in samenwerking met het stadsbestuur om te onderzoeken of autonoom vliegende auto’s al mogelijk zijn.

De metropool in het zuiden van China wordt daarmee de eerste stad ter wereld die zo’n grootschalige proef gaat uitvoeren. Dat meldt de technologiewebsite Techcrunch. EHang heeft toestemming gekregen om autonoom (dus zelfstandig) vliegende voertuigen in te zetten om boven de stad goederen te vervoeren. In eerste instantie brengen de vliegende auto’s alleen producten naar hun bestemming, maar uiteindelijk is het ook de bedoeling om mensen te vervoeren.

Uiteindelijk wil EHang een volledige vloot aan vliegende voertuigen aan het werk zetten boven Guangzhou. Deze worden dan aangestuurd door een centraal netwerk, waardoor in principe geen menselijke bestuurder of piloot nodig is. Dat het bedrijf hiertoe in staat is, bleek al uit de demonstratie met 184 verschillende voertuigen die eerder dit jaar boven Wenen vlogen. Om het netwerk werkend te krijgen, investeert het bestuur van de Chinese stad in de nodige infrastructuur. Zo komen er speciale locaties waar de vliegende auto’s veilig kunnen opstijgen en landen.

De komst van vliegend vervoer is voor steden een goede kans om het verkeer ín de stad terug te dringen. Een miljoenenstad als Guangzhou groeit de laatste jaren zo hard dat de straten dichtslibben met auto’s en vrachtwagens. Door het lage luchtruim net boven de stad (waar nu toch al niet gevlogen wordt) te benutten, moet het wegennet in de toekomst worden ontzien.

Eerder dit jaar voerde EHang al een demonstratie uit boven Wenen. Bekijk hier de beelden daarvan:

  1. Waarom moeten elektrische auto’s zo snel zijn?
    VRAAG & ANTWOORD

    Waarom moeten elektri­sche auto’s zo snel zijn?

    Elektrische, emissievrije auto’s zijn een zegen voor het milieu, maar door hun hoge gewicht en grote vermogen kunnen ze meer schade bij een ongeval aanrichten. Wanneer de tweedehandsjes straks in handen komen van jongelui die nu snelle, oudere BMW’s, Audi's en GTI’s rijden, voorzie ik meer verkeersslachtoffers. Is daar onderzoek naar gedaan? Waarom zetten fabrikanten niet meer in op zuinigheid en minder op sprintvermogen? –Erik Stoutjesdijk
  2. Verkoop dure benzine explodeert: ‘vaak zonde van je geld’

    Verkoop dure benzine explodeert: ‘vaak zonde van je geld’

    Sinds de invoering van de nieuwe benzine E10 kiezen steeds meer Nederlanders voor duurdere ‘premium’ brandstoffen. Autobezitters zijn bang dat de vervanger van Euro 95 hun auto stuk maakt, maar volgens experts is dat niet terecht. ,,E10 geeft minder problemen dan mensen denken, maar door allerlei indianenverhalen zijn ze meer geld kwijt dan nodig. Al moeten vooral bezitters van motorfietsen, brommers en klassiekers wel opletten.”