Plan: rekeningrijden en betalen per gram CO2

VideoElektrische auto’s moeten de komende jaren forse subsidies krijgen om de vergroening van het wagenpark te versnellen. En er moet een vorm van rekeningrijden komen die gekoppeld wordt aan de CO2-emissie. Een brede coalitie van ANWB, Natuur & Milieu, Bovag, RAI, VNA en een bont gezelschap oud-politici presenteren vandaag een nieuw autobelastingplan 2022-2030.

1 reactie

  • G Kool

    7 maanden geleden
    De Haagse mores kennende, zal het er uiteindelijk wel op neerkomen dat de variabele kosten als dit 'plan' wordt gerealiseerd aanzienlijk meer zullen stijgen dan dat de vaste kosten zullen afnemen. Er moet uiteindelijk toch steeds meer belasting uit des burgers zakken worden geklopt. Terwijl wordt genegeerd dat de e-bike en het openbaar vervoer voor velen, ouderen of inwoners van niet-stedelijke gebieden bijvoorbeeld, nooit een levensvatbaar alternatief zullen worden. Leuker wordt het dus niet.
  1. ‘Is een zesde versnelling eigenlijk wel nodig in een auto?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Is een zesde versnel­ling eigenlijk wel nodig in een auto?’

    Lezer Gus Ingram schrijft: ‘Ik heb belangstelling voor een Nissan Micra en het volgende viel mij op. Deze auto heeft drie in plaats van vier cilinders: leidt dat tot minder uitstoot en brandstofverbruik? Verder heeft hij vijf in plaats van zes versnellingen. Zo’n zesde versnelling is een overdrive, dus heb je die eigenlijk niet nodig? En tot slot heeft deze Nissan trommel- in plaats van schijfremmen. Is dat goedkoper?’