Omstreden waarschuwingsdienst voor parkeerboetes moet alweer stoppen
VideoDe gemeente Amsterdam heeft de start-up Parkeerwekker gesommeerd te stoppen met zijn activiteiten. De app stuurt ‘vergeetachtige parkeerders’ een bericht wanneer een controlevoertuig de geparkeerde auto passeert, om zo een boete te voorkomen.
Delen per e-mail
De gemeente vindt dat de onderneming zich schuldig maakt aan privacyschending en aanzet tot belastingontduiking en dreigt een kort geding aanspannen als Parkeerwekker niet binnen zeven dagen zijn activiteiten staakt. Dat laatste is Luis Roman, initiatiefnemer van de dienst, niet van plan. ,,We zien dat er veel onnodige boetes worden uitgedeeld. Dat zorgt voor frustratie bij mensen,” zegt Roman. ,,Wij proberen met Parkeerwekker dit probleem op te lossen en zijn niet van plan om te stoppen.” De start-up heeft een advocaat in de arm genomen die de zaak nu onderzoekt.
Een woordvoerder van de gemeente laat weten dat de activiteiten van Parkeerwekker ingaan tegen de stedelijke regelgeving. ,,Wat de gemeente Amsterdam betreft, faciliteert Parkeerwekker gebruikers om parkeerkosten bewust zoveel mogelijk te omzeilen,” aldus de woordvoerder. Betaald parkeren is volgens de woordvoerder ingevoerd om ‘optimaal gebruik te kunnen maken van de schaarse ruimte in Amsterdam en om de stad bereikbaar te houden’. ,,Door dit zo goed mogelijk te organiseren zorgen we voor een efficiënt gebruik van (parkeer)ruimte en een leefbare stad. De opbrengsten van betaald parkeren worden bovendien geïnvesteerd in projecten voor de stad,” aldus de zegsman.
Parkeerboetes
Parkeerwekker maakt gebruik van dashcams die gekoppeld worden aan een platform dat videobeelden uitleest. Wie een berichtje krijgt van de app dat er een scanauto door de straat rijdt, heeft vijf minuten de tijd om de parkeerkosten te betalen en een boete te ontlopen. Per ontvangen waarschuwingsbericht brengt de start-up 1,49 euro in rekening. Tot nu toe is de app naast Amsterdam in een beperkt aantal steden beschikbaar, waaronder Utrecht, Rotterdam en Leiden.
Sinds gemeenten scanauto’s inzetten is het aantal parkeerboetes fors gestegen. Uit navraag van Het Parool bleek dat automobilisten in Amsterdam in 2018 voor bijna 30 miljoen euro naheffingsaanslagen (boetes) kregen, omdat er geen parkeergeld was betaald. In 2012, het laatste jaar voordat de stad de scanauto invoerde, was dat nog 18,5 miljoen euro. Ook kiezen autogebruikers er sinds de scanauto vaker voor om parkeergeld te betalen, omdat de pakkans groter is.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
VIDEO Auto van karpervisser Bas (28) verwoest: ‘Mensen willen niet dat je in hun water vist’
De auto van karpervisser Bas Baks (28) brandde dinsdagavond uit op een erf in Olst, waar bij het lijkt te gaan om brandstichting. Baks zoekt de dader in de viswereld. ,,Er is zoveel haat op elkaar.” -
Van viaduct gegooid voorwerp verpulvert glazen autodak, inzittenden gewond
Drie inzittenden van een auto hebben afgelopen weekend in Wageningen de schrik van hun leven gekregen toen vanaf een loopbrug een voorwerp op hun auto werd gegooid. Het glazen panoramadak van het voertuig werd volledig vernield, de drie raakten wonder boven wonder slechts lichtgewond door rondvliegend glas. -
De ‘taxi’ van het slagveld is straks niet meer te raken met een raket
De meer dan 120 pantserinfanterievoertuigen van de landmacht zijn vanaf 2026 niet meer uit te schakelen met anti-tankraketten. De bewapende ‘taxi’s’ van het slagveld krijgen een speciaal raketschild dat de inkomende projectielen voortijdig laat ontploffen. -
Amerikaanse verkeersautoriteit dreigt Tesla met terugroepactie
De Amerikaanse autoriteit voor de verkeersveiligheid (NHTSA) heeft autofabrikant Tesla gevraagd om 158.000 auto’s van de Model S en Model X terug te roepen. Mankementen in de boordcomputer kunnen tot onveilige situaties leiden. -
Formule 1-team en ‘sportieve’ e-auto’s: Alpine wordt nu een écht automerk
De Franse autobouwer Alpine draait nu alleen nog op de A110, een moderne versie van een klassieke sportcoupé. Maar als het aan moederbedrijf Renault ligt, groeit Alpine de komende jaren uit tot een ‘volwaardig merk’ met sportief getinte, volledig elektrische auto’s én een eigen F1-team.
-
Nooit meer een parkeerboete: nieuwe dienst waarschuwt voor scanauto
Een Amsterdamse start-up zorgt ervoor dat scanauto’s van gemeentelijke parkeerdiensten automatisch worden herkend. Gebruikers van de dienst krijgen een seintje zodra een controlevoertuig een door hen geparkeerde auto passeert voor 1,49 euro per keer. -
Is een elektrische auto echt goedkoper in onderhoud?
‘Een elektrische auto heeft bijna geen onderhoud nodig’: een uitspraak die we al vaak gehoord hebben als argument om zo snel mogelijk over te stappen op een EV. Maar klopt dit ook? -
Met 620 km/u in de trein: China werkt eraan
China heeft een trein ontwikkeld die met zijn duizelingwekkende topsnelheid van 620 km/u de Europese hogesnelheidstreinen ver achter zich laat. De trein maakt gebruik van een nieuwe technologie die high-temperature superconducting (HTS) wordt genoemd. Het is alsof de trein zweeft boven de magnetische velden van het spoor.