Nieuwe VW-topman: ‘Onze infotainmentsystemen zijn slecht, maar het wordt snel beter’
Volkswagen-baas Thomas Schäfer heeft toegegeven dat de touchscreen- en infotainmentsystemen van hun auto's niet goed genoeg zijn. Hij belooft snelle oplossingen uit te rollen, zodat eigenaren niet gefrustreerd raken door digitale bedieningselementen die meer hinderen dan helpen.
Veel Volkswagenmodellen, zoals de Golf en de elektrische ID-modellen, zijn voorzien van de nieuwste digitale infrastructuur, genaamd MIB3. Maar het was van meet af aan dé achilleshiel van de nieuwe modellen. De systemen zijn traag, te veel belangrijke functies moet je opdiepen uit de krochten van het besturingssysteem en de ongevoelige schuifregelaars drijven sommige eigenaren tot wanhoop.
Thomas Schäfer, die deze zomer de weggestuurde Herbert Diess opvolgde als CEO van Volkswagen, gaf tijdens de LA Motorshow in Los Angeles aan het Britse autoblad CAR toe dat er fouten waren gemaakt. ,,We hebben feedback gekregen van klanten, werkgroepen en journalisten. Die zeggen: ‘Jullie weten dat dit niet goed is. Dit moeten jullie verbeteren.’’’
Gelukkig weet Schäfer wat hij eraan moet doen. Het systeem krijgt een grote update. Daarbij wordt ook de schuifbediening voor de radio en verwarming verlicht, zodat je deze makkelijker kunt vinden in het donker. Maar bovenal wordt het systeem aanzienlijk sneller dan nu het geval is, aldus Schäfer.
Fysieke knoppen keren terug
De hardware-wijzigingen zullen vanaf begin 2024 doorgevoerd worden. Het gaat daarbij om andere stuurwielen, die als eerste te zien zullen zijn op de nieuwe Volkswagen Tiguan. Daarbij zullen weer fysieke knoppen terugkeren naar stuurwielen, omdat te veel mensen geen schuifregelaars kunnen en willen bedienen.
Schäfer beweerde tevens dat de nieuwe systemen met draadloze updates sneller zullen worden uitgerold om problemen op te lossen. Ook zal bij toekomstige auto's beter worden gekeken naar een logische benadering. ,,We zeggen: ‘Wat zijn de tien belangrijkste functies die klanten altijd nodig hebben?’ Daarvoor worden dan fysieke knoppen gebruikt.”
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMKoken & Eten
Zo houd je je messen het handigst scherp (met bonustip voor je kartelmes)
Met twee, hooguit drie goede koksmessen kun je een heel kokend leven voort. Maar dan moet je ze wel goed verzorgen. Hoe doe je dat? -
Met video1
Dit is nu de meest verkochte autokleur ter wereld
Chemieconcern BASF heeft uitgezocht wat wereldwijd de populairste exterieurkleuren van nieuwe auto’s zijn. De verrassing is dat er steeds meer bijzondere kleuren bijkomen, zoals bijvoorbeeld ‘violet’. Bij de top 3 is het al jaren stuivertje wisselen tussen zwart, wit en grijs. -
‘Nieuwe VW Golf heeft opnieuw probleem met infotainment’
Volkswagen roept de nieuwste, achtste generatie van de Golf terug naar de garage vanwege problemen met het bedieningspaneel voor onder andere radio- en navigatiesystemen. Dat schrijft de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung. Het is de zoveelste keer dat VW struikelt over het infotainment. -
AUTOTEST
Test Volkswagen ID.3: vernieuwend maar niet altijd handig
Volkswagen blaast hoog van de toren met zijn nieuwe ID.3. Dit is de eerste VW die vanaf de basis volledig als elektrische auto is ontwikkeld. -
Mijn bevalling
Doete is verloskundige en heeft een ‘droombevalling’: ‘Ik voelde dat ik al op 9 centimeter zat’
Bevallen: vrouwen doen het al eeuwen en raken er nooit over uitgepraat. Bevallingen zijn prachtig, loodzwaar en veranderen je leven. In deze serie bevallingsverhalen creëren ouders openheid door het eerlijke verhaal van hun bevalling te delen. Verloskundige Doete Reitsma (33) wist zeker dat ze in het ziekenhuis wilde bevallen, tot ze zwanger werd.
-
Zo duur is de grootste en zwaarste caravan ter wereld
Kleine caravans raken steeds meer in zwang, maar in de Verenigde Staten is meer kennelijk nog altijd beter. Daar komt binnenkort een 23.000 kilo wegende en 21,3 meter lange caravan onder de hamer. -
-
-
Is de elektronische handrem 'stom' en 'gevaarlijk'?
De elektronische handrem zou veiliger en comfortabeler zijn volgens de fabrikanten, maar veel automobilisten hebben er moeite mee. Een Amerikaanse monteur legt uit waarom de systemen volgens hem stom en gevaarlijk zijn. -
VRAAG & ANTWOORD
Moet ik ook richting aangeven in een voorsorteervak?
‘Soms staan er op het wegdek pijlen voor links en rechts afslaand verkeer’, aldus lezer Jos Hekking in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ben je, als je daar rijdt, verplicht om richting aan te geven?’