Nieuwe Citroën C4 X: zelfs een zakelijke vierdeurs sedan hoeft niet normaal te zijn
Liefst doet Citroën alles een beetje anders. Neem de eigenzinnige C4. Of de typische Citroën-kenmerken van dit model zo gunstig uitpakken in de verkoopstatistieken, blijft echter de vraag. Daarom komt Citroën met een zakelijke vierdeurs uitvoering van de C4. Al is ook deze vierdeurs sedan weer nét een beetje anders.
Citroën is niet vies van de mengvormen. Zo wordt de grote C5 X aangeprezen als kruising tussen een stoere SUV en een sportieve stationwagon. Ook de compacte, hoog op de poten gezette Citroën C4 is van alles en nog wat: geen pure vijfdeurs hatchback, geen echte SUV, maar iets ertussenin. Dat maakt van de C4 beslist een eigenzinnige verschijning – zoals het volgens liefhebbers een Citroën betaamt.
Maar bij het grote publiek valt de auto daardoor niet meteen in de smaak. Het Franse merk lijkt zich dat te realiseren, en presenteert de C4 nu als zakelijke vierdeurs sedan. Een auto die z’n uiterste best doet om juist níét op een zakelijke vierdeurs sedan te lijken.
C4 X is wel degelijk een vierdeurs sedan
Eerste indruk bij de onthulling van de nieuwe C4 X: waarom heeft Citroën van de C4 opnieuw een hatchback gemaakt? De lang naar achteren gerekte dakstijlen gaan naadloos over in het achterpaneel, een vorm die doet vermoeden dat ook de C4 X een grote achterklep heeft. Maar schijn bedriegt: de achterklep scharniert vlak onder de achterruit open – dit is dus wel degelijk een sedan.
Schuin van achteren bekeken herinnert de C4 X niet alleen aan de aloude Citroën C5 Berline (2008-2017), maar bijvoorbeeld ook aan de elektrisch aangedreven Polestar 2. Dat komt mede doordat de C4 X wat hoger op zijn wielen staat dan traditionele modellen uit de compacte middenklasse, met zwarte kunststof randen om de wielkuipen die het stoere SUV-karakter van de auto moeten benadrukken. Lange led-slingers voor de achterlichten gebruikt Citroën niet; op het kofferdeksel zijn tussen de achterlichten de ‘double chévron’ en de merknaam Citroën in blokletters aangebracht.
Vergeleken met de reguliere Citroën C4 is er 24 centimeter extra lengte aan de nieuwe vierdeurs C4 X toegevoegd. Zo vult de auto precies het gat op tussen de C4 en de C5 X. De extra lengte van de C4 X zit volledig achter de achterwielen. Oftewel: in de kofferbak. Die heeft een inhoud van 510 liter, een toename van 130 liter ten opzichte van de hatchback.
De inzittenden kunnen weliswaar extra bagage meenemen, zelf profiteren ze niet van de verlenging van de carrosserie. De afstand tussen de voor- en de achteras blijft bij de C4 X ongewijzigd (2,67 meter). Daardoor blijft het achterin schipperen met de leefruimte, al haast Citroën zich wel te melden dat het comfort op de achterbank is toegenomen door de enkele graden naar achteren gekantelde rugleuning.
Citroën had de grotere kofferbak van de C4 X kunnen uitbuiten door wat praktische zaken toe te voegen. Bijvoorbeeld een hendeltje in de wand van de bagageruimte, waarmee de rugleuning van de achterbank kan worden neergeklapt. Voor extra bagageruimte moet je nu eerst de achterportieren openen en de gedeelde rugleuning bij de hoofdsteunen ontgrendelen. Wanneer de achterbank eenmaal plat is gelegd, zit er in de laadvloer bovendien een hinderlijk hoogteverschil, waardoor zware stukken bagage niet verder naar voren geschoven kunnen worden. Kleinigheden waarmee de Citroën C4 X bonuspunten had kunnen verdienen.
Alleen als elektrische ëC4 X
De Citroën C4 X kan in het najaar worden besteld, de eerste exemplaren zullen naar alle waarschijnlijkheid begin 2023 op de Nederlandse weg verschijnen. Het Franse merk heeft besloten de auto alleen als volledig elektrische ëC4 X in Nederland te gaan verkopen. Benzine- en dieselmotoren blijven voorbehouden aan andere markten.
De techniek van de ëC4 X is bekend: hij wordt aangedreven door een 100 kW (136 pk) sterke elektromotor, die zijn stroom put uit een accupakket met een capaciteit van 50 kWh. Daarmee ligt een actieradius van zo’n 360 kilometer binnen bereik. De batterijen zijn in 30 minuten tot 80 procent opgeladen; Citroën zegt dat een laadsnelheid van 10 kilometer per minuut haalbaar is.
Over de standaarduitrusting en de prijzen van de Citroën ëC4 X valt op dit moment nog niets zinnigs te vertellen. Deze gegevens worden in aanloop naar de marktintroductie in het najaar bekendgemaakt. Comfortverhogende zaken als de zacht beklede Advanced Comfort Seats en de Progressive Hydraulic Cushions voor de wielophanging zullen zonder meerprijs worden geleverd. Naar verwachting wordt de ëC4 X 400 à 500 euro duurder dan de C4 hatchback.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
1 op 20 mensen krijgt diagnose fibromyalgie: ‘Onbegrip voor patiënten het moeilijkst’
Niet zichtbaar ziek, maar wel vergaan van de pijn en vaak nog een resem andere lichamelijke klachten erbovenop: dat is fibromyalgie. Wat veroorzaakt het en wat kan eraan gedaan worden? Jessica Van Oosterwijck, verbonden aan de universiteit van Gent, geeft een overzicht van de ziekte en de behandeling. ,,Het moeilijkst voor de patiënten is het onbegrip van de omgeving.” -
AUTOTEST
Test Citroën Grand C4 Spacetourer: uniek in ruimte en comfort
Met heel veel ruimte en comfort voor een scherpe prijs maakt de karaktervolle Citroën Grand C4 Spacetourer duidelijk dat de MPV (Multi Purpose Vehicle) nog steeds bestaansrecht heeft. -
Nieuwe Citroën C4 komt dit jaar ook als volledig elektrische ë-C4 op de markt
De nieuwe generatie van Citroëns grote MPV, de C4, komt er ook in een volledig elektrische variant. Die gaat ë-C4 heten. Verder zal de C4 als vanouds ook met benzine- en dieselmotoren verkrijgbaar zijn. -
AUTOTEST
Test Citroën C4: comfortabel en vol karakter
De emotie viert hoogtij in de nieuwe Citroën C4, die alleen al met zijn sierlijke, creatieve design in het oog springt. Hij zit boordevol karakter en comfort, zoals je dat van een Citroën verwacht. -
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE
Eindelijk weer iets te kiezen: de Citroën (ë)C4 is prettig anders
In een wereld die vooral gedomineerd wordt door rationele keuzes, moet je opvallen om een rol van betekenis te spelen. Met de nieuwe C4, die meteen ook als elektrische ëC4 beschikbaar komt, heeft Citroën die ‘kunst van het anders zijn’ weer als vanouds in de vingers.
-
Een man verspreidde foto van crash onder medepassagiers: hoe kan dat?
Het was een flinke schok voor passagiers die afgelopen zaterdag op Schiphol in een vliegtuig wachtten: ze ontvingen zomaar een foto van een vliegtuigramp op hun iPhones. Hoe kan dat gebeuren, en wat doe je eraan? -
PREMIUMExperts
Met het hele gezin op elkaars lip: waarom vakantie voor echtscheiding kan zorgen
Na de zomer piekt het aantal relatiebreuken. Wat veroorzaakt een vakantiescheiding? En kun je voorkomen dat je huwelijk verongelukt tijdens je vrije dagen? Experts leggen uit en geven tips. -
PREMIUMMIJN BLIK EN IK
De Citroën SM van Lucien (53) doet het nog uitstekend: ‘De meeste zijn na drie winters al weggeroest’
Het hart van Lucien Jongen (53) klopt altijd sneller bij twee automerken: Citroën en Maserati. Wat koop je dan voor auto? Een Citroën met een Maserati-motor: de SM. ,,Die twee merken leefden niet lang en gelukkig samen hoor.’’ Écht verliefd zijn op je auto. Kan dat? De mensen in deze rubriek zullen volmondig ‘ja’ zeggen. Zij houden van hun auto.