‘Nederland pakte sjoemelende automerken onterecht niet aan’
Nederland liet dieselsjoemelaars onterecht gaan. Tot die conclusie komt Follow The Money (FTM) na een analyse van een interpretatie van het Europese Hof van Justitie van de Europese emissiewetgeving.
In 2017 concludeerde toenmalig demissionair minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen (VVD) dat er ‘geen juridisch aanknooppunt’ was om fabrikanten aan te pakken die in hun dieselauto’s uitstootfilters van ‘bedenkelijke kwaliteit’ hadden geïnstalleerd. De RDW stelde destijds dat fabrikanten bewust zoveel mogelijk vasthielden aan oudere (goedkopere) filtertechnieken en met sjoemelsoftware voorkwamen dat de motor te snel zou slijten. Gevolg: veel hogere uitstoot wanneer de dieselwagens de weg op gingen. De bedrijven verwezen naar een uitzonderingsclausule uit de Europese emissieregels die het gebruik van sjoemelsoftware toestaat als die nodig is om de motor te beschermen.
Schultz van Haegen keurde die handelwijze af, maar concludeerde dat ze er niets tegen doen. En dat zou onterecht zijn geweest. De uitzonderingsclausule voor ‘motorbescherming’ kan alleen worden gebruikt om sjoemelsoftware te rechtvaardigen die acuut gevaar voorkomt, aldus het Hof. En niet om de motor te beschermen tegen slijtage of veroudering omdat de componenten van mindere kwaliteit zijn.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VW betaalt 620 miljoen euro aan schadevergoedingen in Duitsland
Volkswagen heeft in het schandaal rond de sjoemelsoftware in Duitsland een schikking getroffen met circa 200.000 bezitters van de betrokken dieselauto's. Er zullen schadevergoedingen betaald worden met een totale waarde van 620 miljoen euro. Dat heeft het autoconcern bevestigd. -
Voormalig ontwikkelingsingenieur: ‘Top van de Volkswagen Groep wist van sjoemelsoftware’
Een voormalig ontwikkelingsingenieur van motoren bij Volkswagen-dochter Audi, Giovanni P., heeft voor de rechtbank in München verklaard dat de topmensen van de autobouwer op zijn minst enige kennis hadden van het feit dat er in auto's software geïnstalleerd werd om emissietests te omzeilen. -
Met video1
Dit is nu de meest verkochte autokleur ter wereld
Chemieconcern BASF heeft uitgezocht wat wereldwijd de populairste exterieurkleuren van nieuwe auto’s zijn. De verrassing is dat er steeds meer bijzondere kleuren bijkomen, zoals bijvoorbeeld ‘violet’. Bij de top 3 is het al jaren stuivertje wisselen tussen zwart, wit en grijs. -
Gedupeerden Dieselgate-schandaal kunnen VW vervolgen via Nederlandse rechtbank
Nederlandse automobilisten een auto van Volkswagen kochten waarvan naderhand bleek dat geknoeid was met de emissiegegevens, kunnen de fabrikant daarvoor vervolgen voor Nederlandse rechtbanken. Dat heeft het Europese Hof van Justitie geoordeeld. -
PREMIUMKoken & Eten
Zo houd je je messen het handigst scherp (met bonustip voor je kartelmes)
Met twee, hooguit drie goede koksmessen kun je een heel kokend leven voort. Maar dan moet je ze wel goed verzorgen. Hoe doe je dat?
-
Getest: dit is de beste wasdroogcombinatie
Wat is de beste wasdroogcombinatie? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord. -
-
-
Consumentenbond wil Volkswagen alsnog aanpakken voor sjoemelsoftware-schandaal
In samenwerking met de Consumentenbond brengt de Volkswagen Group Diesel Efficiency Stichting (VGDES) volgende maand de eerste dagvaarding uit in een aantal individuele proefprocedures tegen Volkswagen vanwege de sjoemeldiesel-affaire. De organisaties zien zich daarbij gesteund door de recente uitspraak van de hoogste Duitse rechter, die oordeelde dat kopers van sjoemeldiesels recht hebben op teruggave van een deel van het aankoopbedrag. -
Volkswagen moet schadevergoeding betalen aan eigenaar van sjoemeldiesel
Volkswagen moet eigenaren van een sjoemeldiesel in Duitsland een schadevergoeding betalen. Dat heeft het Bundesgerichtshof in Karlsruhe, de hoogste Duitse rechtbank, bepaald. Hoeveel geld de consumenten krijgen, hangt af van het aantal kilometers dat de auto's gereden hebben.