‘Moet ik een kapotte sensor in mijn vrij nieuwe auto zelf betalen?’
VRAAG & ANTWOORD,,In mijn Ford Fiesta uit 2016 ging regelmatig een waarschuwingslampje branden. De eerste keer vond de garage geen defect, later kreeg ik het advies een andere brandstofsoort te tanken. Maar nu, bij 60.000 km, meldt de garage dat de brandstofsensor moet worden vervangen. Kosten 300 euro, ‘want dit valt buiten de garantie’. Is de klant de klos bij een fabrieksfout in zo’n betrekkelijk nieuwe auto?” vraagt lezer Cees Bouma.
Delen per e-mail
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Naar mijn mening mag een brandstofsensor niet al na vier jaar kapot gaan, maar autofabrikanten denken daar vaak anders over. Je belandt als consument al gauw in een lastige discussie, want de dealer kan bijvoorbeeld eisen dat je aantoont dat je zelf geen schuld hebt aan het mankement. Hoe bewijs je zoiets? Mede gezien het bedrag waar het hier om gaat, denk ik dat juridische stappen te veel moeite en kosten met zich meebrengen. Maar het verbaast mij niets waarom steeds meer consumenten kiezen voor een auto met een langere garantietermijn dan de wettelijk verplichte twee jaar.”
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Moet je bij een laadpaal óók nog betalen voor parkeren?’
,,Voor het opladen van mijn elektrische auto bij een laadpaal is vaak geruime tijd nodig. Als in dat gebied betaald parkeren geldt, moet ik daar dan ook nog voor betalen?” vraagt lezer John Schuurmans. -
Meer verkeersdoden door ‘zoom-zombies’ in VS
Volgens het Amerikaanse Wakefield Research is het aantal verkeersdoden in de Verenigde Staten het afgelopen jaar sterk gestegen door concentratiestoornissen als gevolg van videovergaderingen. -
‘Nederlander geeft weinig om zijn autobanden’
Nederlanders worden steeds nonchalanter als het gaat om de bandenspanning van hun auto. Een op de drie automobilisten controleert zijn bandenspanning nooit. Dat is niet alleen slecht voor het milieu en het brandstofverbruik, maar ook voor de veiligheid van de inzittenden en de banden zelf. -
PREMIUM
Prijzenoorlog aanstaande bij tankstations in grensregio door ‘Niederlockdown’
De prijzen bij tankstations in de grensregio gaan de aankomende tijd flink zakken, verwacht commercieel directeur Jan Pieter de Wilde van Kuster Olie in Babberich. Hij vermoedt dat het dichtgaan van de grens een benzineoorlog in de grensstreek gaat veroorzaken. -
Nieuw Turks automerk wil Tesla van de troon stoten
Het Turkse automerk Togg wil Tesla van de troon te stoten. Wapens in de strijd zijn een samenwerking met grote, succesvolle Turkse bedrijven, miljardeninvesteringen én de steun van president Erdogan. Hij heeft de eerste auto, een elektrische SUV, al besteld.
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Irritant! Snapt men het nut van een richtingaanwijzer niet meer?’
,,Het lijkt in het verkeer steeds gewoner te worden om geen richtingaanwijzer te gebruiken. Dat wordt vooral ‘vergeten’ bij het verlaten van een rotonde of het wisselen van rijstrook. Irritant. Begrijpen die mensen het nog wel, of is het een combinatie van gemakzucht en geen handhaving door de politie?” vraagt lezer Robert Hoekstra. -
De bestuurders van dit automerk veroorzaken het vaakst schade bij parkeren
Volvo-rijders lijken de meeste moeite te hebben met parkeren. Uit cijfers van Univé blijkt dat 2,4 procent van hen de afgelopen twee jaar schade veroorzaakte tijdens het parkeren. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Is het gevaarlijk om scheef achter het stuur te zitten?’
,,Ik zie vaak autobestuurders naar rechts hangen met hun lichaam en hoofd. Is die houding niet gevaarlijk bij een aanrijding?” vraagt lezer H. Sterrenberg.