Volledig scherm
Sir Ratcliffe bij zijn grote voorbeeld: de Land Rover Defender. © Grenadier

Miljardair geeft 750 miljoen uit om Land Rover Defender nieuw leven in te blazen

De Britse miljardair Jim Ratcliffe komt met zijn eigen tegenhanger van de Land Rover Defender. Liefst had de man, die zo’n 19 miljard dollar waard is, de productie van de niet meer gemaakte wagen nieuw leven ingeblazen. Maar omdat dit niet kon, besloot hij 750 miljoen dollar te stoppen in zijn eigen alternatief, Grenadier genaamd.

Dat meldt persbureau Bloomberg. Sir Jim Ratcliffe is eigenaar van een van de grootste chemiebedrijven ter wereld en tevens een van de rijkste inwoners van Groot-Brittannië. In eerste instantie wilde de autoliefhebber de productie van de Land Rover Defender doorstarten, maar gesprekken met Jaguar Land Rover liepen op niets uit. Hij besloot daarom een geheel nieuwe Defender te gaan maken.

Het wordt een auto die moet teruggrijpen naar de oerversie van de Defender: een pragmatisch voertuig dat bedoeld is voor jagers, boeren en avonturiers met eenvoudige techniek die onverwoestbaar is en gemakkelijk te repareren. De naam ‘Grenadier’ is gekozen na een stemming op internet en refereert aan een pub waar het idee voor de auto werd geboren. De benzine- en dieselmotoren zijn afkomstig van BMW.

De wagens zullen worden gemaakt in Bridgend in Wales. Daar worden nu nog Fords gemaakt, maar daar komt volgend jaar een eind aan in het kader van de Europese bezuinigingen bij Ford. De nieuwe fabriek denkt voorlopig werk te bieden aan 200 van de 1700 huidige Ford-werknemers, maar hoopt dat al snel op te voeren naar 500. Over twee jaar moeten de eerste exemplaren van de band rollen voor prijzen die beginnen bij 35.000 pond (39.500 euro).

Bekijk hieronder ook: De verborgen talenten (en gebreken) van de nieuwe Land Rover Discovery Sport:

  1. Waarom moeten elektrische auto’s zo snel zijn?
    VRAAG & ANTWOORD

    Waarom moeten elektri­sche auto’s zo snel zijn?

    Elektrische, emissievrije auto’s zijn een zegen voor het milieu, maar door hun hoge gewicht en grote vermogen kunnen ze meer schade bij een ongeval aanrichten. Wanneer de tweedehandsjes straks in handen komen van jongelui die nu snelle, oudere BMW’s, Audi's en GTI’s rijden, voorzie ik meer verkeersslachtoffers. Is daar onderzoek naar gedaan? Waarom zetten fabrikanten niet meer in op zuinigheid en minder op sprintvermogen? –Erik Stoutjesdijk
  2. Verkoop dure benzine explodeert: ‘vaak zonde van je geld’

    Verkoop dure benzine explodeert: ‘vaak zonde van je geld’

    Sinds de invoering van de nieuwe benzine E10 kiezen steeds meer Nederlanders voor duurdere ‘premium’ brandstoffen. Autobezitters zijn bang dat de vervanger van Euro 95 hun auto stuk maakt, maar volgens experts is dat niet terecht. ,,E10 geeft minder problemen dan mensen denken, maar door allerlei indianenverhalen zijn ze meer geld kwijt dan nodig. Al moeten vooral bezitters van motorfietsen, brommers en klassiekers wel opletten.”