Met 620 km/u in de trein: China werkt eraan
China heeft een trein ontwikkeld die met zijn duizelingwekkende topsnelheid van 620 km/u de Europese hogesnelheidstreinen ver achter zich laat. De trein maakt gebruik van een nieuwe technologie die high-temperature superconducting (HTS) wordt genoemd. Het is alsof de trein zweeft boven de magnetische velden van het spoor.
Delen per e-mail
Het 21 meter lange prototype werd vorige week onthuld in de stad Chengdu. Onderzoekers van de plaatselijke universiteit bouwden een bijbehorende, 165 meter lange spoorlijn, om te laten zien hoe de trein daar in de praktijk overheen zou rijden.
Professor He Chuan van de Jiaotong universiteit leidde de ontwikkeling en schat dat de trein binnen 3 tot 10 jaar operationeel kan zijn. China heeft het grootste spoorwegnet ter wereld als het om hogesnelheidstreinen gaat. Het is 37.000 kilometer lang. Ook rijdt in China nu al 's werelds snelste trein: de Shanghai Maglev, die eveneens gebruik maakt van magnetische levitatie (maglev) en dus dankzij een magnetisch veld boven het spoor zweeft. In 2003 werd de eerste maglev-trein in het land geïntroduceerd. Deze haalt snelheden tot 431 km/u in Shanghai tussen de luchthaven Shanghai Pudong Airport en de Longyang Road in het centrum.
China investeert momenteel flink in de infrastructuur, met het oog op de Olympische Winterspelen die volgend jaar in Beijing zullen plaatsvinden. Onlangs werd ook een nieuwe hogesnelheidstrein geïntroduceerd die extreme kou kan doorstaan. Deze CR400AF-G rijdt 350 km/u bij temperaturen van -40 graden Celsius tussen Beijing, Shenyang en Harbin.
Bekijk onze trending nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Vliegensvlug treinen naar hartje Londen: het kan vanaf eind oktober!
Treinreizigers reizen vanaf 26 oktober rechtstreeks van Amsterdam en Rotterdam naar Londen. Dat maken de NS en Eurostar vandaag bekend. Een overstap in Brussel is dan niet meer nodig. Vanuit Amsterdam doe je er 4 uur en 9 minuten over. Reizigers uit Rotterdam zijn er nog sneller; hun reis duurt 3 uur en 29 minuten. -
Bezorgauto ontsnapt dankzij keien aan frisse duik
Het nut van de handrem werd donderdagmiddag maar weer eens bewezen, op de Bleijenhoek in Dordrecht. Een bezorgauto van de apotheek reed zonder bestuurster de kade af. -
Audi haalt bijna een nat pak na misser op de weg
Een automobilist is donderdagmiddag met zijn auto van de weg geraakt in het dorp Meerkerk. De bestuurder ‘parkeerde’ zijn witte Audi daardoor met de achterkant in de sloot. -
Laadpunt rukt op in parkeergarage
In 2025 moeten er tien keer zoveel laadpunten in parkeergarages zijn als nu, spreken demissionair staatssecretaris Van Veldhoven (Milieu) en de parkeerbranche vandaag af. In ongeveer twee derde van de garages is er nog geen mogelijkheid voor elektrische auto’s om op te laden. -
In deze Nederlandse stad worden de meeste auto’s vernield
In 2020 werden in Nederland 32.515 autovernielingen geregistreerd bij de politie. Dit zijn er 1855 minder dan het jaar ervoor, een daling van 5,4 procent. Het gaat bijvoorbeeld om het opzettelijk inslaan van ruiten, het lek steken van banden of het krassen in de lak.
-
Nieuw fenomeen: diefstal van Tesla-buitenspiegels
Dieven hebben het massaal gemunt op de buitenspiegels van Tesla’s. Volgens tv-zender AT5 zijn ze vooral in Amsterdam actief. De politie raadt eigenaren aan om hun camerasysteem aan te zetten. -
PREMIUM
Gerard mag blijven rijden tot hij 105 jaar oud wordt: ‘Heel blij mee’
Op zijn 99ste doorstond Gerard Kamphuis met glans de keuring voor verlenging van zijn rijbewijs. ,,Tot mijn 105ste mag ik rijden”, glimlacht hij. Vandaag vierde hij, in zeer kleine kring, zijn 100ste geboortedag. -
Immens populaire Trabant verslaat Tesla op de Duitse autowegen
Er zijn in het afgelopen jaar duizend Trabants bijgekomen op de Duitse wegen. Daar rijden nu zelfs meer Trabants rond dan Tesla's. Dat blijkt uit een analyse van het Duitse onderzoeksbureau CAR, op basis van kentekenregistraties. Het icoon van de voormalige DDR weet blijkbaar nog altijd de harten te veroveren van Duitse automobilisten.