‘Mag je met een sportuitlaat zoveel lawaai maken? Iedereen ergert zich eraan’
VRAAG & ANTWOORD,,Waarom mogen motoren en auto’s met sportuitlaten zoveel herrie maken?”, vraagt lezer Cees Beimers. ,,Iedereen ergert zich eraan en de politie treedt niet of nauwelijks op.”
Delen per e-mail
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Zo’n rumoerige sportuitlaat is vaak een accessoire dat er niet vanaf de fabriek op zit. In principe is zo’n uitlaat niet verboden, maar een auto mag bijvoorbeeld niet meer geluid produceren dan 95 dB(A) bij 3500 toeren, gemeten dicht bij de uitlaat. In de praktijk wordt hier inderdaad nauwelijks op gecontroleerd, al zijn er bij de Nederlandse politie wel geluidsmeters in gebruik om te kunnen handhaven. Wordt de limiet overschreden, dan meldt de politie dat bij de RDW en wordt het kenteken ‘geblokkeerd’. De bestuurder mag er dan pas weer de weg mee op na een keuring en het kan meer dan een maand duren voordat die keuring bij de RDW kan plaatsvinden.”
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Waar loop je als voetganger het veiligst: links of rechts van de weg?’
,,Tijdens deze lockdown gaan veel mensen wandelen. Indien mogelijk lopen wij altijd links van de weg, maar we komen ook mensen tegen die juist rechts lopen. Wie loopt er nou eigenlijk aan de goede en dus veiligste kant?”, vraagt lezer Leo Frunt. -
Waarom je in dit land nooit voor een brandkraan moet parkeren
Brandweerlieden in New York hebben de ramen van een auto ingeslagen en de brandslang dwars door de auto gelegd omdat deze een brandkraan blokkeerde. De eigenaar kreeg ook nog eens een forse bekeuring. -
PREMIUMvideo
Dag viertonner! Je dienstplicht zit er eindelijk op
Na veertig jaar verdwijnt de bijna klassieke legertruck, de viertonner, in rap tempo uit het straatbeeld. Wie ooit in dienst zat, denkt er met weemoed aan terug. Maar jonge chauffeurs halen opgelucht adem nu de hypermoderne opvolger er is. ,,Hier zit tenminste wel een radio in.’’ -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom heeft niet elke auto voorruitverwarming?’
,,Elke auto heeft tegenwoordig achterruitverwarming, maar waarom geen voorruitverwarming?”, vraagt lezer Henny Nekkers. ,,Kan dat niet, of is het ingewikkeld? Vooral ’s winters zie ik veel auto’s met bevroren of beslagen voorruiten. Voorruitverwarming zou het verkeer toch veel veiliger maken?” -
Rij-impressie
Rijden met de Porsche Taycan Cross Turismo: Zwitsers zakmes
De nieuwe Taycan Cross Turismo is de ‘lifestyle stationwagon’ variant, die naar verwachting meer dan de helft van de nieuwe Taycan-verkopen voor zijn rekening zal nemen. We reden met een van de eerste prototypes.
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Met deze oplossing voorkom je diefstal van de laadkabels van Tesla’
,,Laatst las ik dat er steeds vaker laadkabels van Tesla’s worden gestolen”, schrijft lezer R. van der Vies. ,,Ik heb hier een eenvoudige oplossing voor: haal de kabel achter een wiel langs zodat een lus om het wiel ontstaat. Doe om de dubbele kabel een krap beugelslot (of hangslot) waar je de stekkers niet doorheen kunt trekken.” -
VRAAG & ANTWOORD
‘Hoezo is het ontbreken van een verschuifbare achterbank een minpunt?’
,,Uw autoredactie noemde laatst in de tests van de Seat Ateca en de Volkswagen ID.4 het ontbreken van een verschuifbare achterbank een minpunt. Maar waarom?”, vraagt lezer Marcel Hoeve. ,,Gebruik je de extra bagageruimte, dan zitten de achterpassagiers erg oncomfortabel. Bovendien, je kunt een achterbank toch ook altijd nog omklappen?” -
De geur van nieuwe auto’s is lekker, maar er zit wel een heel naar luchtje aan
De geur van nieuwe auto’s is zo kenmerkend en blij makend, dat er zelfs luchtverfrissers bestaan die deze geur weer aan je auto kunnen toevoegen wanneer deze is verdwenen. Helaas kunnen de stoffen die deze lucht veroorzaken kankerverwekkend zijn, zo blijkt uit recent onderzoek.