Volledig scherm
Continental © DPA

Lood in auto-onderdelen: terugroepactie van miljoenen auto's dreigt

Toeleveranciers Bosch en Continental hebben de afgelopen jaren teveel lood gebruikt voor hun producten. Daardoor dreigen nu terugroepacties voor miljoenen auto's.

Bosch en Continental behoren tot de grootste toeleveranciers van de auto-industrie. Ze leveren vooral technische componenten, die in nagenoeg alle auto's wereldwijd worden gebruikt. Nu blijkt dat in deze elektronische onderdelen tot voor kort teveel lood is gebruikt. Een woordvoerder van Bosch bevestigde dat gisteren, nadat eerder Continental toegaf over de schreef te zijn gegaan.

Het is nog niet bekend om welke producten het exact gaat, maar volgens verklaringen van beide bedrijven en het Ministerie van Milieu in Nedersaksen bestaat er geen direct gevaar voor mens en milieu. Het zou vooral gaan om de printplaten en condensatoren van de onderdelen. Het zware metaal lood is alleen gevaarlijk voor het milieu als het oplost, of als stof in de lucht komt.

Bosch en Continental zeggen enkele weken geleden gestopt te zijn met het toevoegen van teveel lood. Continental kwam er naar eigen zeggen zelf achter en waarschuwde de autoriteiten dat onder meer 3,6 miljard condensatoren van een Chinese producent teveel lood bevatten. Het probleem speelt vooral bij auto's uit 2013. Volgens Continental is de overschrijding gering. ,,Slechts 0,0003 gram per component", aldus een woordvoerder.

Volgens de Duitse krant Bild gaat het om miljoenen getroffen auto's, die mogelijk een terugroepactie moeten ondergaan. Ook is de typegoedkeuring van nieuwe modellen in gevaar, nu blijkt dat de betreffende auto's niet voldoen aan de Europese richtlijnen op dit gebied. Beide fabrikanten moeten van de Duitse overheid een plan opstellen om te voorkomen dat in de toekomst onderdelen met teveel lood in nieuwe auto's worden verwerkt.

  1. Waarom moeten elektrische auto’s zo snel zijn?
    VRAAG & ANTWOORD

    Waarom moeten elektri­sche auto’s zo snel zijn?

    Elektrische, emissievrije auto’s zijn een zegen voor het milieu, maar door hun hoge gewicht en grote vermogen kunnen ze meer schade bij een ongeval aanrichten. Wanneer de tweedehandsjes straks in handen komen van jongelui die nu snelle, oudere BMW’s, Audi's en GTI’s rijden, voorzie ik meer verkeersslachtoffers. Is daar onderzoek naar gedaan? Waarom zetten fabrikanten niet meer in op zuinigheid en minder op sprintvermogen? –Erik Stoutjesdijk
  2. Verkoop dure benzine explodeert: ‘vaak zonde van je geld’

    Verkoop dure benzine explodeert: ‘vaak zonde van je geld’

    Sinds de invoering van de nieuwe benzine E10 kiezen steeds meer Nederlanders voor duurdere ‘premium’ brandstoffen. Autobezitters zijn bang dat de vervanger van Euro 95 hun auto stuk maakt, maar volgens experts is dat niet terecht. ,,E10 geeft minder problemen dan mensen denken, maar door allerlei indianenverhalen zijn ze meer geld kwijt dan nodig. Al moeten vooral bezitters van motorfietsen, brommers en klassiekers wel opletten.”