Volledig scherm
De Mercedes-AMG A45 S © Daimler AG

Jouw volgende auto wordt een stuk stiller, met dank aan Europa

Nieuwe auto’s worden de komende jaren een stuk stiller. Dat heeft te maken met aangescherpte Europese regels die eraan komen en zachter (uitlaat-)geluid verplicht stellen.

Dat meldt het Australische autoblad Motoring naar aanleiding van een gesprek met een ontwikkelingsingenieur van Mercedes-AMG. De sportieve modellen van dat merk staan momenteel juist bekend om hun heftige uitlaatgeluiden, maar dat zou dus gaan veranderen. Over de regels was tot nu toe, zo lijkt het, niets bekend.

De aanscherping van de regels (die tot op heden nog onbekend waren) heeft te maken met de manier waarop de decibellen uit de uitlaten gemeten worden. Op dit moment wordt een model beoordeeld op zijn ‘standaard’-geluid; bij sportieve modellen (zoals een Ford Mustang of een Porsche 911) kun je de klank vaak in standje ‘normal’ zetten, waarbij het uitlaatgeluid gedempt wordt. Maar wie meer lawaai wil, kan kleppen in de uitlaten met een druk op de knop open zetten, waarna de auto meer gaat brullen. Op die manier omzeilen fabrikanten de regels, waardoor hun modellen toch iets luider kunnen zijn.

Volledig scherm
Uitlaten onder een A-klasse van Mercedes-tuner Brabus © Brabus

Luide stand

Onder de nieuwe regels worden de auto’s gemeten in hun meest luide stand. Handig omzeilen kan dan dus niet meer. De eerste modellen die ontwikkeld zijn onder de nieuwe regels zijn de Mercedes-AMG A45 en CLA45, die allebei inderdaad een stuk stiller zijn dan hun voorgangers. Andere sportieve merken zullen hoogstwaarschijnlijk volgen.

AMG-technicus Bastian Bogenschutz verklaart tegenover Motoring dat er geen speciale uitlaatsystemen worden ontwikkeld voor bijvoorbeeld Amerika, waar de Europese regels niet gelden. Dat zou te duur en te ingewikkeld zijn. Het lijkt er dus op dat de dagen van extreem luidruchtige sportwagens geteld zijn.

Voor de bestuurders van die auto’s is er overigens wel een doekje voor het bloeden; steeds meer fabrikanten spelen het ‘echte’ motorgeluid tijdens het rijden af via de speakers in het interieur. Zo krijg je toch nog een beetje van het spektakel mee.

Volledig scherm
De Mercedes-AMG CLA Shooting Brake is nu al stiller dan zijn voorganger © Daimler
  1. Waarom moeten elektrische auto’s zo snel zijn?
    VRAAG & ANTWOORD

    Waarom moeten elektri­sche auto’s zo snel zijn?

    Elektrische, emissievrije auto’s zijn een zegen voor het milieu, maar door hun hoge gewicht en grote vermogen kunnen ze meer schade bij een ongeval aanrichten. Wanneer de tweedehandsjes straks in handen komen van jongelui die nu snelle, oudere BMW’s, Audi's en GTI’s rijden, voorzie ik meer verkeersslachtoffers. Is daar onderzoek naar gedaan? Waarom zetten fabrikanten niet meer in op zuinigheid en minder op sprintvermogen? –Erik Stoutjesdijk
  2. Verkoop dure benzine explodeert: ‘vaak zonde van je geld’

    Verkoop dure benzine explodeert: ‘vaak zonde van je geld’

    Sinds de invoering van de nieuwe benzine E10 kiezen steeds meer Nederlanders voor duurdere ‘premium’ brandstoffen. Autobezitters zijn bang dat de vervanger van Euro 95 hun auto stuk maakt, maar volgens experts is dat niet terecht. ,,E10 geeft minder problemen dan mensen denken, maar door allerlei indianenverhalen zijn ze meer geld kwijt dan nodig. Al moeten vooral bezitters van motorfietsen, brommers en klassiekers wel opletten.”