Jouw Mercedes kan binnenkort ook pakketjes ontvangen
Als het aan Mercedes-Benz ligt, zijn modellen van het merk binnenkort ook geschikt als bezorgpunt van pakketjes. Bezorgers kunnen dan eenmalig toegang krijgen tot de auto, waarna ze een pakketje kunnen achterlaten. Het Duitse automerk voert sinds kort een test uit in Stuttgart, maar breidt dat nu ook uit naar Berlijn.
Delen per e-mail
‘Chark’, zoals het proefprogramma heet, is een samentrekking van de woorden ‘change’ en ‘park’. Het idee is geboren in het speciale innovatiecentrum dat Mercedes’ moederbedrijf Daimler heeft opgericht, Lab1886. Daar bedenkt en experimenteert het concern met allerlei plannen om autorijden en autogebruik slimmer en makkelijker te maken.
Iedereen met een Mercedes-Benz personenwagen (inclusief de V-klasse) met bouwjaar 2015 of jonger kan zich aanmelden voor het project. De bezitter van de auto kan via een app zelf een moment kiezen waarop hij of zij een pakketje wil laten afleveren. Zodra de bezorger binnen 500 meter van de auto is, kan de bezorger eenmalig toegang krijgen tot de Mercedes om het pakketje achter te laten. Is dat veilig achter de rug? Dan krijgt de eigenaar van de auto een bevestiging inclusief foto als bewijs.
Veiligheid
Wees gerust: tijdens dit proces kan de bezorger de auto niet starten of aanzetten. Bovendien heeft Mercedes-Benz naar eigen zeggen diverse veiligheidsmaatregelen ingebouwd. Zo moet de eigenaar van de auto ervoor zorgen dat er geen waardevolle spullen, mensen of huisdieren in het voertuig aanwezig zijn. Verder moet de auto op slot zijn en de ramen gesloten, terwijl er een goede internetverbinding moet zijn met het gesloten Mercedes Me-netwerk. Vooralsnog is de pilot een succes: er zijn inmiddels meer dan 1000 pakketjes succesvol bezorgd. In 2025 wil het bedrijf Chark in 200 steden over de hele wereld actief hebben.
Mercedes-Benz is overigens niet de eerste autofabrikant die experimenteert met het afleveren van pakketjes in auto’s. Onder meer Skoda en Volvo onderzoeken het fenomeen, terwijl online winkelgigant Amazon samenwerkingen heeft met onder meer Honda, Ford en General Motors.
Verder in het nieuws
-
Deze ‘super-S60’ van Volvo heeft gouden gordels (en 405 pk!)
Het Scandinavische Volvo zet zichzelf graag neer als ‘verantwoord’, ‘duurzaam’ en ‘veilig’. En toch kun je bij dealers van het merk ook modellen kopen met meer dan 400 paardenkrachten, een handmatig instelbaar sportonderstel en goudkleurige gordels. Volgens de Zweden is de S60 T8 Twin Engine Polestar Engineered een sportsedan ‘nieuwe stijl’. -
VRAAG & ANTWOORD Waarom toont matrixbord soms geen ‘einde limiet’?
Op matrixborden boven de weg wordt bij werkzaamheden de verplichte limiet van 90 of 70 gevolgd door ‘einde limiet’: een cirkel met twee strepen. Maar bij files zie je ‘einde limiet’ niet. Gaat het hierbij om een adviessnelheid? –E. Beulakker -
‘Geen Europese toelating voor Tesla's Cybertruck’
De Cybertruck van Tesla wordt volgens experts van het Duitse veiligheids- en keuringsinstituut TÜV niet toegelaten in West-Europa. Door de te rigide body worden de krachten bij een aanrijding niet opgevangen door het chassis. -
PREMIUM
Grote steden worden anti-auto: gemeenten zijn blik op straat beu
Nederlandse binnensteden worden door minder parkeerplaatsen, milieuzones en peperdure parkeertarieven steeds ontoegankelijker voor auto’s. De auto is de paria van de binnenstad geworden. ‘Over tien jaar moet je betalen om de binnenstad in te mogen.’ -
‘Nieuwe auto’s slechter voor het klimaat’
De uitstoot van broeikasgassen door nieuwe auto’s is voor het tweede opeenvolgende jaar toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van de Belgische overheid.
-
€ 20.000 korting: waarom de VW e-Crafter ineens veel goedkoper is
Volkswagen heeft de prijs van de e-Crafter plotseling drastisch verlaagd. Waar de elektrische bestelwagen voorheen nog ruim 69.000 euro kostte, wil de dealer er nu ineens ‘slechts’ € 49.950 voor hebben. -
Wegenbelasting naar record door vieze diesels: 6,1 miljard euro in 2020
Autobezitters betalen volgend jaar samen 147 miljoen euro meer aan wegenbelasting. Dat komt doordat het aantal auto's toeneemt, tarieven omhooggaan en er een fikse fijnstoftoeslag voor dieselauto's komt. In totaal verwachten het Rijk en provincies bijna 6,1 miljard euro te innen, een record. -
Ferrari komt pas na 2025 met elektrische auto
Ferrari verwacht pas na 2025 een volledig elektrisch model op de markt te brengen. Volgens de directeur van Ferrari is de accutechnologie nog niet ver genoeg ontwikkeld om al op korte termijn een elektrische auto uit te brengen.