‘Is het gevaarlijk om scheef achter het stuur te zitten?’
VRAAG & ANTWOORD,,Ik zie vaak autobestuurders naar rechts hangen met hun lichaam en hoofd. Is die houding niet gevaarlijk bij een aanrijding?” vraagt lezer H. Sterrenberg.
Delen per e-mail
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Het is in elk geval minder veilig. Bij de ontwikkeling van veiligheidssystemen wordt er zo veel mogelijk van uitgegaan dat de bestuurder rechtop zit. Zodra je daarvan afwijkt, loop je het risico dat je bij een botsing minder goed wordt beschermd. Dan zal bijvoorbeeld de gordelspanner niet adequaat werken, of de hoofdsteun of het kussen van de airbag vangt je onvoldoende op. Je loopt ook meer risico dat je je verwondt aan bepaalde (harde of scherpe) delen van het interieur.
Maar er zijn wel steeds meer innovaties voor andere situaties, omdat het lichaam tijdens een botsing al gauw een andere houding aanneemt. Zo beschermt een hoofdairbag als je tijdens de klap met je hoofd tegen de zijkant van het auto-interieur botst. En er zijn al auto’s met een airbag tussen de voorstoelen, om je te beschermen bij een aanrijding in de flank.
Hoe dan ook, zo veel mogelijk rechtop en stevig in de stoel zitten biedt echt de beste bescherming. Ook de veiligheidsconstructie van de stoel zelf is daarop berekend.”
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Door vliegtuigonderdeel geraakte rode auto op unieke foto stond te koop voor 14.950 euro
Het is zijn enige Ford Focus, en nu zit er een puntig stuk vliegtuigmetaal in. Het beeld van de beschadigde rode auto in het Limburgse Meerssen is een unieke foto geworden. Eigenaar Erik Broekhuizen, van garage Ericars, kreeg van alle kanten telefoontjes over zijn ‘gewonde auto’. ,,Ze vragen nu of ik naast auto's ook vliegtuigonderdelen ga verkopen.” -
PREMIUMVIDEO / RIJ-IMPRESSIE
Opel is nu echt niet meer de ‘auto voor de gewone man’
De tv-komedianten Spaan en Vermeegen beschimpten Opel eind vorige eeuw nog door het een auto ‘voor de gewone man’ te noemen. Maar de nieuwe Mokka is allesbehalve gewoon. Hij is vooral hip, en desgewenst nog elektrisch ook. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Moet je bij een laadpaal óók nog betalen voor parkeren?’
,,Voor het opladen van mijn elektrische auto bij een laadpaal is vaak geruime tijd nodig. Als in dat gebied betaald parkeren geldt, moet ik daar dan ook nog voor betalen?” vraagt lezer John Schuurmans. -
video
Politie deelt spectaculaire beelden: auto-inbreker met 229 km/u op de vlucht over A28
De politie heeft spectaculaire beelden online gezet van een wilde achtervolging van een vermoedelijke auto-inbreker. Met snelheden op de A28 van 229 kilometer per uur, zit de politie de man op de hielen. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Wat is de minimale profieldiepte voor een winterband?’
,,Welke minimale profieldiepte is verplicht voor winterbanden?”, vraagt lezer Roel Ober.
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Irritant! Snapt men het nut van een richtingaanwijzer niet meer?’
,,Het lijkt in het verkeer steeds gewoner te worden om geen richtingaanwijzer te gebruiken. Dat wordt vooral ‘vergeten’ bij het verlaten van een rotonde of het wisselen van rijstrook. Irritant. Begrijpen die mensen het nog wel, of is het een combinatie van gemakzucht en geen handhaving door de politie?” vraagt lezer Robert Hoekstra. -
PREMIUM
Groot ego en weinig zelfreflectie: dit zijn de verkeershufters die door Rotterdam scheuren
Ze zijn man, jonger dan 25, laagopgeleid en eigenwijs. Ze beschikken over een groot ego, van zelfreflectie hebben ze nog nooit gehoord. Om wie het hier gaat? Om de verkeershufter. Dat blijkt uit een eerste verkenning van het fenomeen, waar in Rotterdam volop over wordt geklaagd. -
Mercedes C-klasse wordt ruimer en slimmer
De nieuwe, alweer vijfde generatie van de Mercedes-Benz C-klasse is qua design geen grote verrassing, maar zijn grote beeldschermen zijn indrukwekkend. Ook op andere punten loopt hij technisch voor op de concurrentie. En hij biedt meer zitruimte dan voorheen.