Instappertje? De Aston Martin Vantage biedt topvermaak
De Aston Martin Vantage is het instapmodel van de wereld die Aston Martin heet. Het nieuwste model won aan betrouwbaarheid en is veel sensationeler om te rijden. Helaas blijft het uiterlijk achter bij zijn prestatieniveau.
De nieuwe Aston Martin Vantage is een veel betere auto dan zijn voorganger. Onder de kap zit een V8 motor van Mercedes-AMG. Het uiterlijk is strak en minimalistisch, maar ook wat klinisch. Vooral de voorzijde kan met een beetje kwade wil van saaiheid worden beticht. Kennelijk vinden niet alleen wij dat, want de eerste verkoopcijfers vallen tegen. Dat komt misschien ook doordat het nieuwe model fors duurder is dan zijn voorganger. De prijs van de nieuwkomer is vastgesteld op 228.033 euro, waarmee de Vantage ongeveer 48.000 euro duurder dan het uitgaande model. Die auto, de V8 Vantage, was echter al sinds 2005 in vrijwel ongewijzigde vorm in productie.
Aston Martin heeft veel te danken aan de Vantage. In de afgelopen vijftien jaar zijn er ruim 10.000 van verkocht. Voor een klein merk als Aston Martin is dat een gigantisch aantal. De Vantage – met V8 of V12-motor – is geleverd in tal van speciale uitvoeringen en ook in de langeafstandsracerij pakte de auto menig kampioenschap. In 2015 nam Mercedes-AMG een belang van vijf procent in Aston Martin. Dit leidde tot een nauwe samenwerking op technologisch gebied tussen de Britten en de Duitsers. Voor de DB11 en de kersverse Vantage levert AMG daarom nu onder meer de motoren.
510 pk
Dankzij Mercedes-AMG kon de Vantage zich ontworstelen aan de stoommachine, smidse en timmerwerkplaats. De auto is nu voorzien van moderne elektronica en de van de AMG GT afkomstige machtige 4.0 liter V8 met dubbele turbo’s. Aston Martin liet echter andere in- en uitlaatkanalen monteren om hem enigszins te laten klinken als de atmosferische 4,7 liter uit de vorige generatie Vantage. Het blok is goed voor 510 pk en heeft een koppel van 685 Nm. Cijfers waar de vorige Vantage alleen in V12-uitvoering aan kon tippen. Een achttraps automaat van ZF is standaard. Daarmee accelereert de auto in 3,6 seconden van 0-100 km/u, terwijl uit de uitlaten de wereld verrijken met een van de mooiste en meest karakteristieke motorgeluiden ooit gecomponeerd.
De Vantage ging er als geheel ook flink op vooruit. Het instapmodel van Aston Martin is – mede dankzij de ondersteuning van Mercedes-Benz - niet langer een nogal slordig in elkaar gezette en slecht schakelende rammelbak, maar een uiterst krachtige en kwalitatief hoogwaardige testosteronbom op wielen voor mannen met borsthaar. De aluminiumstructuur van de Vantage is identiek aan die van de grotere, vierdeurs DB11. Ook het gedeelte vanaf de A-stijl tot de neus is, om kosten te besparen, identiek. Maar 70 procent van de onderdelen is volgens Aston Martin helemaal nieuw. De Vantage is 28 cm korter dan de DB11 omdat het een pure tweezitter is. Anders dan zijn grote broer heeft hij dus geen extra meubilair achterin. Door het vele aluminium weegt de 4,47 meter lange Vantage 1.530 kilo. Voor sportwagenbegrippen is de Aston Martin daarmee echter nog altijd geen vedergewicht.
Prachtig motorgeluid
Beleving biedt de Vantage te over. Wanneer je de motor met de startknop tot leven wekt, is het kabaal overweldigend. Hier is duidelijk isolatiemateriaal achterwege gelaten. Bij hogere snelheden nemen de wind- en rolgeluiden sterk toe. Tijdens lange ritten wordt dit tamelijk vermoeiend, alhoewel het prachtige motorgeluid dit aardig overstemt. De besturing is zo direct dat je bij het insturen van een bocht je handen niet van het stuur hoeft te halen. Keerzijde is dat je moet oppassen dat je binnen de lijnen blijft rijden: een keer niezen en je bent al twee rijbanen opgeschoven. De motor is overweldigend. Keer op keer kun je je door de enorme golven koppel laten meeslepen in nog een inhaalactie en nóg een. Iets in de auto lijkt je telkens te willen verleiden tot zaken die eigenlijk op een circuit thuishoren.
Aandacht is er genoeg voor de nieuwe Vantage, ook zonder buitenissig rijgedrag. In een gedekte kleur kun je je echter ook aardig anoniem door het verkeer bewegen. Het interieur is prachtig en eigentijds – mede met dank aan AMG, dat ook hier voor de nodige moderniteiten zorgde. In het interieur zijn diverse bedieningsorganen van Mercedes terug te vinden. Ook het Comand multimediasysteem is van de Duitsers afkomstig. Jammer dat een dashboardkastje ontbreekt. Er zijn sowieso amper opbergmogelijkheden in het interieur.
Alpentocht
Rijden met deze Aston Martin is involverend en heerlijk. Enorm geschikt voor een mooie Alpentocht, of een rit door de Schotse Hooglanden. Als dagelijkse auto kan het op den duur echter gaan vermoeien. Met de drie rij-instellingen Sport, Sport Plus en Track, kun je stapsgewijs allerlei zaken beïnvloeden, zoals de demping, de gasrespons en de besturing. Maar ook in de meest relaxte stand blijft de auto je uitdagen. Niet eenmaal hebben we de neiging gevoeld om de bak in de automaat-stand te zetten. Handmatig schakelen via de flippers aan het stuur met zo’n motor is simpelweg onweerstaanbaar. De bak is overigens niet de zeventraps automaat met dubbele koppeling van AMG, maar een traditionele achttraps ZF-automaat, waarmee de auto op een voor sportwagens alleszins redelijk praktijkverbruik van één op acht uitkomt. En wil je nog meer contact met de mechanica? De Vantage is ook leverbaar met een handgeschakelde zevenbak.
Verder voelt alles beter en meer solide aan en zijn met name de bedieningselementen en het multimediasysteem enorm verbeterd. Zelfs Porsche-liefhebbers met hun bijna maniakale voorkeur voor perfectie qua afwerking en materiaalgebruik rennen minder snel weg na een rit in de nieuwe Vantage. Met zijn set-up en minder verfijnde karakter is het echter nog altijd een auto die zich niet helemaal laat vergelijken met de 911. De besturing is minder precies en met zijn bulderende achtcilinder is het meer een Britse muscle car dan een scherpe circuitracer. Toch zou de door AMG ingebrachte kennis ons genoeg vertrouwen bieden voor een in potentie duurzame relatie. We moeten alleen nog even wennen aan de ietwat te strakke en weinig karakteristieke voorzijde van de Vantage, met zijn priemende, kleine koplampjes.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMvraag & antwoord
Alles wat je (niet) wilt weten over de hybride warmtepomp
Wie vanaf 2026 zijn cv-ketel wil vervangen, moet een hybride warmtepomp installeren, zo maakte het kabinet vandaag bekend. Maar past een warmtepomp in elk huis, wat kost-ie en zijn er wel voldoende monteurs? -
Superbespaarder
Jasmina: ‘Door onze buffer hebben we het altijd gered en geen dag zonder eten gezeten’
Sommige mensen kunnen enorm goed met geld omgaan. Of ze nu veel of weinig hebben, ze zijn creatief en mét resultaat. Hoe doen ze dat toch? Elke week laten we hier een superbespaarder aan het woord. Deze keer Jasmina Borgeld (36), die van haar moeder leerde om creatief met geld te zijn. -
Zo verdwijnen je WhatsAppberichten automatisch
Wil je voorkomen dat jouw berichten voorgoed terug te vinden zijn door (oud-)gesprekspartners? Of wil je wat opslagruimte vrijhouden op je smartphone? WhatsApp kan nieuwe berichten na een bepaalde tijd automatisch laten verdwijnen. -
PREMIUM
Daarom heeft Soest zo veel flitspalen nodig: duizenden mensen per dág rijden te hard
Wordt Soest straks kampioen flitsen? Het lijkt er wel op, nu het 47.000 inwoners tellende dorp straks mogelijk maar liefst veertien palen telt. Drie meer dan Amersfoort, dat dan weer drie keer zo groot is. Is het Soest in z'n bol geslagen? Ja, zegt zelfs de politie. -
PREMIUM
Hanneke en Gilbert schrikken: 700 euro voor gehandicaptenparkeerplaats, die in andere gemeenten gratis is
Ruim 700 euro betaalden Hanneke en Gilbert Verboom voor een eigen gehandicaptenparkeerplek. Het Woerdense echtpaar schrok van dit bedrag. ,,Voor iemand met alleen een AOW is dat niet te betalen.” In veel andere gemeenten kost een dergelijke voorziening niets. Hoe kan dat?
-
Zo houd je lichtmetalen wielen mooi én schoon
Lichtmetalen wielen bepalen voor een groot deel het uiterlijk van je auto. Ze hebben echter ook het nodige te lijden door vuil van de weg, stof van de remmen en bijvoorbeeld een aanraking van een stoeprand. Hoe hou je de wielen schoon en mooi? Dit zijn de beste tips. -
PREMIUM
Dit zijn de risico’s als een elektrische auto te water raakt
Wat moet je doen als een elektrische auto in het water belandt? ‘De kans dat je geëlektrocuteerd wordt door een beschadigd accupakket is erg klein, maar er zijn wel degelijk gevaren’. Dit zijn de beste tips in geval van nood. -
rij-impressie
Kan dit spectaculaire topmodel Aston Martin nog redden?
Aston Martin glijdt in een ongecontroleerde slip richting afgrond. Corona, brexit en de aanloopkosten van nieuwe modellen drijven de autobouwer in het nauw. Kan het topmodel DBS Volante Superleggera het tij doen keren?