Taxi-chauffeur Xander Caverlé op een uitgestorven stationsplein in Deventer.
Volledig scherm
PREMIUM
Taxi-chauffeur Xander Caverlé op een uitgestorven stationsplein in Deventer. © FOTO HISSINK

Ineens is de taxi uit het straatbeeld verdwenen

Van de ene op de andere dag heeft de coronacrisis de taxibranche platgelegd. Chauffeurs rijden sporadisch nog een ritje en touringcars staan stof te happen. Op het noodfonds voor bedrijven heeft de sector geen recht. ,,Dit moet niet langer dan drie maanden duren.’’

In het pre-coronatijdperk was het stationsplein in Deventer een levendige plek. Forensen en studenten, op weg naar werk en hogeschool, verdrongen de dagjesmensen. Taxi’s reden af en aan. Hoe anders is dat nu. Het is stil rond het middaguur op station Deventer. Lege perrons, geen reuring in de stationshal. Op het stationsplein staat één taxibusje te wachten. ,,Wij rijden alleen nog de hoogst noodzakelijke ritten’’, zegt chauffeur en mede-eigenaar Xander Caverlé van de Deventer Taxi Centrale, die het busje bemant. 

  1. Slimme stuurwielen en stoelen: hoe de vernieuwde  Mercedes E-klasse steeds bijdehanter wordt

    Slimme stuurwie­len en stoelen: hoe de vernieuwde Mercedes E-klasse steeds bijdehan­ter wordt

    Terwijl BMW de vernieuwde 5-Serie en 6-Serie in het zonnetje zet, onthult concurrent Mercedes-Benz aangepaste versies van de E-klasse. De cabriolet en de coupé, volgens het merk ‘meest emotionele’ versies van het grote luxemodel, zijn opgefrist en voorzien van allerlei slimme voorzieningen. Kleine tegenvaller: je kunt deze zomer nog niet van het nieuws genieten, want de nieuwelingen komen pas in het najaar naar Nederland.