In grensregio hebben tractors al een kenteken
VRAAG & ANTWOORDU meldde laatst dat tractors binnenkort een kenteken moeten hebben. Ik woon in Brabant, dicht bij de Belgische grens. In de grensgebieden hebben tractors al zeker 30 jaar een kenteken, meestal met GV erin. Zonder die platen mogen ze de grens niet over. –Wil Bax
Inderdaad, grensoverschrijdend verkeer van dit type moet al langer een kenteken hebben. Het gaat dan om een land- of bosbouwtrekker of ander motorrijtuig met beperkte snelheid. Wie daarmee in het buitenland wil rijden, moet een zogenoemd grensverkeerkenteken aanvragen. Dat verklaart de letters GV.
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
Waar zijn die kleine, ronde autolampen voor?
Steeds vaker zie ik auto’s met kleine, ronde verlichting die alleen aangaat als de auto een bocht om gaat. Wat voor nut heeft deze kleine lamp ? –Jolanda Rietveld -
Benzine in Duitsland vanaf volgende week 50 cent per liter goedkoper dan in Nederland
Duitsland voert op 1 juni een accijnsverlaging door, waardoor een liter Euro 95 dan 1,72 euro kost. Dat is bijna vijftig cent minder dan in Nederland. Ten opzichte van de Nederlandse adviesprijs bedraagt het verschil zelfs meer dan 60 cent. -
Een op drie Nederlanders heeft last van ‘fileschaamte’
Maar liefst 32 procent van de werkende Nederlanders voelt zich schuldig richting collega’s als hij of zij in de file staat. Niet iedereen heeft last van zogenoemde ‘fileschaamte’. Zo gebruikt een kwart van de ondervraagden een drukke ochtendspits weleens als smoesje om te laat te komen. -
PREMIUMBinnenkijken
Ze wonen in een stijlvol herenhuis, toch vertrekken Birgit en Martin voor ander pareltje
Birgit Verwer en Martin Hoorweg verkopen hun prachtige herenhuis aan de Valkenboslaan in Den Haag. Ze wilden al langer de stad uit, en hebben nu het pareltje gevonden dat ze zochten, in het buitengebied van het Achterhoekse Doetinchem wel te verstaan. -
VRAAG & ANTWOORD
Waarom moeten elektrische auto’s zo snel zijn?
Elektrische, emissievrije auto’s zijn een zegen voor het milieu, maar door hun hoge gewicht en grote vermogen kunnen ze meer schade bij een ongeval aanrichten. Wanneer de tweedehandsjes straks in handen komen van jongelui die nu snelle, oudere BMW’s, Audi's en GTI’s rijden, voorzie ik meer verkeersslachtoffers. Is daar onderzoek naar gedaan? Waarom zetten fabrikanten niet meer in op zuinigheid en minder op sprintvermogen? –Erik Stoutjesdijk
-
VRAAG & ANTWOORD
Waarom houden we niet ons eigen kenteken?
Telkens verbaas ik mij weer over de wirwar van autokentekens in Nederland. Waarom niet bij aanschaf van de (eerste) auto een kenteken dat altijd bij de eigenaar blijft en zo kan worden overgezet op een volgende auto? Het kost nu heel veel (vervuilend) materiaal en het maakt de verwarring voor opsporingsambtenaren alleen maar groter. –B. de Weerd -
AUTOTEST
Test Dacia Jogger: prijspakker uit Roemenië
Met de Jogger zet Dacia zijn traditie voort: veel voor weinig. Hij is relatief goedkoop, maar biedt heel veel ruimte en zelfs zeven zitplaatsen. Het maakt hem uniek in zijn prijsklasse. -
De nare bijsmaak van de term Human Resources: ‘Mensen zijn geen productiemiddelen’
Psycholoog Thijs Launspach is stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: Human Resources