Iconische Peugeot brengt veel meer op dan de al bizarre schatting van het veilinghuis
De prijs van de Peugeot 205 GTI is al enkele jaren gestaag aan het stijgen. Sommige exemplaren brachten al zo'n 40.000 euro op. Maar het gaat nu wel erg hard. Op een veiling betaalde iemand 82.960 euro voor een exemplaar.
De inschatting van het veilinghuis van tussen de 45.000 en 65.000 euro werd al als bizar gezien, maar de koper van de Peugeot ging daar nog eens ver overheen, zo meldt de Franse website Turbo.fr. Dat de auto gewild is, blijkt wel uit het feit dat het gaat om een van de eerste exemplaren uit 1987. De 130 pk sterke motor is bij deze auto nog niet voorzien van een katalysator.
Wat ook hielp, is dat de auto slechts 6928 kilometer heeft gereden en dat de volledige geschiedenis is gedocumenteerd. De auto heeft een technische keuring ondergaan en de donkergrijze carrosserie is in perfecte staat, net als het interieur, dat een grijs-zwarte leren en stoffen bekleding combineert met rode vloerbedekking.
80 procent meer waard in paar jaar
De GTi werd in 1987 nieuw verkocht door een Peugeot-dealer in Orléans. Pas in 2009 veranderde hij van eigenaar na het overlijden van de eerste eigenaar en belandde de auto bij een verre neef. Twee jaar later, na heel weinig gereden te hebben, werd de 205 verkocht met 5831 kilometer op de teller.
De auto onderging vervolgens een volledige restauratie en werd in november 2019 geveild met 6719 kilometer op de teller. De opbrengst was met 47.524 euro een record. Minder dan drie jaar en iets meer dan 200 kilometer later leverde de auto nog eens zo’n 80 procent extra op.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Ben je te streng voor jezelf? ‘Zelfcompassie is echt iets wat je moet oefenen’
Psycholoog Thijs Launspach is stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: compassie hebben voor jezelf. -
PREMIUMGeld & Geluk
Millie en Dolf betalen 100 euro per maand aan energie: ‘Centrale verwarming is luxe’
In deze rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. Dolf geeft makkelijker geld uit dan Millie, maar zorgt er ook voor dat niets uit de ijskast wordt weggegooid. En koopt soms een kofferbak vol wijn. -
Icoon tot leven gewekt: fabriek gaat ‘nieuwe’ Peugeots 205 GTI maken
Peugeot gaat zijn eigen legendarische modellen volledig restaureren tot ze weer in ‘nieuwstaat’ zijn. Het Franse merk trapt af met de 205 GTI. -
Deze iconische Peugeot 205 bracht meer op dan een nieuwe Porsche
De laatst geproduceerde Peugeot 205 Turbo 16 heeft in de nasleep van een veiling in Monaco maar liefst 274.160 euro opgebracht. De rallyversie had minder dan 50.000 kilometer gereden. -
Verrassend: deze dure SUV was vorig jaar de bestverkochte auto ter wereld
De Toyota RAV4 was vorig jaar de bestverkochte auto ter wereld. De SUV verwees een andere Toyota naar de tweede plaats. Het Japanse merk staat met maar liefst vier modellen in de top 10.
-
Shanghai
Chinese automaker onder vuur na 'ongevoelige' tekst over bizar auto-ongeluk met twee doden
De Chinese autofabrikant Nio ligt op sociale media onder vuur vanwege onhandige communicatie na een ongeluk waarbij twee doden vielen. In een eerste verklaring ontkende de ‘Chinese tegenhanger van Tesla’ direct stellig dat het ongeval werd veroorzaakt door de elektrische auto waarin de slachtoffers zaten. ‘Dit toont het koude bloed van het kapitalisme’, luidt een van de vele reacties. -
Kun je een boete krijgen voor bellen tijdens het tanken?
Mobiele telefoons zouden tijdens het tanken een explosie kunnen veroorzaken en daarom is bellen bij veel tankstations verboden. Maar kan een mobiele telefoon wel een vonk creëren die benzine doet ontbranden? -
PREMIUM1
Van de beloofde korting aan de pomp lijkt in Duitsland weinig sprake meer
De verlaging van de energiebelasting in Duitsland pakt niet uit in het voordeel van de Duitse automobilist. Berlijn vermoedt dat de oliemaatschappijen de ‘korting’ niet doorgeven aan de burger, maar hard bewijs daarvoor ontbreekt.