Hyundai frist leaselieveling op: nieuwe neus en hulpsystemen voor Kona Electric
De Hyundai Kona Electric, één van de populairste elektrische auto’s van Nederland, krijgt volgend jaar een opfrisbeurt. Onder meer een nieuwe neus, een verbeterd interieur en aangescherpte veiligheidssystemen moeten er voor zorgen dat de Electric de strijd met nieuwere concurrenten kan volhouden. Opvallend detail: ondanks de updates stijgt het rijbereik van de elektrische Kona niet.
Delen per e-mail
Het vergroten van de actieradius was dan ook niet heel noodzakelijk, want die is al behoorlijk netjes bij de elektrische Hyundai Kona. Er blijft keuze uit twee versies: de Electric met het kleinste (en goedkoopste) accupakket van 39 kilowattuur komt tot 305 kilometer ver volgens de WLTP-meetmethode, terwijl de exemplaren met een accucapaciteit van 64 kWh nog steeds tot 484 kilometer moeten kunnen halen. Met die cijfers komt de Zuid-Koreaanse compacte SUV nog altijd goed mee met de andere elektrische auto’s in dit segment.
Overigens kreeg het model eerder dit jaar al een update, waarbij de reikwijdte groeide dankzij nieuwe software en andere banden. Sindsdien heeft elke Kona Electric een driefase boordlader waarmee de auto bij openbare laadpunten met 11 kilowatt kan laden. Snelladen gaat met zo’n 77 kilowatt, dat is iets minder snel dan sommige concurrenten die met 100 kW kunnen laden. Met de huidige laadsnelheid is de accu van de Kona in zo’n 45 minuten voor tachtig procent vol.
Ook de prestaties veranderen niet: de ‘instap-Kona’ heeft een elektromotor met een vermogen van 136 pk (100 kW) waarmee hij vanuit stilstand in 9,9 seconden naar een snelheid van 100 kilometer per uur kan optrekken. De topsnelheid van die variant bedraagt 155 kilometer per uur. De versies met het 64 kWh-accupakket doen diezelfde sprint in 7,9 seconden dankzij een sterkere elektromotor die 204 pk (150 kilowatt) levert, terwijl de topsnelheid stijgt naar 167 kilometer per uur.
Nieuwe neus
Wat verandert er dan wel? Ten eerste krijgt de Kona Electric een andere voorkant, met een dichte neus die wat strakker oogt dan het huidige model (dat sinds 2018 op de markt is). Ook zijn er andere koplampen en is de ledverlichting opgefrist. Volgens Hyundai zijn er voortaan ook nieuwe lakkleuren leverbaar, waarbij kopers optioneel kunnen kiezen voor een dak in een contrasterende tint.
Aan de binnenkant van de Kona gebruikt Hyundai naar eigen zeggen materialen van een betere kwaliteit, terwijl een compleet digitaal instrumentenpaneel zijn intrede doet. Het optionele (navigatie-) scherm op het dashboard is ook iets anders van indeling en voortaan wordt het mogelijk om meer functies te bedienen met spraakcommando’s, terwijl voor de koppeling van je smartphone met Android Auto of Apple Carplay niet langer een snoertje nodig is.
Ook zijn er nieuwe veiligheids- en hulpsystemen aanwezig. Zo waarschuwt de Kona zodra de auto voor je gaat rijden, geeft de auto een signaal als er nog iemand op de achterbank zit (dat voorkomt dat kinderen bijvoorbeeld achter worden gelaten) en beschikt de Hyundai over ‘uitstapwaarschuwing’. Dit systeem moet voorkomen dat passagiers de portieren openen om het voertuig verlaten als dit nog niet veilig is. Bovendien moet de auto voortaan in staat zijn beter zelfstandig te rijden, door een verbeterde rijstrookhulp.
Levertijden
Hoewel de vernieuwde Kona pas volgend jaar leverbaar wordt, haast Hyundai zich om te zeggen dat de trage levering van de auto tot het verleden behoort. Toen de Kona Electric uit kwam in 2018 bleek de auto zo populair dat kopers soms maanden op hun auto moesten wachten. Om dat te voorkomen, heeft het merk de productie van de batterijen verplaatst naar Europa (in plaats van Zuid-Korea) waardoor de wachttijden drastisch moeten zijn ingekort. Hyundai claimt dat mensen die de auto nu bestellen binnen twee weken kunnen rijden.
Wat de vernieuwde Kona Electric in Nederland moet gaan kosten is op dit moment nog niet bekend. De huidige versie met 39 kilowattuur-accu kost minimaal 36.795 euro, terwijl de prijzen van de 64 kWh-variant beginnen bij 41.595 euro.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Met 620 km/u in de trein: China werkt eraan
China heeft een trein ontwikkeld die met zijn duizelingwekkende topsnelheid van 620 km/u de Europese hogesnelheidstreinen ver achter zich laat. De trein maakt gebruik van een nieuwe technologie die high-temperature superconducting (HTS) wordt genoemd. Het is alsof de trein zweeft boven de magnetische velden van het spoor. -
PREMIUM
Zet je auto in als powerbank en je verdient geld terwijl hij stilstaat
Je auto als slimme buffer voor het elektriciteitsnet, dat is een volgende stap op weg naar een samenleving zonder fossiele brandstoffen. ,,Wie straks de energie uit zijn accu beschikbaar stelt, kan geld verdienen met z'n auto.'' -
Automobilist gepakt die 87 kilometer te hard over A12 scheurt: ‘Was toch rustig op de weg’
Politie Zoetermeer heeft vanochtend vroeg een automobilist in de kraag gevat die als een raket over de A12 richting Gouda scheurde. De bestuurder is opgepakt, zijn rijbewijs werd ingenomen. -
Autorijden in het donker: hoe weet je of je nachtblind bent en wat kun je eraan doen?
Bijna de helft van alle automobilisten ziet slecht in het donker. Dat je ’s avonds minder goed ziet, is vrij normaal. Maar hoe weet je of het gevaarlijke vormen aanneemt en wanneer ben je officieel nachtblind? -
René rijdt straks 1100 kilometer per week in een elektrische auto: ‘Benieuwd of dat lukt!’
René Groeneveld woont in Alphen aan den Rijn maar werkt in Nijmegen. Mede door zijn vele woon-werkkilometers mag hij tot het einde van dit jaar een elektrische Hyundai Kona uitproberen, als gasttester van onze autoredactie. ,,Elke dag rij ik zeker 228 kilometer, dus meer dan 1100 kilometer per week. Ik ben heel benieuwd of dat probleemloos lukt zonder mijn vertrouwde dieselauto.”
-
‘Nieuwe VW Golf heeft opnieuw probleem met infotainment’
Volkswagen roept de nieuwste, achtste generatie van de Golf terug naar de garage vanwege problemen met het bedieningspaneel voor onder andere radio- en navigatiesystemen. Dat schrijft de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung. Het is de zoveelste keer dat VW struikelt over het infotainment. -
VRAAG & ANTWOORD ‘Mogen wij als Nederlanders ook met een Duits kenteken rijden?’
,,Mag je als Nederlander in Nederland met een auto met Duits kenteken rijden of mogen alleen bewoners in de grensstreken dat?”, vraagt lezer G. Hofmans. -
Carjacking: man met vuurwapen bedreigd en bestolen van zijn auto terwijl hij voor stoplicht staat
Een inwoner van Barneveld is dinsdagavond in het centrum van zijn woonplaats het slachtoffer geworden van een gewapende autoroof. De man is onder bedreiging van een vuurwapen bestolen van zijn Volvo V40.