Dethleffs Nomad biedt drie interieurstijlen.
Volledig scherm
Dethleffs Nomad biedt drie interieurstijlen. © AD

Hightech rukt op in de caravan

Een app, een elektrische toegangsdeur en Bluetooth-audio: de moderne caravan heeft weinig meer van doen met het traditionele kamperen.

USB-aansluitingen om je smartphone op te laden, led-verlichting of Bluetooth: de caravan plukt in toenemende mate de vruchten van de moderne elektronica. Je vindt in veel caravans tegenwoordig een ingebouwde versterker en luidsprekers om je smartphone of tablet via Bluetooth mee te verbinden, waardoor je in je caravan naar je favoriete muziek kunt luisteren. Het houten meubilair vormt daarbij een ideale klankkast.

Maar er zijn ook neerwaartse trends, zoals die van de satellietschotel. Kampeerders nemen afscheid van zo'n ontvanger omdat steeds meer campings een behoorlijk snelle wifi-verbinding bieden en bedrijven als Ziggo in heel Europa hun abonnees gratis het tv-aanbod van thuis laten meenemen.

Eigen app

Wifi en apps behoren tegenwoordig tot de eerste levensbehoeften van de moderne kampeerder. Apps zijn handig als navigatiesysteem of om de ideale camping te kunnen vinden, maar je kunt via Tripadvisor ook de leukste bezienswaardigheden of beste restaurants in de buurt vinden.

Sommige caravans worden al geleverd met een eigen app, zoals de Alpina, het topmodel van Adria (vanaf €36.895). Je kunt met zo'n app op afstand de verwarming of airco in- of uitschakelen, maar bijvoorbeeld ook de hoeveelheid vers water in de tank zien. Ook toeleveranciers als Alde en Truma, bekend van de kachelsystemen en warmwatervoorziening, leveren tegenwoordig een app bij hun apparatuur.

Bij de koelkasten in de caravans is sinds enkele jaren ook een duidelijke trend te zien: de compressorkoelkast rukt op. Die verbruikt dankzij een andere koeltechniek minder energie dan de traditionele absorptiekoelkast en hij is sneller op temperatuur. Maar hij heeft ook nadelen. Zo kun je een compressorkoelkast uitsluitend op stroom gebruiken, terwijl de conventionele koelkasten ook op gas functioneren.

Maar misschien nog wel het belangrijkste nadeel is dat de compressorkoelkast met zijn mechanische onderdelen rumoeriger is. En daar zit je in de beperkte ruimte van een caravan, waar je doorgaans wel erg dicht bij de koelkast slaapt, nou niet op te wachten.

Over keukens gesproken, bij steeds meer caravans wordt een buitenkeuken geleverd. De Adria Altea bijvoorbeeld (vanaf €18.695) krijgt komend seizoen een innovatieve keukenmodule met buitenkeuken, inclusief grille. Je trekt de kookeenheid eenvoudig vanachter een luik aan de buitenkant van de caravan tevoorschijn.

Diezelfde Adria vertoont nog een nieuwigheid die in zwang raakt: een verrassend grote 'garage'-ruimte onder het vaste bed, mét 240 Volt aansluiting. Dat laatste zie je steeds meer omdat caravanbezitters hun elektrische fiets bij de caravan willen op- laden. Nog een noviteit die op deze Altea leverbaar is: een buitendouche, waarbij de slang met douchekop wordt aangesloten in de garage.

Het kan nog gekker. De luxueuze Fendt Brillant, het topmodel van het meest verkochte merk in Nederland (prijs vanaf circa €50.000), verwent de kampeerder als geen ander. In deze caravan is de toegangsdeur voorzien van een elektromotor die hem zachtjes, automatisch laat sluiten. Er zit zelfs afstandsbediening bij.

Heel ander nieuws komt dit jaar van Knaus. Dit merk levert elke caravan voortaan met BWT-waterfilter. Water is namelijk een probleem in caravans en campers. De leidingen en tanks worden niet vaak genoeg doorgespoeld, waardoor algen en bacteriën kunnen gedijen. En dan is er ook nog het probleem van kalkaanslag in bijvoorbeeld een waterkoker of koffiezetapparaat en ook in de badkamer. BWT staat voor Best Water Technology en volgens Knaus maakt dit filter het water gegarandeerd schoon en zacht. Het filter wordt achter het serviceluik ingebouwd.

Lichtgewicht

Dit jaar zijn er nog weinig compleet nieuwe caravans voorgesteld, maar de LMC Sassino vormt een uitzondering. Dit is het nieuwe instapmodel (prijs vanaf €14.660) van de fabrikant uit het Duitse Sassenberg. Hij biedt twee tot zes slaapplaatsen en onderscheidt zich met zijn compacte bouw en lichte gewicht van 880 kilo. Er is veel behoefte aan lichtgewicht caravans omdat automobilisten de afgelopen jaren in kleinere modellen gingen rijden en omdat motoren zuiniger en dus kleiner zijn geworden.

De Sassino 460 E is 6,67 meter lang en de 470 K is 7,18 meter lang. De stahoogte is 1,98 meter. De grote ramen brengen veel daglicht in het eigentijdse, maar sobere interieur. Met de driepitskookplaat en 86-literkoelkast kom je weinig tekort en de badkamer biedt plek aan een wastafel en cassettetoilet. Verder bevat de Sassino ringverwarming en een vaste 12 liter schoonwatertank.

De caravannieuwtjes voor dit seizoen zijn vooral te vinden in enkele nieuwe indelingen en modernere aankleding. Zo kreeg de Dethleffs Nomad (vanaf €22.190) een nieuw interieur. Hij biedt nu keuze uit drie pakketten voor de bekledingsstoffen, de bovenkasten zijn met grijs hout-fineer afgewerkt en het meubilair doet hier en daar denken aan eigentijds steigerhout. Ook de nieuwe vloerbedekking met stenenpatroon valt op. De kopkeuken bevat een nieuwe kookplaat en spoelbak.

De meeste caravans ogen aan de buitenkant nog altijd wit en tamelijk anoniem, maar zo nu en dan durft een fabrikant het aan om ook daar grenzen te verleggen. Zo heeft Adria voor zijn Adora (prijs vanaf €22.795) voor komend seizoen speciale lichtmetalen wielen ontworpen. De caravanfabrikant gaat ze zelfs in eigen beheer produceren.

De Adria Altea heeft een uitschuifbare buitenkeuken.
Volledig scherm
De Adria Altea heeft een uitschuifbare buitenkeuken. © AD
Bluetooth audio-installatie bij Adria
Volledig scherm
Bluetooth audio-installatie bij Adria © Adria
Waterfilter: voortaan standaard in elke Knaus
Volledig scherm
Waterfilter: voortaan standaard in elke Knaus © Knaus
LMC Sassino
Volledig scherm
LMC Sassino © LMC
Badkamer LMC Sassino
Volledig scherm
Badkamer LMC Sassino © LMC
LMC Sassino
Volledig scherm
LMC Sassino © LMC
De Sassino van LMC is met 880 kilo een lichtgewicht en dus goed te trekken.
Volledig scherm
De Sassino van LMC is met 880 kilo een lichtgewicht en dus goed te trekken. © AD
  1. ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’

    ,,Een lezer vroeg laatst of de politie de maximumsnelheid met meer dan 40 km/u mag overschrijden. Ja, dat mag als het nodig is voor ons werk en als het ook veilig kan. In onze brancherichtlijn staat dat je mag afwijken, mits het nodig en verantwoord is. Bovendien moeten wij dit melden. Vrijgesteld van deze meldplicht zijn eenheden belast met verkeershandhaving, persoonsbeveiliging, arrestatieteams et cetera. Als bestuurder blijf je altijd verantwoordelijk voor je gedrag en als je brokken maakt door onverantwoord rijden, word je op het matje geroepen”, meldt lezer Richard Valenteijn, o.a. motorrijder politie Noord-Holland.
  2. Nu 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
    gratis nieuwsbrief auto

    Nu 2 keer per week de nieuws­brief van onze autoredac­tie: gratis in je mailbox

    De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week: op zaterdag én op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden.
  3. ‘Waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom worden elektri­sche auto’s niet getest bij vorst?’

    ,,De elektrische auto wordt beschreven als een wonder voor de toekomst. Maar waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst, zoals autojournalist Fred van der Vlugt dat vroeger deed? Zet ze twee dagen in een koelcel en ga dan testen met de verwarming en verlichting aan. Hoe ver kom je dan? Ik heb elektronica gestudeerd en kwam er al vroeg achter dat bij lage temperaturen de accu altijd het zwakke punt is”, meldt lezer Eddy Cretier.