Hierdoor is snelheidslimiet Autobahn onnodig, aldus Duitse transportminister
De Duitse minister van Transport Volker Wissing heeft zich andermaal uitgesproken tegen het invoeren van een snelheidslimiet op de Duitse autobahn. Volgens hem zou dat mede door de opkomst van de elektrische auto, waarvoor hoge snelheden funest zijn voor het rijbereik, overbodig zijn.
De discussie over het al dan niet invoeren van een algemene snelheidslimiet op de Duitse snelwegen steekt elke paar maanden wel de kop op, zo ook nu. Steevast zijn de meer klimaatgezinde partijen vóór en de liberalere partijen tegen. Ook nu geldt dat, omdat minister van Transport Volker Wissing (van de liberale partij FDP) zich - niet voor het eerst - ertegen uitspreekt. Dat doet hij tegenover het Duitse Bild am Sonntag.
‘Gestegen energieprijzen zorgen voor rem op snelheid’
Wissing acht een snelheidslimiet onnodig, omdat de gestegen energieprijzen automobilisten er toch al toe bewegen langzamer te rijden. Daarbij zijn de steeds talrijkere ‘elektrische’ rijders vaak niet gebaat bij hardrijden, omdat hun accu’s bij hoge snelheden significant sneller leeglopen. Naar alle waarschijnlijkheid blijft de 130-limiet op grote delen van het Duitse snelwegennet (voorlopig) dus een adviessnelheid.
‘Meer rijstroken om files op te lossen’
Wissing vindt dat het aanhouden van een gepaste snelheid op de autobahn de verantwoordelijkheid van de automobilist zélf moet blijven. De staat zou wat dat betreft volgens hem een ‘terughoudende rol’ moeten spelen. Daarbij is de minister ook voor het uitbreiden van de capaciteit van de Duitse snelheden door her en der meer rijstroken toe te voegen. De hoeveelheid auto’s en vrachtverkeer blijft in Duitsland toenemen, waardoor de kans op files toeneemt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Topman van Duits automerk vraagt zelf om snelheidslimiet op Autobahn
De Duitse automerken Audi, BMW en Mercedes hebben jarenlang het invoeren van een snelheidslimiet op de Duitse Autobahn tegengehouden. Vandaar dat de roep van Audi-topman Markus Duesmann bij veel Duitsers leidt tot opgetrokken wenkbrauwen. -
Getest: Dit is de beste vrijstaande vaatwasser
Wat is de beste vrijstaande vaatwasser? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord. -
Recordaantal wegslepers in 2022: meer dan 100.000 keer
Automobilisten komen steeds vaker met pech stil te staan op de Nederlandse wegen. In 2022 moesten bergingsbedrijven voor het eerst in de geschiedenis meer dan 100.000 keer uitrukken om een gestrand voertuig te verplaatsen. -
column
Om vijf uur ’s ochtends je bed uit, net als Obama: waarom we graag succesvolle mensen nadoen
Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: routines van succesvolle mensen -
VRAAG & ANTWOORD
Moet ik ook richting aangeven in een voorsorteervak?
‘Soms staan er op het wegdek pijlen voor links en rechts afslaand verkeer’, aldus lezer Jos Hekking in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ben je, als je daar rijdt, verplicht om richting aan te geven?’
-
video
Met 417 km/u over de Duitse snelweg: angstaanjagende video van Tsjechische miljardair
Sneller dan Max Verstappen en Lewis Hamilton in de Formule 1: voor de Tsjechische miljardair Radim Passer (58) kan het duidelijk niet snel genoeg gaan. In een spraakmakende video op sociale media trapt hij het gaspedaal zo hard in dat hij met zijn Bugatti Chiron snelheden tot 417 km/u bereikt op de Duitse snelweg. De video is al meer dan 5 miljoen keer bekeken. -
-
-
PREMIUMMijn Allessie
Henk (76) zoekt naar stippellijntjes op de landkaart en bedwingt elke berg met zijn Renault 16 TX uit 1978
Buiten is Henk de Vos (76) toch echt in Wassenaar maar in zijn garage waant hij zich in Frankrijk. Bien sûr, er staan binnen dan ook acht Renaults waarvan hij er één wel heel mooi vindt: de 16 TX uit 1978, die hij samen met een vriend vlakbij Toulouse vond en op een aanhanger naar Nederland bracht. -
Skivakantie: hier zijn winterbanden en sneeuwkettingen verplicht
Heel wat Nederlanders gaan binnenkort weer met de auto op skivakantie. Maar hoe zit het met de verplichting tot winterbanden? En hoe bevestig je sneeuwkettingen? Dit zijn de belangrijkste regels.