Goedkoper ov zorgt nauwelijks voor minder autoverkeer, zegt kennisinstituut
Het verlagen van de tarieven van het openbaar vervoer zorgt er slechts in beperkte mate voor dat mensen het ov nemen in plaats van de auto. Dat concluderen onderzoekers van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Wel gaan mensen vaker reizen en minder fietsen en lopen.
Het verlagen van de ov-tarieven is ‘niet de meest effectieve maatregel', schrijven de onderzoekers in het rapport Effecten tariefverlagingen in het ov. Dat komt onder meer omdat het ov lang niet altijd een reëel alternatief voor de auto is, bijvoorbeeld bij reizen in het buitengebied of 's nachts.
Achttien procent van auto naar ov
Als de kaartjes voor iedereen goedkoper worden en op alle tijdstippen van de dag, dan is driekwart van de toename van het ov-gebruik volgens de onderzoekers toe te schrijven aan reizen die nu niet worden gemaakt. Dat percentage groeit als de tariefverlagingen alleen voor bepaalde doelgroepen en op bepaalde tijdstippen gelden. Slechts 18 procent van de nieuwe reizigers zijn mensen die eerder de auto pakten.
Bij een prijsverlaging van 40 procent neemt het treingebruik met 21 procent toe, voor de bus is dat 12 procent en voor tram of metro 13 procent. Maar omdat het autogebruik in Nederland veel groter is dan het ov-gebruik, zijn de effecten van een prijsverlaging in het ov op het autogebruik relatief veel kleiner, zegt het KiM. Als het ov-gebruik met 1 procent groeit door verlaging van de tarieven, dan neemt het autogebruik met slechts 0,03 procent af.
Gebruik auto minder aantrekkelijk maken
De onderzoekers vrezen bovendien voor negatieve gevolgen van een sterke toename van het ov-gebruik. Zo is er een kleinere kans op een zitplaats en kunnen bestaande reizigers op zoek gaan naar een alternatieve vervoerwijze. Ook wijzen ze erop dat met name in niet-stedelijke gebieden het openbaar vervoer geen alternatief is vanwege een beperkt aanbod.
Het kennisinstituut stelt dat een combinatie van maatregelen effectiever is om reizigers vanuit de auto het ov in te krijgen. ,,Door het gebruik van de auto minder aantrekkelijk te maken en het ov tegelijkertijd aantrekkelijker, zal naar verwachting het effect op het autogebruik groter zijn”, aldus het KiM. Dat kan bijvoorbeeld door parkeren duurder te maken of een kilometerheffing in te voeren en naast verlaging van de ov-tarieven meer treinen, bussen en trams te laten rijden die van hogere kwaliteit zijn.
Bekijk onze nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Winterstalling nodig voor je caravan? Dan heb je een probleem: ‘Wachtlijst heeft geen zin meer’
Wie op zoek is naar een stallingsplek voor zijn caravan of camper heeft een probleem. Het aantal caravans en campers is enorm toegenomen, maar het aantal plekken waar ze in de winter kunnen staan niet. Nieuwe caravaneigenaars moeten creatief zijn. -
Skivakantie: hier zijn winterbanden en sneeuwkettingen verplicht
Heel wat Nederlanders gaan binnenkort weer met de auto op skivakantie. Maar hoe zit het met de verplichting tot winterbanden? En hoe bevestig je sneeuwkettingen? Dit zijn de belangrijkste regels. -
Rijstevlaai en soezen: dit kan iedere beginnende thuisbakker maken
Iedereen is gek op zoetigheid. Natuurlijk kan je hiervoor naar de bakker bij jou om de hoek gaan, maar veel bakrecepten kun je heel makkelijk zelf maken. Twee patissiers geven inspiratie voor de makkelijkste bakrecepten waar iedereen mee aan de slag kan. -
Hoe belachelijk groot moderne auto's zijn laat deze vergelijkingssite goed zien
Dat auto's ieder jaar een beetje groter worden, zal weinigen ontgaan. Maar omdat de groei zo gestaag gaat, vergeten we bijna hoe ver de afmetingen van moderne auto's afstaan van modellen uit de vorige eeuw. -
VRAAG & ANTWOORD
Hoe kan de garantie op eenzelfde auto per land verschillen?
‘Op mijn nieuwe Mazda CX-60 zit 3 jaar of 100.000 kilometer garantie’, aldus lezer Peter van den Berg in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Op dezelfde auto krijg je in Duitsland en Oostenrijk 6 jaar of 150.000 kilometer garantie. Ik vind dat gek, temeer omdat de auto in die landen ook nog eens 3000 euro goedkoper is. Dan heb ik het verschil in btw en bpm er al afgehaald, anders bedraagt het prijsverschil zelfs 5000 euro. Het zou toch rechtvaardiger zijn om binnen de Europese Unie overal dezelfde garantietermijn te verstrekken?’
-
Tweedehands auto's nóg duurder, maar consument wil er juist minder voor betalen
Terwijl occasions nog steeds duurder worden, wil de consument er juist minder voor betalen. Dat concluderen Gaspedaal.nl en AutoTrack op basis van vraag en aanbod op hun occasionsites. Terwijl de gemiddelde vraagprijs in januari toenam, trokken consumenten juist minder budget uit voor een occasion. In juni vorig jaar bedroeg het verschil tussen die twee nog 12,9 procent. Vorige maand is de kloof fors verder gegroeid, naar 28,2 procent. -
-
-
column
Om vijf uur ’s ochtends je bed uit, net als Obama: waarom we graag succesvolle mensen nadoen
Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: routines van succesvolle mensen -
PREMIUM
Wat is slimmer: een nieuwe auto kopen, of toch doorrijden in je huidige?
Een nieuwe auto lijkt aantrekkelijk. Maar is het niet veel slimmer om langer door te rijden in je huidige bolide? Dat bespaart veel geld en is wel zo duurzaam. Toch?