File tussen Nijmegen en Arnhem door de afsluiting van de Pleyroute.
Volledig scherm
PREMIUM
File tussen Nijmegen en Arnhem door de afsluiting van de Pleyroute. © Erik van 't Hullenaar

‘Floating cars’ en lussen in de weg: hoe file-informatie zo verschillend kan zijn

Maandagochtend: 07.00 uur. Net voordat je de auto in wil stappen, zie je op Twitter een verkeersinformatiebericht van de ANWB: anderhalf uur vertraging. Maar Rijkswaterstaat meldt op datzelfde traject extra reistijd van ‘slechts’ een uur. Hoe kan dat?

,,Rijkswaterstaat spreekt van een file wanneer het verkeer op de snelweg met een gemiddelde snelheid van 50 kilometer per uur over een afstand van tenminste 2 kilometer rijdt’’, zegt Cherryl Naarden, woordvoerster van Rijkswaterstaat.

De file-informatie wordt gebaseerd op zogeheten meetlussen in het asfalt. ,,In totaal hebben we ruim 26.000 van die meetpunten in snelwegen. Ze liggen om de 500 meter op plekken waar het normaal gesproken druk is. Denk aan de randstad en andere grote steden.’’ 

Quote

We gebruiken ook openbare informatie, zoals die van Google Maps

Rijkswaterstaat
File rondom Arnhem door de afsluiting van de Pleyroute.
Volledig scherm
File rondom Arnhem door de afsluiting van de Pleyroute. © Erik van 't Hullenaar
PZC gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement
  1. ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’

    ,,Een lezer vroeg laatst of de politie de maximumsnelheid met meer dan 40 km/u mag overschrijden. Ja, dat mag als het nodig is voor ons werk en als het ook veilig kan. In onze brancherichtlijn staat dat je mag afwijken, mits het nodig en verantwoord is. Bovendien moeten wij dit melden. Vrijgesteld van deze meldplicht zijn eenheden belast met verkeershandhaving, persoonsbeveiliging, arrestatieteams et cetera. Als bestuurder blijf je altijd verantwoordelijk voor je gedrag en als je brokken maakt door onverantwoord rijden, word je op het matje geroepen”, meldt lezer Richard Valenteijn, o.a. motorrijder politie Noord-Holland.
  2. Nu 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
    gratis nieuwsbrief auto

    Nu 2 keer per week de nieuws­brief van onze autoredac­tie: gratis in je mailbox

    De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week: op zaterdag én op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden.